Jättikauppa: Otava osti Alma Median osakkeita 30 miljoonalla eurolla – ”Kyseessä on investointi, that's it”

Otavasta tuli Alma Median kolmanneksi suurin omistaja.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kustannusosakeyhtiö Otava on ostanut mediayhtiö Alma Median osakekannasta noin 7,3 prosenttia. Osakkeiden arvo nykykurssilla lähentelee 30 miljoonaa euroa.

Kaupan seurauksena Otavasta tuli Alma Median kolmanneksi suurin omistaja; edellä ovat mediayhtiö Ilkka-Yhtymä ja Niklas Herlinin omistama sijoitusyhtiö Mediatorp. Otavan ostamat osakkeet vastaavat mediayhtiö Kalevan osakekannan kokoa.

Otava-konsernin toimitusjohtaja Alexander Lindholm kommentoi kauppaa lyhyesti ja ytimekkäästi.

”Kyseessä on investointi, that’s it.”

Markkinointi & Mainonnonnalle Lindholm totesi, että Alma Media on ”hyvin hoidettu firma”, johon on turvallista investoida. Kaupan suuruutta hän kommentoi toteamalla, että “jos uskoo johonkin, kannattaa mennä kunnolla mukaan eikä vähän”.

 

Media-alan osakkeiden arvo on noussut vuonna 2016 todella vauhdikkaasti. Alma Median arvo on kasvanut vuoden alusta laskettuna 65 prosenttia ja Sanoman osake 115 prosenttia.

Alma Median yhden osakkeen hinta on viisi euroa ja Sanoman noin 8,4 euroa. Viime vuonna Alma Media maksoi osinkoa 12 senttiä osakkeelta ja Sanoma 10 senttiä.

Mediayhtiöiden tiukat kulukuurit ja henkilöstövähennykset ovat nostaneet osakkeiden arvoa, ja mediayhtiöiden kannattavuus on parantunut. Esimerkiksi Alma Median liikevoittoprosentti kasvoi tammi-syyskuussa 2016 edellisvuoden 8,8 prosentista 11 prosenttiin.

Lisäksi Alma Media on ilmoittanut, että loppuvuodesta 2015 toteutunut Talentum-yrityskauppa kasvattaa Alma Median liikevaihtoa ja liikevoittoa. Yhtiö osti myös Niklas Herlinin omistaman tappiollisen ”Suomen suurimman” blogipalveluihin erikoistuneen Uuden Suomen.

Uudesta Suomesta tuli osa Alma Median ammatti- ja talousmediaan erikoistunutta Alma Talent -yksikköä. Se julkaisee muun muassa Kauppalehteä ja Talouselämää.

Verkkopanostus onkin ymmärrettävä, sillä Alma Median verkkomainonnan tulos on kivunnut jo vuosia: digimainonnan myynti kasvoi tammi-syyskuussa lähes 40 prosenttia ja liikevoitto kolminkertaistui 1,8 miljoonaan euroon.

 

Suomen Kuvalehti kuuluu Otava-konserniin.