8 miljoonan kävijän salaisuus

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

City Digitalin suomalainen viihdesivusto Vivas.fi riemuitsi viikolla 47 peräti 8,1 miljoonasta eri kävijästä. Ylläpitäjiä kuitenkin harmitti, ettei verkkosivustojen virallisia kävijämääriä mittaava TNS Gallup Metrix huolinut Vivasia päälistalleen. Samalla viikolla Metrixin päälistan kärkisijaa piti Iltalehti 3,2 miljoonalla eri kävijällään.

Kysyin Metrix-yhteyspäällikkö Janne Kuvajalta syytä, miksei Vivas kelvannut päälistalle mutta on mukana Verkostot-listauksessa. Kuvajan mukaan Metrixin päälista kuvaa vain Suomesta tulevaa liikennettä, eikä Vivasin 8,1 miljoonaa kävijää täyttänyt niitä kriteereitä. Suurin osa Vivasin vierailijoista oli ulkomailta.

”Sen sijaan Verkostot-listalle asiakkaat saavat kasata omia tarkoituksiaan varten paketteja, jotka eivät täytä verkkomainonnan kattojärjestön IAB:n säännöksiä”, Kuvaja sanoo.

Vivasin ulkomaisia kävijöitä on epäilty ostetuiksi, minkä City.fi:n web-päällikkö Jesse Valli kiistää.  Metrixin Kuvaja sanoo, että he havaitsevat, mistä liikenne tulee mutta he eivät pysty näkemään, onko joku ostanut klikkejä.

Ostetut kävijät saattavat äkkiseltään kuulostaa naurettavalta ajatukselta, mutta kyse on isosta bisneksestä, jolla on selkeät tavoitteet: kävijöitä ostamalla yritetään huijata kävijämääriä tuijottavia mainostajia ja web-ilmiöistä uutisoivaa mediaa sekä hankkia brändille näin ansiotonta arvonnousua. Feikkikävijöitä voi ostaa halvalla esimerkiksi eBay-huutokaupasta ja lukuisilta muilta verkkosivustoilta. Sosiaalisessa mediassa ilmiö tunnetaan muun muassa YouTuben feikkikatselijoina, Facebookin feikkitykkääjinä ja Twitterin feikkiseuraajina. Olen aiemmin kirjoittanut Twitterin munapäistä.