Uusi tutkimus: Lentoliikenteen ilmastosynnit selvästi arvioituja pienemmät

Finnair
Teksti
SK:n toimitus
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Uusien polttoaineiden uskotaan poistavan hiilidioksidipäästöt kokonaan 2050 mennessä.

Tiivistymisvana
Lentokoneiden “pakokaasuja” taivaalla. Kuva Kimmo Mäntylä / Lehtikuva.


Kaupallisen lentoliikenteen osuus ilmaston lämpenemisessä on vain noin yksi prosentti eikä 2-3 prosenttia, kuten tähän saakka on uskottu.

Tähän lentoyhtiöitä riemastuttavaan tulokseen on päädytty yhdysvaltalaisissa tutkimuksissa, joiden mukaan suihkumoottorien pakokaasuissa olevat typen oksidit, rikkiyhdisteet ja vesihöyry vähentävät tärkeimmän kasvihuonekaasun eli hiilidioksidin lämmittävää vaikutusta paljon enemmän kuin tähän saakka on uskottu.

Näin kertoi Aalto-yliopiston Teknillisen korkeakoulun lentotekniikan emeritusprofessori Seppo Laine Finnairin tuoreessa yhteiskuntavastuuraportissa ja sitä esitelleessä tiedotustilaisuudessa.

Tulos sai lentoyhtiön ympäristöjohtajan Kati Ihamäen hykertelemään. Hänen toimialansa synnyttää 12 prosenttia maailman kokonaistuotannosta ja lähes yhtä suuren osan maailman työpaikoista. Vaivaisen yhden prosentin päästöt eivät tässä vertailussa voi tuntua pahoilta.

Monet muut pyörittävät epäilevästi päätään. Laineen siteeraama tutkimus saattaa olla oikeakin. Ainakin se on jälleen yksi osoitus siitä, kuinka ristiriitaista tietoa ilmastonmuutoksen perusteista yhä on liikkeellä.

Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat yksiselitteinen asia. Kun suihkumoottori polttaa kilon lentopetroolia, syntyy 3,16 kiloa hiilidioksidia. Määrä ja vaikutuskin on sama, tupruaa kasvihuonekaasuista pahinta sitten auton pakoputkesta muutaman kymmenen sentin korkeudella tai matkustajakoneen suihkumoottorista kymmenen kilometrin korkeudessa. Hiilidioksidi elää pitkään ja eri korkeuksilla tuprutetut molekyylit ehtivät elinaikanaan sekoittua moneen kertaan.

Muiden kaasujen vaikutus yllätti

Lentokoneen muiden pakokaasujen roolia on tunnettu huonosti. Niinpä hiilidioksidin vaikutus on muun muassa monien  lentoyhtiöiden päästölaskureissa kerrottu ensin kolmella ja vuoden 2005 jälkeen 1,89:llä lopullisen, ilmastoa lämmittävän vaikutuksen laskemiseksi. Laineen mukaan oikea kerroin on kuitenkin vain 0,48 eli lentoliiikenteen syntisäkki on selvästi aiemmin arvioitua kevyempi.

Silti ala ja sen suurin suomalaisyhtiö pyrkivät Ihamäenkin todistuksen mukaan vilpittömästi vähentämään päästöjään. Finnair kannattaa päästökauppaa, kunhan se ulottuu muuallekin kuin EU:n alueelle, mistä ei vielä ole mitään varmuutta.

Yhtiö perustelee isoja lentokonehankintojaan hyvin pontevasti ympäristösyillä ja sanoo lähinnä uuden kaluston vähentävän päästöjä yli 40 prosenttia vuosina 1999-2017.

Suurimmat hyödyt toi kaukoliikenteen vanhojen MD-11-koneiden vaihtaminen Airbus A330/340-sarjan koneisiin. Vuonna 2014 häämöttävä uusi jätti-investointi, uusien A330/340-koneiden vaihtaminen yhteentoista A350-koneeseen, ei enää tuo läheskään yhtä merkittäviä päästövahennyksiä.

Kauempana tulevaisuudessa tavoitteena on niin sanotusti hiilineutraali lentoliikenne, joka ei siis aiheuta lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Avainsana on vaihtoehtoiset biopolttoaineet, joita Finnairkin aikoo kokeilla jo ensi vuonna. Yhtiön lentokaluston hovihankkijan Airbusin emoyhtiö EADS ilmoitti maanantaina, että se aikoo panostaa levästä tehtäviin polttoaineisiin.

Teksti Jyri Raivio