Nopea helikopteriyhteys Tallinnaan palaa – tarkoin varjeltu hanke

Petri Pöntinen
Talous 11.8.2011 07:30

Suomen Kuvalehden useista eri lähteistä keräämien tietojen mukaan nopea helikopteriyhteys on palaamassa Helsingin ja Tallinnan välille. Kokeneet lentäjät ovat uuden kopteriyhtiön pääosakkaita.

Agusta Uusi kopteriyhtiö lentää Helsingin ja Tallinnan väliä 13-paikkaisella Agusta Westland 139 -kopterilla.

Tarkoin varjeltua hanketta on valmisteltu yli vuoden ajan. Virallisista dokumenteista käy ilmi, että Suomen ja Viron viranomaisilta on hankittu useita lupia kopteriyhteyttä varten. Muun muassa Helsingin kaupunki on myöntänyt yhtiölle ympäristöluvan ja rakennusluvan Hernesaaren terminaalille. Myös Tallinnan kaupunki on käsitellyt yhtiön asioita kaikessa hiljaisuudessa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin asiakirjoista selviää, että viraston ylläpitämään ilma-alusrekisteriin on rekisteröity hiljattain, 29. heinäkuuta, Agusta Westland 139 -helikopteri OH-HCR. Kopteri on Line-Support Oy:n nimissä, operaattoriksi on merkitty Copterline.

Yhteyshenkilöksi on nimetty toimitusjohtaja Kari Ljungberg.

”Line-Support todella aloittaa reittilennot Tallinnaan jo lähiaikoina”, myöntää kesken palaverin tavoitettu toimitusjohtaja Ljungberg.

SK:n selvitysten mukaan Line-Support on konsernin suomalainen emoyhtiö, lentotoiminnan hoitava Copterline Oü on rekisteröity Viroon. Yritys on vahvasti pilottien käsissä, kokeneet lentäjät Kari Ljungberg ja Martin Berner ovat enemmistöosakkaat. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja on sijoitusyhtiö Capmanista tunnettu Kari Österlund.

Vain 18 minuutin lentoaika Helsingin keskustasta Tallinnan ytimeen on edelleen kopteriyhteyden myyntivaltti. SK:n tietojen mukaan uusi yhtiö keskittyy palvelemaan liikematkustajia. Agusta Westland kuljettaa kerrallaan 13 matkustajaa.

Toimitusjohtaja Ljungberg on vähäsanainen hankkeen yksityiskohdista.

”Kerromme suunnitelmistamme lisää tulevalla viikolla.”

Helikopteriliikenne Helsingistä Tallinnaan alkaa jo kolmannen kerran. Kari Ljungbergin perustama lentoyhtiö kuljetti matkustajia ensi kerran Viron pääkaupunkiin keväällä 2000. Matkustajamäärä kipusi yli 75 000:n vuonna 2005. Kun saman vuoden elokuussa kopteri syöksyi mereen ohjausjärjestelmän viallisen servon takia, matkustajat kaikkosivat ja reittiliikenne pysähtyi.

Toinen yritys oli keväällä 2008, yli kahden vuoden tauon jälkeen. Ljungberg oli enää pienosakas, johto ja sijoittajat olivat uusia. Yhtiö ajautui raskaasti tappiolliseksi, ja lennot lopetettiin jo puolen vuoden jälkeen.

Keskustelu

Loistavaa, tätä on odotettu. Ei tarvitse enää jonotella laivaterminaaleissa tai raahautua lentokentälle. Kiitos!

Toivottavasti myös hinnoittelu on kohdallaan. Finnairin monopolihinta 350€ on liikaa.

Helikopterionnettomuudesta oli se hyöty, että melu loppui Helsingin edustan saarissa. Edestakaisin pörränneet helikopterit veivät luonnonrauhan tyystin. Enpä toivo menestystä hankkeelle, vaan toivottavasti huonot muistot ja nurkan takana väijyvä lama vie siivet tältä hankkeelta.

Taas nähtiin, että tilausta on keskustan lähellä sijaitsevalle Malmin kentälle. Hernesaari tulevana asuinalueena ei voi jatkaa kauan, silloin Malmi kutsuu ja osoittautuu oivalliseksi etapiksi liikemiehille ja muille kiireisille.

”Juha Helsingistä” soutaa Tallinnaan aina hylkeennahasta tehdyllä kanootilla. Airot on tottakai puiset ja yllään hänellä on ns. luomupuku. Sähköä hän ei tarvitse lainkaan, paitsi talvisin auton lämmitykseen, mikroaaltouunin käyttöön, valaistukseen ym. pieneen. Hän on luonnonystävä ! Toivottavasti Tallink menee konkurssiin ettei Starin ja Superstarin aallot kaada kanoottia !!