Päivän kuva: Nämä ruotsalaishävittäjät lähtevät suojaamaan libyalaisia äänennopeudella

Pekka Anttila
Ulkomaat 30.3.2011 15:00
Jas Gripen Ruotsi lähettää Libyaan kahdeksan Saab Jas 39 Gripen-hävittäjälentokonetta. Kuva Jamie Hunter / Saab AB.

Ruotsi aikoo lähettää kahdeksan Jas 39 Gripen-hävittäjää Libyaan ylläpitämään lentokieltoa. Päätös syntyi pian sen jälkeen, kun Naton tanskalainen pääsihteeri Anders Fogh Rasmussen pyysi ruotsalaisia mukaan operaatioon. Komennus kestää kolme kuukautta.

Päätös vaatii vielä Ruotsin valtiopäivien hyväksynnän.

Ruotsi on Suomen tavoin mukana Naton rauhankumppanuusohjelmassa.

Pääministeri Fredrik Reinfeldt perusteli sotatoimiin lähtemistä sillä, että Ruotsi ei voi katsoa syrjästä, kun muut suojelevat Muammar Gaddafin uhkaamia siviilejä.

Reinfeldtin mukaan Gripenejä tullaan käyttämään ainoastaan Libyan ilmatilan valvontaan. Ruotsi ei salli koneiden käyttöä hyökkäyksiin maalla sijaitseviin kohteisiin.

Jas 39 Gripen on Saabin (Svenska Aeroplan AB) valmistama hävittäjä-, rynnäkkö- ja tiedustelukone. Lyhenne Jas tulee sanoista jakt-, attack- och spaningsplan.

Yksipaikkaisen Gripenin pituus on 14,1 metriä ja siipien kärkiväli 8,4 metriä. Tyhjäpaino on 6 620 kiloa ja paino lastattuna 8 720 kiloa.

Gripenin huippunopeus on 2 Machia eli se pystyy lentämään kaksinkertaisella äänennopeudella.

Gripenin ensilento tapahtui vuonna 1988. Heti alusta lähtien se keräsi kyseenalaista mainetta. Kaksi hävittäjää putosi jo ennen varsinaista käyttöönottoa vuosina 1989 ja 1993. Jälkimmäinen suoraan Tukholman keskustaan Långholmenille.

Vuosina 1999, 2005 ja 2007 kone on pudonnut palveluskäytössä. Vakavilta henkilövahingoilta on vältytty.

Tällä hetkellä Gripenejä on käytössä Etelä-Afrikassa, Unkarissa, Tšekissä ja Thaimaassa. Parhaillaan Gripen on yksi ehdokkaista Brasilian ilmavoimien uudeksi konetyypiksi.

Jas Gripen oli esillä yhtenä vaihtoehtona myös Suomen ilmavoimille vuonna 1988, kun puolustusministeriössä ryhdyttiin harkitsemaan uusien koneiden hankkimista vanhentuneiden venäläisten MiG-21-hävittäjien tilalle.

Koelentojen jälkeen päädyttiin amerikkalaiseen F/A-18 Hornetiin. Ruotsalaiset olivat avoimen pettyneitä päätökseen.

Ruotsalaiset ovat olleet muutenkin herkkiä reagoimaan kaikenlaiseen arvosteluun ja eri maiden ilmavoimien ratkaisuihin.

Esimerkiksi vajaa vuosi sitten Saab perui osallistumisensa lentonäytökseen Bukarestissa sen jälkeen kun Romania kertoi aikovansa hankkia käytettyjä amerikkalaisia F16-hävittäjiä uusien Gripenien sijaan. Taustalla oli osittain Romanian tarve hankkia koneita, jotka ovat yhteensopivia muiden Nato-maiden kaluston kanssa.

Eräiden arvioiden mukaan Ruotsin operaation taustalla saattaa olla myös kaupallisia motiiveja. Ruotsalaiset saavat Libyassa koneilleen ilmaista mainosta.

Lähteet: Saab group, Wikipedia

Keskustelu

”Eräiden arvioiden mukaan Ruotsin operaation taustalla saattaa olla myös kaupallisia motiiveja. Ruotsalaiset saavat Libyassa koneilleen ilmaista mainosta.”

Gripenin ensilento tapahtui vuonna 1988. Heti alusta lähtien se keräsi kyseenalaista mainetta. Kaksi hävittäjää putosi jo ennen varsinaista käyttöönottoa vuosina 1989 ja 1993. Jälkimmäinen suoraan Tukholman keskustaan Långholmenille.

Grippenin ohjaus tekniikka perustuu etuvakain ohjaimille joita käyttäen ihmisen on mahdotonta ohjata konetta ilman ohjaus tietokoneen apua. Putoamiset johtuivat lento tietokoneen softa bugien johdosta. Ko etuvakaimien ansiosta kone on poikkeuksellisen ketterä käännöksissä.

Kokeeko Ruotsi elävänsä muinaista suurvalta-asemaansa ihkaoman hävittäjänsä kautta?

Jos joku vielä luulee, että Suomen herrat olisivat sisäistäneet toisen maailmansodan olevan peruuttamattomasti ohi, niin kannattaa lukaista Kauppalehden Optio.

Armeijan pellepukuihin puetut hyväpalkkaiset johtajat hyppivät puskissa työajalla ja syövät soppatykistä. Eikä kiireisinkään yritysjohtaja jätä kaveria kun kutsu Kekkoslovakiassa luoduille maanpuolustuskursseille käy.

Ryssänpelkoa vaalitaan ja valmistaudutaan tulevaan niin kuin Puolan armeija hevosvetoisena Hitlerin panssareita vastaanottamaan.

Maanpuolustuskurssit ovat hieman eri asia kuin reservin kertausharjoitukset, lukumieheksi itseään tituleeraavalta odottaisi pientä perehtymistä asiaan ennen kommentointia.

Ainakin minun on vaikea nähdä mitään väärää siinä, että kansanedustajat, ministerit ja yritysjohtajat saavat valmiuksia kriisitilanteen varalle. Metsässähän he eivät ryynää, heille on muutakin tekemistä.

Ymmärtääkseni Lukumies on lukenut Optiosta isojen miesten hyppivän puskissa?Pääministeri Kiviniemen valtiosihteeri Mika Rossia tituleerataan suorastaan alan puskaveteraaniksi.

Jotenkin hellyyttävää tuo ruotsalaisten usko oman hävittäjänsä erinomaisuuteen ja pahastuminen siitä että muu maailma ei huudahtelekaan ihastuksesta. Nyt tilanne aiotaan ilmeisesti korjata ;-)
Eikä haittaa mitään vaikka Saabeja taas tipahtelisikin taivaalta, usko omaan erinomaisuuteen säilyy lujana joka tapauksessa.

Sodanhaluisille tiedoksi että olkapäältä ammuttavati strloja, igloja ei voita mikään, joten jasseja tulee alas. Ssuomi teki viisaasti ettei käheä kalliita koneitaan alasammuttaviksi, Samalla vastuullisille pihdittavaksi, onko omat isto sotaherrat syyllistyneet mihin valtion puolustuksen horjuttamiseen lakkauttamalla igla-koulutuksen.

Ja montako liittouman konetta ne strelat ja iglat ovat pudottaneet?

Mutta silti parempi pysyä poissa Libyasta niin kauan kuin on epävarmaa onko liittouma oikealla puolella. Kapinallisten johtajat kun ovat Irakin veteraaneja, jotka taistelivat USAn liittoumaa vastaan. Heitä ei siellä erityisen hyvinä ihmisinä pidetty. Miksi Libya nyt pitäisi antaa heille?

Useimpien hävittäjien kehittämisessä ja käytössä sattuu tapaturmia. JAS Gripen ei ole poikkeus.

Olennaista on se, että Ruotsin teollisuudella on tietotaitoa suunnitella ja rakentaa nykyaikaista hävittäjäkonetta. Se on itseisarvo. Meillä sitä taitoa ei ole, ja mediassa jatkuva Gripenille ilkkuminen on siihen huono korvike.

Niin, tässä maassa osataan hädin tuskin kasata koneita muiden tekemien piirustusten mukaan.

Olkoon Ruotsin motivaatio myös kaupallinen, mutta ainakin niillä on mitä myydä. Tässä maassa kun ei kohta enää tehdä muuta kuin silitellään toistemme paitoja. Oikein palvelukokonaisuus…

Olisi Suomellakin ollut kelpo panssariajoneuvoja maailmalle myytäväksi, mutta kauppamiesten piti mennä tyrkyttämään lahjuksia.