Leena Majander-Reenpää Bonnierin neuvonantajaksi - mitähän seuraavaksi?

Profiilikuva
Blogit Kohtaamiset
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Leena Majander-Reenpään nimitys ruotsalaiskustantaja Bonnierin strategiseksi neuvonantajaksi on alkaneen viikon kirjallisuusuutinen. Mitähän loppuviikosta? Jaakko Yli-Juonikas päähaaveilijaksi Googlelle? Tommi Melenderistä EU:n Flaubert-vastaava? Kiina satsaa miljardin Savukeitaaseen?

Okei, rajansa kuvittelullakin. Kuvio on silti selvä. Kustannusmaailma ei ole heittänyt pyyhettä nurkkaan. Se uskoo, että ihmisten vapaa-ajan käytöstä kannattaa edelleen taistella.

Kirjallisuuden julkaisemisen ja jakelun menetelmät muuttuvat radikaalisti. Mutta sisällöntuottaja eli kirjailija on yhtälön vakio, jonka suosiossa on syytä pysytellä. Ilman kirjailijaa ja hänen mielikuvitustaan ja luomiskykyään kustannusala on auttamatta tyhjän päällä.

Merkillepantavaa nimitysuutisessa on, ettei siinä puhuta tekniikasta mitään. Sen sijaan pääosassa on nimenomaan kirjailija.

HS:lle antamassaan lausunnossa Majander-Reenpää sanoo olevansa ”erittäin innostunut mahdollisuudesta kehittää ja kasvattaa Bonnierin toimintaa Suomessa tavalla, joka koituu niin lukijoiden kuin kirjailijoiden hyväksi”.

”Tehtäväni on kartoittaa ja kehittää erilaisia kasvumahdollisuuksia Suomessa. Tarkoituksena on myös luoda kirjailijoille hyvät edellytykset menestyä tulevaisuudessa sekä löytää uusia, mielenkiintoisia kirjailijoita ”, Majander-Reenpää sanoo.

Suomen kolmanneksi suurin kustantaja Tammi on osa Bonnier-konsernia. Kysyä sopiikin, onko uuden neuvonantajan tehtävä etsiä uusia, mielenkiintoisia – mahdollisesti muiden kustantajien heitteille jättämiä – kykyjä Tammen kirjailijakaartiin.

Nimityksen erikoisuutta lisää Majander-Reenpään tausta Otavan yleisestä kirjallisuudesta vastaavana kustannusjohtajana, tehtävä josta hän erosi kohun saattelemamana vuosi sitten.

Niin tai näin, yksi on varmaa. Alaa mullistavat uutiset eivät pääty tähän.

Pitkä kokemus kustantamisen käytännöistä on edelleen kovaa valuuttaa. Mutta veikkaanpa, että paras neuvotteluasema on tulevassa sittenkin kirjailijoilla.

Kustantajana menestyy se, joka osaa houkutella kirjailijat puolelleen ja saa heidät vakuuttumaan siitä, ettei neuvotteluasemaa kannata menettää – paradoksaalista kyllä – pitämällä liian tiukasti kiinni tekijänoikeuksista.

Digitaalisena aikana sisällön voi kopioida kuka tahansa. Mutta jos tarjolla on hyvin ja huonosti kustannettua sisältöä, asiakas eli lukija maksaa mieluummin edellisestä.

Suomen Kuvalehteä julkaiseva Otavamedia ja Kustannusosakeyhtiö Otava ovat osa Otava-konsernia.