Paha takaisku: Ryanair jättää Suomen lähes kokonaan

Pieni, syrjäinen maa ei houkuttele halpalentojen jättiyrityksiä.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Norjalaisen Norwegianin asema Suomen ainoana merkittävänä halpalentoyhtiönä vahvistuu entisestään.

Maailman suurin matkustaja- ja Euroopan suurin halpalentoyhtiö, irlantilainen Ryanair, on huiskuttamassa hyvästejä pienen, syrjäisen Suomen markkinoille.

Jo vuosia sitten niillä koetteli onneaan alan toiseksi suurin yrittäjä, brittiläinen easyJet. Sen Suomen-visiitti loppui lyhyeen.

Ryanair ei kuitenkaan vetäydy ihan kokonaan. Alkavana talvena yhtiö ei tosin enää lennä lainkaan Suomeen. Ensi kesäkaudeksi on kuitenkin luvassa jatkoa liikenteelle Tampere-Pirkkalasta. Ryanair aikoo lentää sieltä Budapestiin ja Bremeniin.

Toinen Suomen Ryanair-kentistä, Lappeenranta, sen sijaan jää pois reittikartalta epämääräiseen tulevaisuuteen eli mitä todennäköisemmin lopullisesti. Tähän saakka yhtiö on lentänyt Lappeenrannasta Italian Bergamoon ja Tampereelta pääkentälleen Lontoon Stanstediin.

 

Ryanairin kaupallisen johtajan David O’Brienin mukaan liikennettä leikataan kahdesta syystä.

Suomi on koneiden käytön kannalta toivottoman syrjäinen maa. Lappeenrannasta Bergamoon lennetään neljä tuntia. Sinä aikana sama kone lentää kaksi keikkaa jossakin keskemmällä Eurooppaa.

Toinen syy on yhtiön strategian muutos.

Ryanair on kasvanut hyvin kannattavaksi jättiyhtiöksi alkuperäisellä strategiallaan. Se on lentänyt halvoilla hinnoilla ja täysillä koneilla maakuntakentille, joilla kustannukset ovat olennaisesti isoja ykköskenttiä halvemmat. Ryanairin tuotantokustannukset ovat selvästi halvemmat kuin yhdelläkään muulla eurooppalaisella lentoyhtiöllä.

Nyt strategiaa ollaan muuttamassa.

Ryanair on alkanut lentää samoille isoille kentille, joille perinteiset verkostolentoyhtiötkin lentävät. Palvelua on parannettu ja vuorotiheyttä lisätty.

Tämä syö koneita, joita vedetään nyt pois maakuntakentiltä muuallakin kuin Suomessa.

Uusimmat keskuskentät ovat Berliini ja Köln Saksassa. Niiden matkustaja- ja ansaintapotentiaali on toista luokkaa kuin Tampereen tai Lappeenrannan.

Berliiniin sijoitetaan O’Brienin mukaan neljä, Kölniin kolme Boeing 737-800-konetta. Muunmallisia koneita Ryanairilla ei olekaan.

 

Ryanair on kiinnostunut myös Helsinki-Vantaasta.

Kansainväliseen lentoliikenneseminaariin Helsingissä osallistunut O’Brien sanoo keskustelevansa mielellään Suomen lentokenttiä operoivan (ja seminaarin pääjärjestäjän) Finavian kanssa, mutta yhtiön Helsinkiin tulo edellyttää muutoksia kentän tariffipolitiikassa.

Ryanair on O’Brienin mukaan valmis maksamaan saman verran kuin muutkin kentän käyttäjät. Hän kuitenkin vaatii muutosta maksujen rakenteeseen.

Finavian nykyisissä maksuissa on O’Brienin mukaan 20 prosentin paino laskeutumismaksulla ja 80 prosentin paino koneen matkustajamäärän mukaan perittävällä matkustajamaksulla. Tämä suhde pitäisi hänen mielestään kääntää toisin päin.

Tampereella Ryanair on maksanut normaalitaksoja halvempia hintoja, koska se on käyttänyt varta vasten rakennettua, ykkösterminaalia halvempaa terminaalia. Tälle järjestelylle on haettu hyväksyminen EU:n komissiosta saakka.

 

Ryanair voisi olla kiinnostunut myös syöttöliikenteen järjestämisestä Finnairin Aasian-lennoille.

Niiden syöttöliikennekuvio on levällään. Sen hoitajaksi on ajateltu Finnair-konsernin omaa alueellista lentoyhtiötä Norraa (entinen FlyBe Finland).

Norran rahkeet eivät kuitenkaan riitä millään, semminkin kun yhtiössä on juuri saatu päätökseen yt-neuvottelut. Ne perustuivat liikenteen leikkaamiseen vajaalla viidenneksellä ensi kesänä.

Ryanair neuvottelee kaukoliikenteen syöttämisestä sekä jättimäisen brittiyhtiön IAG:n irlantilaisen tytäryhtiön Aer Linguksen että yllättävää kylläkin toisen halpiksen, Norwegianin, kanssa. O’Brienin mukaan asiasta voitaisiin keskustella myös Finnairin kanssa, mutta toistaiseksi asiassa ei ole tapahtunut mitään.

 

Omia kaukolentoja Ryanair ei havittele.

Ne poikkeaisivat liikaan yhtiön perinteisestä ansaintamallista eikä niihin ole saatavissa lentokoneitakaan, ei ainakaan kohtuulliseen hintaan.

Ryanairin vaatimattoman Suomen-toiminnan alasajo on paha takaisku maakuntien lentoliikenteelle. Sen näkymät ovat karut.

Finnair ei kommentoi Norrassa suunniteltuja leikkauksia, mutta ne kohdistunevat pääosin tappiolliseen kotimaan liikenteeseen.