Dakar-ralli nostaa ärtymystä – Nazcan ihmekuviot vaarassa

Rallit ovat jo pilanneet muinaismuistoja, sanovat Etelä-Amerikan arkeologit.

arkeologia
Teksti
Markku Saksa
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

MÉXICO – Afrikasta häädetty Dakar-ralli aiheuttaa nyt pahennusta Etelä-Amerikan maissa.

Tammikuussa 2015 ajettu satojen kilpailijoiden ralliporukka ei pysynyt reiteillä vaan huristeli voitonhimossaan autiomaassa miten tahtoi. Kilpailijoita oli liian paljon, jotta heitä voitiin valvoa rannattomassa autiomaassa.

Dakar-ralli siirtyi Etelä-Amerikkaan vuonna 2009. Ralli ajetaan joka vuoden tammikuussa. Ensi vuonna rallin reitti kulkee taas Nazcan maisemissa Perussa.

Kilpailijoiden pelätään vahingoittavan uudelleen Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluvia Nazcan parituhatta vuotta vanhoja mystisiä kuvioita. Ne sijaitsevat noin 220 neliökilometrin kokoisella viuhkamaisella alueella 450 kilometriä etelään Limasta.

Viime tammikuussa löytyi edellisen rallin jäljiltä auton jälkiä Nazcan piirrosten poikki. Perun arkeologien yhdistys ja useat lehdet ovat julkaisseet kuvia vahingoista, jotka jäävät pysyviksi.

Joulukuussa 2014 Greenpeace aiheutti skandaalin levittämällä Nazcan kolibrina tunnetun lintukuvion viereen kirkkaankeltaisesta kankaasta tehdyn banderollin. Siinä maailmaa kehotettiin taistelemaan ilmastonmuutosta vastaan. Piirrokseen jäi painauman jälkiä.

Parinkymmenen eri maista kotoisin olevan aktivistin käytös tyrmistytti perulaisia, koska kuviot tärveltyvät herkästi. Nazcan linjojen lähelle ei yleensä edes päästetä ihmisiä kävelemään.

Dakar-rallin Mini-kuskit Santa Rosa de la Pampan ja San Rafaelin tienoilla Argentiinassa tammikuussa 2012. Kuva Martin Mejia / AP / LEHTIKUVA
Dakar-rallin Mini-kuskit Santa Rosa de la Pampan ja San Rafaelin tienoilla Argentiinassa tammikuussa 2012. Kuva Martin Mejia / AP / LEHTIKUVA © Martin Mejia / AP / LEHTIKUVA

Arkeologien harmiksi Perun paleontologisten museoiden yhdistyksen johtajan Klaus Hönningerin mielipide ei paljon painanut, kun Perun hallitus päätti, että maa osallistuu taas ensi tammikuussa Dakarin ralliin.

Hönninger ei halunnut Dakar-rallia Peruun, koska sadat autiomaassa kaasuttavat henkilöautot, kuorma-autot, moottoripyörät ja mönkijät vahingoittavat esihistoriallisia alueita ja esineistöä.

Chilen arkeologien yhdistys ei myöskään toivo enää rallia Chileen, sillä edelliset kilpailut vuodesta 2009 lähtien ovat vahingoittaneet lähes kolmeasataa arkeologisesti arvokasta aluetta.

Universidad Chile -yliopiston mukaan noin 60 prosenttia muinaistieteellisesti arvokkaista alueista on pilattu tai niille on aiheutettu pysyviä vaurioita. Rallit ovat esimerkiksi tärvelleet autiomaissa arkeologien mielenkiinnon kohteina olleita delfiinien ja valaiden ikiaikaisia luita.

Chile ei osallistu ensi vuonna Dakariin. Maan pohjoisosissa sijaitsevassa Atacaman autiomaassa sattui maaliskuussa 2014 voimakas maanjäristys, eikä chileläisillä riitä vieläkään voimavaroja rallin valmisteluun.

Nazcan kuviot – tai linjat, joiksi niitä myös kutsutaan – syntyivät, kun alkuperäiskansat alkoivat noin 2000 vuotta sitten siirtää maan pinnalla olevia tummanpunaisia kiviä syrjään, jolloin alta paljastui valkeaa hiekkaa.

Ylhäältä käsin vaaleat linjat muodostivat suuria, jopa 200 metriä halkaisijaltaan olevia  kuvioita. Ne ovat lintuja, kaloja, jaguaareja ja apinoita. Linjoissa nähdään myös ihmishahmoja.

Kuviot ovat säilyneet hyvin näihin päiviin saakka, koska mikään ei ole turmellut niitä kahteen tuhanteen vuoteen ennen nykyihmistä. Alueella tuskin sataa ollenkaan eivätkä tuuletkaan pysty vierittämään kiviä niiden peitoksi.

Läheltä katsottuna viivoista on vaikea erottaa hahmoja, mutta Nazcan intiaanit katselivatkin niitä läheisten kukkuloiden rinteiltä ja tekivät astronomisia havaintoja niiden perusteella.

Unesco hyväksyi Nazcan piirrokset maailmanperintökohteeksi vuonna 1994. Ne ovat Perun toiseksi suosituin turistikohde salaperäisen Cuscon kaupungin jälkeen. Nazcan kivipiirroksia tulee vuosittain katsomaan yli 120 000 ihmistä.

Nazcan linjat näkyvät parhaiten lentokoneesta.

 

Kepeät tietokirjailijat, kuten sveitsiläinen Erich von Däniken, pitivät Nazcan kuvioita ulkoavaruuden olentojen jättäminä jälkinä. Tällaisia olivat hänen mukaansa myös Stonehengen kivet ja Pääsisäissaaren kivipatsaat.

Dänikenin kirjoja myytiin maailmalla parikymmentä miljoonaa. Suomessa ilmestyivät Vieraita avaruudesta: Menneisyyden ratkaisemattomia arvoituksia (1968), Takaisin tähtiin (1969) ja Tulimmeko tähtien takaa? (1972, kustantaja kaikissa Kirjayhtymä).

Julkisuus toi suuren turistiryntäyksen Peruun, mutta saksalainen suojelija Maria Reiche (1903–1998) sai onneksi tuhot estettyä.

Reiche oli Nazcan linjojen tutkijana huomattava auktoriteetti. Reiche teki kuvioista ilmavalokuvien perusteella kartan ja selvitti matemaattisesti, kuinka alkuperäiskansat pystyivät kuvioiden avulla lukemaan kalenteria ja tulkitsemaan astronomisia jaksoja.

Reiche todisti tieteellisesti myös sen, että Nazcan linjojen avulla muinaiset heimot tiesivät talvipäivän ja kesäpäivän seisaukset.

 

Afrikasta Dakar-ralli joutui pois monesta syystä. Kilpailijat ajoivat joskus ihmisten ja karjan päälle. Moni afrikkalainen kuoli jäätyään autojen puskemaksi. Dakarilainen uutistoimisto PANA kirjoitti väestön tuntoja tulkiten, että ihmisuhreilla ei ollut merkitystä rallin järjestäjille.

Paikallinen väki ei saanut järjestäjien lupaamia hyötyjä. Kilpailijat ja heidän runsaat apujoukkonsa eivät ostaneet juuri mitään, vaan toivat ruoan ja muut tarvikkeet mukanaan.

Vatikaanin lehti L’Osservatore Romano moitti Dakar-rallia siitä, että se näytti pöyhkeästi valtaa ja varallisuutta köyhien parissa, jotka kuolivat nälkään ja janoon. Myös Ranskan julkinen mielipide nousi kapinaan. Tunnettu ranskalainen laulaja Renaud teki rallista pilkkalaulun, jonka kertosäkeessä lauletaan ”500 paskiaisesta lähtölinjalla”.

Dakarin ralli jätti valtavasti roskaa Afrikkaan. Rallin siirtäminen Etelä-Amerikkaan ei ole muuttanut ralliautoilijoiden tai heidän tukijoukkojensa tapoja.

Pelkästään Uynin kaupunkiin Boliviaan jäi tammikuussa ajetun rallin jälkeen 500 tonnia roskaa. Tien poskeen oli viskattu käytettyjä renkaita, öljyfilttereitä, rikkoutuneita pakoputkia ja muita auton osia. Jopa kokonaisia loppuun ajettuja autonromuja sekä muovipulloja ja pakkauksia löytyi joka puolelta.

 

Tekstiin upotetuissa Nazca-linkeissä kuvia linjoihin tulleista jäljistä, joiden pelätään jäävän pysyviksi.