Näin brändiguru Sounio-Ahtisaari hallitsee mediaa

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Eurovaaliehdokas Lisa Sounio-Ahtisaarta pukkaa nyt joka tuutista. Aamulla sain hämmästellä Facebookin välityksellä hänen Aamulehdessä julkaistua ilmoitustaan. Heti sen jälkeen luin Ilta-Sanomista uutisen, jonka mukaan Helsingin Sanomat on pannut stopin ex-presidentin miniän väärään paikkaan eksyneelle vaali-ilmoittelulle.

Twitter-fiidini on ollut tätä tänään täynnänsä, kun Sounio-Ahtisaari ihmetteli saamaansa kohtelua ja HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi vastasi viestiin.

Ei mennyt tuntiakaan, kun sähköpostiini kilahti Lisa Sounio-Ahtisaarelta viesti otsikolla ”Lisa Sounio-Ahtisaaren kampanja kuohuttaa”. Näitä viestejä on viime aikoina pukannut tiuhaan tahtiin täysin pyytämättä. En ole antanut yksityistä sähköpostiosoitettani millekään vaalikampanjointilistalle. Tällainen suoramarkkinointi on tietysti laitonta, mutta olen nyt kääntänyt viestit suoraan spammikansioon.

Nimiasia ja ex-presidentin pojan puolisous tuntuvat olevan Sounio-Ahtisaaren kampanjan pääpainopisteet, sillä ne nousevat jatkuvasti esiin ja yleensä hän tekee sen ihan itse. Naiivisti kuvittelin ensin, että tämä somessa levitetty Porvari-tv:n nimisekoilu oli tahatonta komiikkaa:

Haastattelija: ”Liisa Suonio, tervetuloa joukkoon.”