Vielä kerran faneille, Kurt Cobain

Dokumenttielokuva Nirvanan laulajasta tulee Suomeen erikoisella tavalla.

elokuvat
Teksti
Kalle Kinnunen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kun kehuttu dokumentti 21 vuotta sitten kuolleesta Kurt Cobainista saapuu Suomeen, fanien omistautuneisuutta testataan elokuvateatterin kassalla. Cobain: Montage of Heck on rock-elämäkerraksi onnistunut elokuva, muttei muodoltaan mitenkään poikkeava.

Lipun hinta on Finnkino-ketjun teattereissa peräti 20 euroa ja ketjun ulkopuolella pienemmissä kaupungeissa muutaman euron vähemmän. Esityksiä on rajatusti, vain parina päivänä kussakin teatterissa.

Aiemmin keväällä monissa elokuvateattereissa esitettiin samaan tapaan pistoesityksinä PMMP-yhtyeestä kertova Tässä elämä on -dokumentti ja viime syksynä restauroitu versio Beatles-elokuvasta A Hard Days Night.

Kun esitysaika on rajallinen, näytöksistä yritetään tehdä tapahtumia. Kyse ei ole perinteisestä elokuvien levittämisestä, jossa kutakin elokuvaa esitetään aina viikko kerrallaan, vaan niin sanotusta event cinemasta.

 

Digitalisoiduissa leffateattereissa järjestetään nykyään event cinema -nimikkeen alle tapahtumia, jotka eivät ole perinteistä elokuvaa. Monilla valkokankailla esitetään säännöllisesti oopperaa, balettia ja näytelmäteatteria New Yorkista ja Lontoosta. Filmiaikaan tällaisten tallenteiden nopea tekeminen ja levittäminen yhtä tai kahta esityspäivää varten ei ollut taloudellisesti järkevää.

”Event cinema on jyrkässä kasvussa”, sanoo Kaj Itämäki. Hänen Storyhill-yhtiönsä on tuonut muun muassa Cobain-dokumentin ja suuren osan teatterisisällöistä Suomen valkokankaille.

Keskimääräinen elokuvalipun hinta on Suomessa alle puolet siitä, mitä Cobain: Montage of Heckistä pyydetään. Miten dokumentista, joka on perinteisesti televisiosisältöä, on tullut näin kallis viihdyke?

Monissa muissa event cinema -ohjelmissa hintaa nostaa niukkuus. Esimerkiksi yksi Monty Python -koomikkoryhmän paluukeikoista esitettiin Suomessakin viime kesänä 30 paikkakunnalla suorana lähetyksenä vain yhtenä iltana. Cobain-dokumentin esitysten rajoittaminen on kuitenkin keinotekoista. Se on yritys luoda ainutkertaisuuden tuntua. Näin fanit saadaan aktivoitua – ja maksamaan enemmän.

”Kaksituntisen Cobain: Montage of Heck -dokumentin lisäksi esitykseen kuuluu ohjaaja Bret Morgensteinin videohaastattelu”, Itämäki kertoo.

Tämä 12-minuuttinen haastattelu tuo hänen mukaansa faneille niin paljon lisäarvoa, että se perustelee korkeaa hintaa.

”En ole Cobain-fani, mutta näissä tapauksissa olen nähnyt selkeästi sen katsojaryhmän, jolle tapahtuma luodaan ja joka saa valkokankaasta lisäarvoa”, Itämäki sanoo.

”Kohderyhmä ovat fanit. Me autamme faneja fanittamaan.”

 

Storyhillin huippuhitiksi nousi Monty Python, joka peittosi elokuva-alan pahimman vihollisen Suomessa – kesän hellesäät.

”Silloin 20. heinäkuuta oli 27 astetta lämmintä vielä illalla, kun näytös alkoi yhdeksältä. Silti me saimme yli 5 000 katsojaa teattereihin.”

Cobain: Montage of Heckin lipunmyynti ei ole sentään samoissa lukemissa. Dokumentin kunniaksi on sanottava, että tapa, jolla siinä käytetään ääntä ja kuvaa, toimii valkokankaalla hyvin.

Eikä dokumenttia pääse heti katsomaan muualta. Vaikka se on HBO-tuotanto, kansainväliset oikeudet on myyty muille tahoille. HBO Nordicilta sitä ei tulla näkemään.

Cobain: Montage of Heck useilla paikkakunnilla vielä 26.4.