Google aloitti Facebookin nakertamisen

Facebook
Teksti
Lauri Vanhala
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Google+
Google+ muistuttaa Facebookia ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään. Kuva Google.

Google on yrittänyt pystyttää sosiaalisen median palveluita lukuisia kertoja, mutta kokeilut ovat kariutuneet vaatimattomiin käyttäjämääriin.

Esimerkiksi paljon mediahuomiota saanut, sähköpostin korvaajaksi kaavailtu Google Wave kaatui siihen, että hyvin harva löysi sille mitään käyttöä tai edes ymmärsi sen perusideaa.

Googlen entinen pääjohtaja Eric Schmidt on sanonut huomanneensa sosiaalisen median kasvavan merkityksen, mutta epäonnistuneensa reagoimaan ajoissa.

“Toimitusjohtajan täytyy ottaa vastuu. Mokasin”, Schmidt sanoi haastattelussa.

Tiistaina Google tiedotti yrittävänsä uudestaan ja tällä kertaa tutummalla konseptilla. Uusi Google Plus -palvelu on kuin Facebook.

Useat asiantuntijat ovat epäilleet, voiko Googlen lähes identtinen tuote onnistua houkuttelemaan käyttäjiä Facebookilta, joka on saavuttanut 500 miljoonan ihmisen käyttäjäkunnan ja saavuttanut kasvun huippunsa useissa länsimaissa.

Google kuitenkin uskoo, että ihmiset kaipaavat uudenlaista tapaa viestiä keskenään.

Palvelun taustaoletuksena on, että ihmiset eivät halua jakaa tilapäivityksiään tai valokuviaan kaikille kontakteilleen, vaan rajatummalle joukolle, kuten parhaille ystäville tai työkavereille.

Facebookissa viestit tulevat oletuksena kaikkien nähtäville. Googlen palvelussa tutut jaotellaan aluksi omiin ryhmiinsä, joille viestit kohdistetaan.

Palvelun sisältö ei rajoitu pelkästään käyttäjien syöttämään materiaaliin, vaan se tarjoaa myös automaattisesti verkkosisältöjä, jotka vaikuttavat Googlen algoritmitmien perusteella kiinnostavan käyttäjää.

Uutta on myös videoneuvottelu, johon voi osallistua kymmenen tuttavaa samanaikaisesti.

Googlella on kiire saada jalansijaa sosiaalisesta mediasta. Facebookia käytetään jo ajallisesti enemmän kuin Googlen hakukonetta, eikä Googlella ole mitään keinoa saada sinne mainoksiaan.

Googlen tilanne mainostajana on ollut loistava, sillä se on pystynyt tarjoamaan mainostilaa käyttötilanteeseen, jossa kävijä on etsimässä tietoa ja alttiina mainonnalle.

Yrityksellä on kuitenkin paljon saavutettavaa siinä, kuinka mainosmyyntiä voisi laajentaa erilaisiin sosiaalisiin vuorovaikutustilanteisiin, joissa käyttäjät esimerkiksi kysyvät ravintolasuosituksia tuttaviltaan.

Palvelu ei ole vielä julkisessa käytössä. Testikäyttäjäksi voi hakea ilmoittamalla sähköpostiosoitteensa Google Plus -sivustolla.

Lue Wired-lehden laaja artikkeli Google Plus -palvelun taustasta.

Lähteet: Reuters, NYT.