Venäläistä rulettia Itämeren taivaalla?

”Pimeän” sotilaskoneen ja siviilikoneen yhteentörmäyksen riski on hyvin pieni.

hävittäjät
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Venäläiset sotilaskoneet ovat viime viikkoina hortoilleet kansainvälisessä ilmatilassa ilman siviililennonjohtojen tutkissa näkyvää tutkavastainta eli transponderia. Tilanne on nyt synnyttänyt suuren kohun ainakin Suomessa ja Ruotsissa.

Suomessa pääministeri Alexander Stubb (kok) on ilmaissut suuren huolestumisensa tällaisen sotilasliikenteen aiheuttamasta yhteentörmäysriskistä. Ruotsissa Venäjän-suurlähettiläs on kutsuttu puhutteluun. Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA on ryhtynyt tutkimaan ongelmaa, ja Suomen Trafin tavoitteena on viedä se myös siviili-ilmailuviranomaisten kansainvälisen kattojärjestön ICAO:n käsiteltäväksi.

Tilanne Suomenlahden ilmatilassa on kuitenkin ollut sama jo vuosikausia. Venäläiset lentävät Kaliningradin ja Pietarin väliä vaihtelevalla aktiivisuudella. Kaikista lennoista ei tehdä siviilimallista lentosuunnitelmaa eikä kaikkien koneiden transpondereita pidetä päällä. Jos pidetään, siviililennonjohtaja näkee tutkastaan, mikä kone on kyseessä ja kuinka nopeasti ja korkealla se etenee.

Halutessaan siviililennonjohtajatkin pystyvät tutkillaan näkemään myös ilman trans-ponderia lentävät ”pimeät” koneet, joskaan eivät niiden lentokorkeutta. Lennonjohdoissa keskitytään kuitenkin vain transponder-liikenteen seuraamiseen ja johtamiseen.

Suomen integroidun lennonjohtojärjestelmän sotilastutkat sen sijaan seuraavat tällaisiakin koneita, ja tieto kulkee nopeasti siviilipuolelle. Se ohjaa siviilikoneet sivummalle, eikä todellista vaaraa synny.