Garret Oliver, maailman tunnetuin panimomestari: Oluita japanilaisesta humalasta ja gingseng-juuresta

Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Garret Oliver Kuva Selim Saukkomaa
Garret Oliver löytöretkeilee oluen maailmassa. Kuva Selim Saukkomaa.

Taksikuskilla on vaikeuksia löytää oikeaa katua.

Kiertelemme Brooklynin Williamsburgin kaupunginosassa, joka vielä muutama vuosi sitten oli vaarallista seutua. Nyt se kuuluu New Yorkin trendikkäimpiin kaupunginosiin. Kadut ovat täyttyneet muodikkaista baareista, ja Brooklyn on muuttunut ostoskohteeksi.

Lopulta tuttu yritysmerkki kertoo, että olemme perillä. Brooklyn Breweryn panimo kätkeytyy hyvin vanhaan teollisuusrakennukseen.

Brooklyn Brewery on pieni yritys, jolla on suuri tuotemerkki. Oluen ystävät tuntevat panimon tuottajat. Olutta myydään myös Suomessa. Oluen ystävät tuntevat myös Garret Oliverin, legendaarisen panimomestarin, joka on kehittänyt Brooklyn Breweryn tuotteita vuodesta 1994. Hän saattaa olla maailman tunnetuin panimomestari.

“Jotakin oluen ja hunajaviinin välistä”

“Teemme vuodessa noin 15 erilaista olutlaatua. Monet näistä ovat tuotteita, joita myydään vain lyhyen ajan”, panimomestari kertoo ja ohjaa vieraat panimon baaritiskille.

“Juuri nyt tehtävää olutta kutsutaan Buzz Bombiksi. Se on tehty keskiaikaisen juoman mukaan. Se on jotakin oluen ja hunajaviinin välistä”, Garret Oliver kertoo.

Oliver on vaihtoehtoisen olutmaailman tunnetuimpia hahmoja. Hän innostui nuorena oluesta Lontoossa, koska kunnollinen olutta ei ollut juuri saatavilla.

“Muutin Lontooseen 1983, rockbändin roudariksi. Joimme Budweiseria aina, kun oli rahaa. Budweiser maistui vedeltä, mutta muut oluet eivät maistuneet edes siltä”, Garret Oliver muistelee.

Brooklyn Breweryn perusti vuonna 1987 entinen Lähi-idän kirjeenvaihtaja Steve Hindy, joka oli oppinut tekemään olutta Syyriassa ja Saud-Arabiassa. Nyt Brooklyn Brewery tuottaa 1,2 miljoonaa litraa olutta sekä Brooklynissa että New Yorkin pohjoisosassa, Utican kaupungissa.

“Amerikkalainen ruokakulttuuri on tuhottu”

Garret Oliver kirjoittanut, tutkinut ja opettanut kaikkea, mikä liittyy oluen panemiseen. Hänen kirjansa The Brewmaster’s Table: Discovering the Pleasures of Real Beer with Real Food on oluen ja ruoan liiton raamattu.

Garret Oliverista onkin tullut yksi amerikkalaisen uuden ruokaliikkeen keulakuvista. Ruokaliike on vaatinut parempaa laatua, lähiruokaa ja parempien makuja teollisen ruuan rinnalle.

“Amerikkalainen ruokakulttuuri on tuhottu. Mutta meistä voi tulla taas maailman kiinnostavin paikka syödä, koska meillä on monia kansallisuuksia, ja koska meillä on kaikkia raaka-aineita”, Garret Oliver sanoo.

“Iso ruokafirmat tai olutfirmat tuskin pitävät meistä hirveän paljon. Mutta luulen, että jopa he ovat ymmärtäneet, että teollisella ruokatuotannolla ei ole tulevaisuutta. Sitä voi kyllä jatkaa, mutta se on kuin sammakko kiehuvassa vedessä. Se ei liiku mihinkään, koska se ei huomaa kuolevansa.”

“Emme käytä oikoteitä”

Brooklyn Brewery onkin tehnyt perinteistä tavaramerkkinsä. Garret Oliver kerää myös tietoa vanhoista oluenvalmistusmenetelmistä ympäri maailmaa. Tulokset näkyvät usein paninomestarin omissa erikoisoluissa.

“Me teemme vain vanhaan tapaan oluttamme. Emme käytä oikoteitä, emmekä mitään muutakaan epäilyttävää”, Garret Oliver kertoo ja ottaa laatikosta jotakin, mikä muistuttaa enemmän samppanjapulloa kuin olutpulloa.

Oliver avaa varovasti korkin, joka sekin näyttää samppanjakorkilta. Olutpullo poksahtaa kohteliaan pehmeästi. Kelmeän vaalea olut vaahtoaa tyylikkäästi, ja tuoksu on raikas ja ruohomainen. Eikä syyttä.

“Tästä oluesta tuli niin suosittu, että päätimme pullottaa sen. Mutta teimme sitä vain 2500 laatikkoa”, Oliver kertoo.

Näin syntyi Sorachi Ace -olut, jota Yhdysvalloissa myydään esimerkiksi Whole Foods -luomukaupassa yi 10 dollarin hintaan pullolta. Olut on saanut nimensä japanilaisesta humalasta, jota Sapporo ei halunnut käyttää omassa oluessaan, koska humala maistui liikaa sitruunaruoholta.

“Ja juuri sen takia se kelpasi mainiosti meille”. Garret Oliver virnistää ja maistaa itse uutta menestystuotettaan.

Maku onkin raikas, kuiva, ruohoinen ja hieman eksoottinen. Pullossa on etikettinä pelikortti, joka on ässä. Keskellä on Brooklyn Breweryn ikoninen, graafisen suunnittelun legendan Milton Glaserin piirtämä logo.

“Tällä tavalla kukaan ei tee enää olutta. Tämän opetti meille belgialainen olutmestari. Tämä on kuin samppanjaa”, Garret Oiver kertoo ja hyväilee hellästi pullorivistöjään panimon kellarissa.

“Brooklyn Lager on lippulaivamme”

Toisessa huoneessa olutta kypsytetään tynnyreissä, joissa on tehty bourbonia, amerikkalaista ruisviskiä. Lain mukaan tynnyreitä ei saa käyttää uudestaan, joten Brooklyn Brewery on ottanut ne hyötykäyttöön. Niistä tulee olueen oma arominsa.

Suurin osa Brooklyn Breweryn oluesta on kuitenkin tavallisempaa tavaraa. Puolet tuotannosta on Brooklyn Lageria.

“Brooklyn Lager on lippulaivamme. Kun aloitimme, se oli jotakin erikoista. Nyt monet college-opiskelijat juovat sitä joka päivä. New Yorkissa olemme toiseksi tai kolmanneksi suosituin hanaolut.”

Myös Suomessa Brooklyn Breweryn oluella on vannoutuneet kannattajansa. Suomessa olutta markkinoi Carlsberg. Ensimmäistä kertaa Brooklynin lahja maailman oluen juojille rantautui Suomeen vuonna 2006. Sen jälkeen Brooklyn Lagerin menestys on kasvanut Suomessa noin 40 prosentin vuosivauhtia.

“Pelkästään Suomeen teemme Brooklyn American Alea, joka perustuu Brooklyn Summer Ale -oluelle”, Garret Oliver kertoo. American Ale on myynnissä myös päivittäistavarakaupoissa.

Carlsberg rakensi muutama vuosi sitten Tanskassa tiiviimpää yhteistyötä Brooklyn Breweryn kanssa, mutta hanke ei mennyt eteenpäin.

“He eivät ehkä ymmärtäneet, miten markkinoida pientä brandia. Mutta he yrittivät joka tapauksessa. Me olemme aika kovaäänistä joukkoa, joka arvostaa itsenäisyyttään.”

“New York on kallis paikka toimia”

Garret Oliverin mukaan Brooklyn Brewery ei ole myytävänä vaikka ostajia näyttäisi riittävän.

Nyt yhtiön suurin omistaja on varakas Ottawayn perhe. Yhtiö ei kerro taloudellisia tunnuslukujaan amerikkalaisen perheyhtiön tapaan, mutta kasvuprosentit ovat kovia. Viime vuonna Brooklyn Breweryn liikevaihto kasvoi 18 prosenttia. Tänä vuonna kasvua on tullut jo 25 prosenttia.

Yhtiö on päässyt Garret Oliverin mukaan kannattavaksi “muutama vuosi sitten”.

“Meillä on ollut myös tosi kovia vuosia. New York on kallis paikka toimia, mutta olemme onnistuneet kuitenkin joka vuosi kasvattamaan tuotantoamme”, Oliver kertoo.

Lähiaikoina yhtiö aikoo tehdä tiikerinloikan. Nyt Brooklyn Brewery tuottaa 1,2 miljoonaa litraa olutta, mutta uuden tuotantolaitoksen valmistuttua New Yorkin pohjoisosaan, Utican kaupunkiin, tuotanto nousee 10 miljoonaan litraan.

“Me tiedämme paremmin”

Yhdysvalloissa Brooklyn Brewery on tarjonnut yhden vaihtoehdon kahdelle suurelle oluen tuottajalle Anheuser-Buschille ja MillerCoorsille. Brooklyn Brewery on kääpiö verrattuna näihin jättiläisiin, mutta Garret Oliverin mukaan pelkkä Brooklyn Breweryn olemassaolo on vaikuttanut myös suuryhtiöiden tuotteisiin.

Garret Oliverin mukaan suuryhtiöt raivaavat tilaa myös pienpanimoille, kun asiakkaat tottuvat juomaan uudenlaista olutta.

“Ja se koituu meidän hyväksemme, koska me tiedämme paremmin, kuinka tehdään kiinnostavia makuja”, Garret Oliver selvittää.

Hän vertaa oluen tekemistä ruoanlaittoon. Oluen maku syntyy aineksista, joita voidaan lisätä ja kokeilla. Vain mielikuvitus on rajana, ainakin Brooklyn Breweryssä.

“Olut kuin Manhattan-cocktail”

Oliverin huimimpiin kokeiluihin kuuluu muun muassa cocktailinmakuisen oluen paneminen.

“Käytimme siihen appelsiinin kuoria, sitruunan kuoria ja muita erikoisia raaka-aineita. Halusimme tehdä oluen, joka maistuisi samalta kuin Manhattan -cocktail”, hän sanoo.

Garret Oliverin unelma on muokata olut vielä enemmän lähijuomaksi. Nyt maltaat tulevat Yhdysvaltain keskilännestä, Saksasta tai Englannista.

“Haluaisin tuottaa maltaita New Yorkin alueella. Nyt Yhdysvalloissa tuotetut maltaat on alun perin kehitetty Budweiseria varten. Eli on jalostettu mallas, joka ei maistu miltään. Siksi rakennusaineet hyviä oluita varten ovat vähissä”, Garret Oliver julistaa.

“Samoin on käynyt esimerkiksi amerikkalaselle porsaanlihalle. Sekään ei maistu miltään.”

Historiallinen ruoan ja oluen pyhä liitto onkin päässyt purkautumaan. Brooklyn Breweryn panimomestari haluaisi vanhat ajat takaisin.

“Keskiajalla tehtiin juusto, leipä ja olut samalla maatilalla. Ne kuuluivat yhteen. Haluaisin itse tehdä jotakin samanlaista.”

Garret Oliverin löytöretket oluen maailmassa jatkuvat siis varmasti.

“Viime vuonna en tiennyt mitään ginseng-juuresta. Nyt suunnittelen jo siitä oluen raaka-ainetta”, hän sanoo ja virnistää kuin pikkupoika, joka on keksinyt uuden kepposen.

Lisää aiheesta

Olut on seuraava menestyvä lähiruokatuote (Suomenkuvalehti.fi 29.10.2010)