Edvin Laineen Tuntematon sotilas on pian kuin uusi – Restaurointi palauttaa elokuvat ensi-illan loistoon

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti päivittää kotimaisen elokuvan klassikoita ultra-teräväpiirtolaatuun.

elokuvat
Teksti
Matti Komulainen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tasavallan 100-vuotisjuhliin 2017 valmistuu restauroitu laitos Tuntemattomasta sotilaasta (1955). Edvin Laineen mestariteos on totuttu näkemään itsenäisyyspäivänä televisiosta. Nyt elokuvasta valmistuu ultra-teräväpiirtoinen, modernin 4K-standardin mukainen kopio. Se julkaistaan myös bluray-levynä.

Tuntematon on yksi monista merkkiteoksista, jotka palautetaan uuden veroisena kiertoon. Marraskuussa julkaistiin bluraynä Kulkurin valssi (1941), Pojat (1962), Valkoinen peura (1952) ja Komisario Palmun erehdys (1960). Erik Blombergin Lappi-saaga on kansainvälisesti arvostettu Suomi-klassikko, Matti Kassilan ohjaus rakastetuin Palmu-filmatisointi.

Restaurointi palauttaa teokset ensi-iltansa loistoon. Elokuva puhdistetaan ja viat korjataan. Prosessin hoitaa Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI).

”Teemme nykyisin kaikki 4K-työnkulkuna, joskin Kulkurin valssi oli vain 2K-työ”, kotimaisen elokuvakokoelman vastaava arkistonhoitaja Tommi Partanen sanoo.

”Kaikista tulee ensin digitaalinen dcp-esityskopio. Sitten yritämme löytää kaupallisen levittäjän kanssa nimikkeet, jotka kannattaa julkaista tallenteina.”

 

2010-luvun audiovisuaaliset standardit täyttäville klassikoille on tilausta. Teoksia näyttävät television ohella tapahtumat ja elokuvakerhot. Myös kansainvälistä näkyvyyttä haetaan. Digitaalinen esityskopio dcp on helppokäyttöinen. Sen kierrättäminen festivaalilta toiselle tulee raskaita filmikeloja huomattavasti halvemmaksi, eikä dcp kulu käytössä.

Restauroinnin lähtökohtana ovat filmioriginaalit. Niiden kunto vaihtelee teoksen iän, käytön ja säilytyksen mukaan. Aluksi elokuva katsotaan läpi sellaisenaan työmäärän kartoittamiseksi.

”Negatiivit ovat yleensä melko hyvässä kunnossa, joten valtaosa töistä ei ole vaikeita. Tuntemattoman negoissa oli kyllä korjattavaa, ja joitain osia joudumme ottamaan esityskopioista. Alustava selvitystyö vei viikkoja.”

Digirestaurointi tapahtuu KAVI:ssa. Ensin filmikonservaattori vertailee säilyneet materiaalit löytääkseen laadukkaimmat. Sitten hän korjaa ja puhdistaa ne. Filmi pestään ennen digisiirtoa. Ääni restauroidaan omassa yksikössä.

Digirestauroinnissa poistetaan ensi-illan jälkeen tulleet roskat, naarmut ja muut viat, Partanen kertoo. Kuva stabiloidaan ja välkettä poistetaan tarvittaessa. Värit määritellään alkuperäiskopion sävyjen mukaan.

”Tavoite on saada kopio sisällöllisesti ja laadullisesti mahdollisimman lähelle ensi-iltaversiota. Emme korjaa esimerkiksi kuvausvirheitä.”

Ihmissilmä on työkaluista tärkein ja tarkin. ”Kone löytää roskia vertailemalla peräkkäisiä ruutuja. Jos pikselit eroavat, kone merkitsee ne.”

”Ihmisen on kuitenkin todettava, onko kyseessä roska vai esimerkiksi räjähdyksen jälki. Osa korjailusta on käsityötä.”

 

KAVI on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen valtion laitos, jonka kotimaisen päivitetyn elokuvan valikoima laajenee koko ajan.

”Nykyteattereita varten olemme tehneet dcp-esityskopioita noin 450 pitkästä elokuvasta. Vuosittain restauroidaan 30–40 nimikettä.”

Suomen 100-vuotisjuhlavuoden osalta julkaisusuunnitelmat ovat vielä auki.

”4k-digitointeja tulee paljonkin, mutta toistaiseksi Tuntematon sotilas on ainoa, jolle on sovittu julkaisu tallenteena. Muut tehdään kevyemmällä restauroinnilla dcp-esityskopioiksi.”

Partanen uskoo, että monet teokset kiinnostaisivat myös ulkomailla vaikkapa Valkoisen peuran ja Teuvo Tulion tuotannon tavoin.

”Esimerkiksi varhaiset Valentin Vaalan elokuvat, ja Risto Jarva tietysti. Paljon on hyviä elokuvia, mutta ei näitä haluaisi arvottaa.”