Suomalaisen modernismin huiput Pariisin näyttelyssä

Frank Gehryn ultramoderni museo on jännittävä tila Gallen-Kallelan ja Schjerfbeckin töille.

kuvataide
Teksti
Marianna Wahlsten
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Lokakuussa auennut Louis Vuitton -säätiön museo Pariisissa on ollut uutisissa spektaakkelimaisen arkkitehtuurinsa ansiosta. Frank Gehryn piirtämä, lasivuorta muistuttava julkisivu Bois de Boulognen puistoalueella tunnistetaan jo siinä missä Bilbaon Guggenheim. Suomalaisella taiteella on rakennuksen sisällä kevään uudessa näyttelyssä huomattava rooli.

Museon avajaisten pääteos oli pohjoismaiden tunnetuimman nykytaiteiljan Olafur Eliassonin installaatio, ja muuten tiloissa on nähty teoksia säätiön perustajan Bernard Arnault’n kokoelmasta.

Arnault omistaa LVMH-luksusmerkkejä valmistavan konsernin ja on intohimoinen taiteen keräilijä. Hän on yksi Europan vaikutusvaltaisimmista mesenaateista. Museo on houkutellut puolen vuoden aikana 500 000 kävijää.

Arnault’n poikkeuksellinen asema taidemaailmassa näkyy kevään uudessa Keys to a passion -näyttelyssä. Se on katsaus viime vuosisadan taiteeseen. Valikoima tauluja, jotka säätiö on saanut lainaksi, on vaikuttava. Mukana on Henri Matissen Pietarin Eremitaasi-museosta lainattu Tanssi, Edvard Munchin Huuto ja muita klassikoita.

Bonnard, Malevitš, Léger, Giacometti, Mondrian, Picasso, Kandinsky, Rothko: tämän tason teoksia lainataan harvoin, varsinkaan yksityisille taidelaitoksille. Kuvataiteen hittien joukossa Helene Schjerfbeckin ja Akseli Gallen-Kallelan työt edustavat pohjoismaista modernismia.