Tieliikenne ratkaisee – Tiivis suurkaupunki on ekotehokkain
Väljän kaupungin on vaikea päästä eroon autoriippuvuudestaan.
Kumpi on ympäristöystävällisempi kaupunkirakenne, tiivis vai väljä?
Aalto-yliopiston teknillisen korkeakoulun professori Seppo Junnila ja tutkija Jukka Heinonen hätkähdyttivät elokuussa 2015 tutkimuksellaan, jonka mukaan uudisrakennusten asukkaiden hiilijalanjälki on kaupunkikeskustoissa jopa puolet suurempi kuin väljemmin rakennetuilla alueilla.
Tulos oli tutkijoille itselleenkin yllätys, koska yleisesti on ajateltu, että kaupunkirakenteen tiivistäminen kasvattaa hiilitehokkuutta.
Muun muassa tilastotieteilijä ja vihreiden entinen kansanedustaja Osmo Soininvaara kritisoi sekä tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä ja käsitteistöä että siitä mediassa vedettyjä johtopäätöksiä.
Tutkimuksessa ei huomioitu esimerkiksi sitä, että tiiviisti rakennetuissa kaupunkikeskustoissa asuvien ihmisten kulutuksen suuret hiilidioksidipäästöt johtuvat todennäköisemmin siitä, että he ovat varakkaampia kuin väljästi rakennetulla esikaupunkialueilla asuvat, eikä suinkaan siksi, että itse kaupunkimainen asuminen tuottaisi enemmän päästöjä.