Länsimetro-yhtiö ei oikeastaan tiedä, milloin sen rakentama metrolinja on valmis

PÄÄKIRJOITUS: Töiden venyminen ja kustannusten karkaaminen ovat tuttuja pienemmissäkin rakennustöissä.

Profiilikuva
joukkoliikenne
Teksti
Jarmo Raivio
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Näin sen piti mennä: länsimetro aloittaa liikenteen Espoon ja Helsingin välillä sopivasti kesälomien jälkeen elokuussa. Uudenkarhean metrolinjan junat ovat säästösyistä vanhoja lyhyempiä mutta väkeä liikkuu, koska vuoroja ajetaan useammin. Tiheä vuoroväli on helppo järjestää, koska automatisoidussa metrossa ei tarvita kuljettajia.

Ja näin se nyt menee: länsimetro aloittaa säännöllisen liikenteen tammikuussa 2017, näillä näkymin. Uudet junat ovat edelleen säästösyistä vanhoja lyhyempiä mutta metron automatisointihanke päättyi ilmitappeluun jo vuonna 2014. Tiheämpi vuoroväli onnistuu vain palkkaamalla lisää kuljettajia.

Ja 13,9 kilometrin mittaisen länsimetron hinta? Se on yli kaksinkertaistunut lähes 1,1 miljardiin euroon.

 

Vuosikymmeniä puuhattu länsimetro on uusin esimerkki siitä, että rakentaminen ei ole helppoa, ei ainakaan Suomessa.