Punaista valoa mopoilijoille?

Profiilikuva
Blogit Megafoni
Kirjoittajat ovat pääkaupunkiseudulla asuvia nuoria. Nuorten Ääni -toimitus tuo nuorten näkökulmia esille mediassa.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Ajan mopolla autioon liikennevaloristeykseen. Punaiset valot palavat. Pysähdyn ja jään odottamaan valojen vaihtumista. Odotan ja odotan, mutta valot eivät vaihdu vihreiksi. Minuutit matelevat ohi. Mitä pitäisi tehdä? Viereiseltä kevyenliikenteenväylältäkään ei pääse oikaisemaan, koska mopoille sallittujen kevyenliikenteenväylien määrää on vähennetty. Lopulta takaa lähestyy auto. Valot vaihtuvat vihreiksi ja pääsen lopulta jatkamaan matkaa.

Ykköskuva
Liikennevalot eivät aina havaitse mopoilijaa. Kuva: Akseli Nurminen

Tämä on arkipäivää monille kaksipyöräisillä kulkuneuvoilla ajaville. Ilmiö johtuu tienpintaan asennettavasta tunnistimesta, jonka tehtävänä on säädelle valojen vaihtumista. Tämä induktiosilmukka tunnistaa rautapitoiset ajoneuvot ja lähettää signaalin liikennevaloille. Tunnistin ei kuitenkaan aina tunnista kevyempiä kaksipyöräisiä kulkuneuvoja, kuten mopoja ja moottoripyöriä, sillä niissä on vain vähän rautaa.

Tunnistimia ei voi säätää liian herkiksi, sillä silloin tunnistin voisi reagoida viereistä kaistaa ajavaan kulkuneuvoon. Kaksipyöräisten etu siis uhrataan, jotta liikennevalot eivät vaihtuisi joskus vahingossa vihreiksi. Herää kysymys, kumpi on pienempi paha: se, että herkän tunnistimen takia liikennevalot muuttuvat välillä tahattomasti vihreiksi vai se, että tunnistin ei havaitse kaksipyöräistä ja mopoilija jää jumiin risteykseen. Mielestäni ensimmäinen vaihtoehto on ehdottomasti parempi.

Mopojen jäämisellä jumiin risteyksiin on paljon huonoja puolia: jumittavat mopot eivät liiku, joten liikenne ei etene tehokkaasti, joissakin tapauksissa turhautuneet mopoilijat tai moottoripyöräilijät ovat ajaneet päin punaisia vaarantaen oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden.

Tällainen järjestelmä asettaa kaksipyöräisillä kulkuneuvoilla ajavat eriarvoiseen asemaan useampirenkaisiin kulkuneuvoihin nähden. Iso ja raskas auto pääsee etenemään huomattavasti helpommin, kuin pieni ja kevyt mopo tai moottoripyörä.

Mopoille sallittuja kevyenliikenteenväyliä on vähennetty. Kuva: Akseli Nurminen
Mopoille sallittuja kevyenliikenteenväyliä on vähennetty.
Kuva: Akseli Nurminen

Ratkaisuksi ehdottaisin tunnistimien herkkyyden kasvattamisen lisäksi enemmän automaattisia liikennevaloristeyksiä, joissa valot vaihtuvat tasaisesti koko ajan. Autoilijat eivät välttämättä pitäisi ajatuksesta, sillä se saattaisi hidastaa heidän matkaansa mutta yhteisen hyvän vuoksi on tehtävä uhrauksia.

Näin olisi mahdollista saada myös kaksipyöräisille kulkuneuvoille mahdollisimman jouheva ja turvallinen matka.