Masennuksen diagnoosiin vihdoin verikoe

Yhdysvaltalaistutkijoiden mukaan testi osoittaa myös psykoterapian biologisia vaikutuksia.

diagnostiikka
Marko Hamilo
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tähän asti masennuksen diagnoosi on perustunut lähinnä potilaan tekemään lomakyselyyn ja psykiatrin arvioon. Varsin subjektiivinen diagnoosi perustuu yleisluontoisiin oireisiin, kuten huonotuulisuuteen, väsymykseen ja ruokahalun muutoksiin, jotka kaikki voivat johtua muistakin mielenterveyden tai fyysisen terveyden häiriöistä.

Sekä tutkimuksen että hoidon kannalta olisi hyvä, jos mahdollisimman suuri osa mielenterveysdiagnooseista perustuisi objektiivisiin testeihin. Näin ei kuitenkaan ole sen enempää depression kuin juuri muidenkaan mielenterveyden häiriöiden kohdalla.

Yhdysvaltalaistutkijat ovat lopulta kehittäneet ensimmäisen aikuisten masennusta diagnosoivan verikokeen. Translational Psychiatryssa julkaistun tutkimuksen mukaan testi tunnistaa masennuksen mittaamalla yhdeksän rna-markkerin pitoisuutta veressä. Rna-molekyylit ovat osa solujen proteiinintuotantokoneistoa, joka siirtää dna:n emäsjärjestyksen proteiinin aminohappojärjestykseksi.

Northwestern Universityn kehittämä testi myös ennustaa, kuka hyötyy kognitiivis-behavioraalisesta psykoterapiasta. Lisäksi testi osoittaa psykoterapian biologisia vaikutuksia. Kyse on ensimmäisestä mitattavasta, verikokeeseen perustuvasta näytöstä psykoterapian vaikutuksesta.

“Tämä osoittaa selvästi, että depressiota voidaan testata verikokeeseen perustuvalla laboratoriotestillä samaan tapaan kuin korkea verenpaine tai korkea kolesteroli voidaan diagnosoida”, artikkelin ensimmäinen kirjoittaja ja testin kehittäjä, Northwestern Univeristyn psykiatrian professori Eva Redei sanoo.

“Tämä testi tuo mielenterveyden diagnosoinnin 2000-luvulle ja tarjoaa ensimmäisen henkilökohtaisen lääketeteen lähestymistavan ihmisille, jotka sairastavat masennusta.”

Redei kehitti aiemmin masennusta diagnosoivan verikokeen nuorille. Aikuisten depressiota osoittavat tutkimuksen mukaan pääosin eri markkerit kuin nuorten masennusta.