Turvatarkastukset uusiksi: Jonot lentokentillä voivat pidentyä rajusti

Lentomatkustajista aletaan etsiä merkkejä räjähdysaineista. Muissa joukkoliikennevälineissä ei tehdä minkäänlaisia tarkastuksia.

ilmailu
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Helsinki-Vantaan ja Oulun lentoasemien turvatarkastuspisteillä otetaan syyskuun alussa käyttöön uudet laitteet, joilla etsitään matkustajien vaatteista ja käsimatkatavaroista merkkejä räjähdysaineista.

Kaikki matkustajat ja heidän käsimatkatavaransa kulkevat entiseen tapaan läpivalaisun läpi. Sen lisäksi tietokone valitsee satunnaisotannalla erityistarkastukseen otettavat matkustajat.

Tarkastaja pyyhkäisee tarkastettavia kohteita kuten hihan- tai taskunsuita tai mukana olevaa läppäriä kepin päässä olevalla paperiliuskalla, joka syötetään ilmaisinlaitteeseen.

Operaatio kestää tai ainakin sen pitäisi kestää vain muutaman sekunnin. Se on lyhyt aika, mutta voi osoittautua liian pitkäksi, jos matkustajia on turvatarkastusjonoissa sadoittain.

Ei huolta, uskotaan lentoasemia operoivassa valtionyhtiössä Finaviassa.

Uudet laitteet vähentävät huomattavasti enemmän aikaa vievien käsinkopelointien tarvetta. Elektronisia vempeleitä kuten läppäreitä ei enää tarvitse irrottaa niiden suojakuorista. Tarkastusjonot voivat näin jopa lyhentyä.

Uudet tarkastusmääräykset perustuvat EU-asetukseen vuodelta 2014. Ne koskevat siis kaikkia EU-maita.

 

Kaikki eivät ole yhtä optimistisia niiden vaikutuksista tarkastusjonoihin kuin Finavia. Esimerkiksi Wienin lentoasema varoittaa, että tarkastuksiin kuluva aika saattaa pidentyä nykyisestä.

Pienikin lisäaika johtaa helposti pitkiin jonoihin. Helsinki-Vantaalla keskimääräinen odotusaika turvatarkastukseen on Finavian riskienhallintajohtajan Juha-Pekka Pystysen mukaan nykyisin noin 15 minuuttia. Ruuhkia on vain ”satunnaisesti”.

Uudet laitteet ja entistä tarkemmat tarkastukset korostavat matkustusturvallisuuden suurta paradoksia. Terrorismia torjutaan lentoliikenteessä miljardien investoinneilla ja kymmenien tuhansien ihmisten ponnistuksin.

Hammastahnaa ja ripsiväriä saa viedä matkustamoon korkeintaan sadan millilitran vetoisessa, suljettavassa muovipakkauksessa. Periaatteessa jokainen maailman yli kolmesta miljardista vuotuisesta lentomatkustajasta syynätään ja kaikki heidän matkatavaransa läpivalaistaan.

Samaan aikaan muissa joukkoliikennemuodoissa ei tehdä minkäänlaisia tarkastuksia. Juniin, busseihin ja laivoihin voi kaikessa rauhassa viedä millaisen pommin tai millaisia aseita tahansa. Tästä saatiin karu muistutus, kun kanssamatkustajat onnistuivat taltuttamaan Kalašnikov-rynnäkkökiväärin ja veitsen kanssa ranskalaisessa junassa riehuneen terroristin.

 

EU-asetus määrää uudet, näppärältä nimeltään räjähdysainejäämäilmaisimet, pakollisiksi syyskuun alusta vain sellaisille kentille, joiden vuotuinen matkustajamäärä ylittää puoli miljoonaa. Tästä syystä laitteet tulevat nyt käyttöön vain Helsinki-Vantaalla ja Oulussa. Muille kentille ne tulevat pakollisiksi vasta 2017.

Juha-Pekka Pystysen mukaan uudet laitteet ovat maksaneet 2,4 miljoonaa euroa. Koko turvatarkastustoiminta työllistää Suomessa noin 800 henkeä ja aiheuttaa Finavialle vuodessa 36 miljoonan euron kustannukset. Ne peritään lentomatkustajilta.

Valtava tarkastusruletti johtaa äärimmäisen harvoin merkittäviin löydöksiin, ainakin täällä Suomessa. Tämä osoittaa, että usein täysin ylimitoitetulta vaikuttava systeemi on johtanut toivottuihin tuloksiin. Lentokoneisiin ei enää yritetä pahoissa aikeissa.

Pystynen muistaa suoralta kädeltä vain yhden tapauksen. Itä-Suomeen lähdössä olleeseen koneeseen pyrki matkustaja, jonka repussa oli moottorisaha. Tässäkään tapauksessa mielessä tuskin olivat hirmuteot vaan pikemminkin metsänharvennus kesämökkipalstalla.

Moottorisaha ei päässyt koneeseen, ei edes ruumaan, koska sen pelättiin vuotavan öljyä.