Finnair – ilolla ylöspäin? Nyt pitäisi vain löytää lisää liikevaihtoa

Lentoyhtiön johto vakuuttaa ilmapiirin olevan helpottunut raskaan säästösavotan jälkeen.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Vai vielä kitkerä ja varautunut! Kaikkea muuta! Ilmapiiri Finnairin henkilöstön keskuudessa on helpottunut ja vapautunut ja työtä tehdään suurella ilolla.

Näin kuvasi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo tunnelmia yhtiössään sen jälkeen, kun raskas 200 miljoonan euron säästöohjelma onnistuttiin värikkäiden vaiheiden jälkeen soutamaan satamaan aiemmin syksyllä.

Viimeisenä omasta, 18 miljoonan euron säästöpotistaan sopi lentoemäntien liitto eli Suomen Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY. Se suostui säästöihin, joiden vaihtoehto olisi ollut töiden loppuminen joka kolmannelta liiton jäseneltä.

SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers sanoi sovun löydyttyä, että pallo on nyt yhtiön johdolla. Henkilöstö on oman panoksensa antanut. Johdon on saatava yhtiö nousuun.

Ainakaan toistaiseksi siitä ei näy merkkejä.

Finnair julkisti perjantaina lentoyhtiöbisneksen ylivoimaisesti tärkeimmän vuosineljänneksen eli heinäsyyskuun tuloksen. Se on yksiselitteisesti huono. Voittoa sentään tuli, mutta liiketuloksena mitattuna vain 27 miljoonaa euroa.

Se oli lähes 40 prosenttia huonompi kuin vuotta aikaisemmin, eikä se millään riitä nostamaan koko vuoden tulosta plussalle. Liiketoiminnan rahavirtakin kääntyi negatiiviseksi.

Säästötavoitteiden sataprosenttisesta onnistumisesta huolimatta yhtiön tulosnäkymä säilyi prikulleen entisellään: liikevaihto putoaa selvästi edellisvuotisesta. Polttoainekustannukset pysyvät korkeina.

Säästöneuvottelujen viivästymisen ja epäsuotuisasta kilpailutilanteesta johtuvan yksikkötuottojen voimakkaan laskun vuoksi Finnair arvioi liiketuloksensa jäävän selvästi tappiolliseksi vuonna 2014.

 

Kustannusten vahtiminen on lentoyhtiössä jatkuvaa toimintaa. Mitään suurta uutta säästökuuria ei kuitenkaan ainakaan vielä ole tiedossa. Nyt päähuomio on kiinnitettävä tuottojen lisäämiseen.

Finnairin liikevaihto laski edellisvuoden heinäsyyskuusta 2,2 prosenttia ja oli vajaat 623 miljoonaa euroa. Tammisyyskuussa pudotus oli vielä isompi eli 5,7 prosenttia, joten tilanne on vuoden edetessä sentään hieman parantunut.

Koneiden täyttöasteissa ei ole motkottamista, mutta Finnair joutuu myymään lippujaan liian halpaan hintaan. Yksikkötuotto laski 1,6 prosenttia, jota osavuosikatsaus siis kuvasi ”voimakkaaksi”.

Isoksi ongelmaksi mainitaan valuuttakurssit. Melkein tasan puolet tuotoista tulee euroina ja 36 prosenttia kustannuksista maksetaan Yhdysvaltain dollareina.

Ilman valuuttakurssien epäsuotuisia liikkeitä Finnairin yksikkötuotto olisi laskenut vain 0,4 prosenttia. Toisaalta kurssimuutokset ovat kaikissa kansainvälisissä yhtiöissä arkipäivää ja niiden kanssa on vain elettävä.

Taloustilanteen pitäisi helpottua, kun säästöohjelmat alkavat purra ensi vuoden alussa.

Helpotusta tuo myös suurimman kustannuserän eli polttoaineen halventuminen. Kerosiiniin meni viime vuoden kolmannella neljänneksellä 186 miljoonaa euroa, tänä vuonna enää 177 miljoonaa.

Yhtiön johto ei kuitenkaan pompi innosta. Polttoaineen uskotaan jatkossakin pysyvän hyvin kalliina. Finnair ei uusimman osavuosikatsauksensa jälkeenkään ole kovin seksikäs ostokohde sijoittajille.

Yhtiön kurssi vahvistui iltapäivään mennessä vajaan prosentin.