Nuoret on syytä pakottaa käyttämään päätään ja haastamaan itseään

PUHEENVUORO: Lukiolaiset tarvitsevat yksilöllisemmät opinto-ohjelmat, kirjoittaa Oliver Sivula.
Oliver Sivula
Mielipide 8.1.2017 13:54

Lukion uusi opetussuunnitelma (OPS) otettiin käyttöön viime syksynä. Sitä valmistellut asiantuntijatyöryhmä esitteli kolmea mallia, joissa kaikissa olisi lisätty kurssien valinnaisuutta. Perusteena pakollisten kurssien vähentämiselle oli nykyisen lukion sirpaleisuus: pakollisia kursseja on 17:stä er…

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Keskustelu

Ongelma tässä on minusta se, että suurin osa lukioiden opettajista ei tosiaan osaa kuin suorittaa teknisesti derivoinnin mutta eivät ymmärrä mitä siinä tehdään eivätkä siksi osaa sitä opettaakaan. Historiassa sama juttu, vuosiluvut on hanskassa ja kuninkaiden nimet, mutta ei tapahtuneiden asioiden merkitys suhteessa toisiinsa.

Kaikkea tätä tarvitsee myös diplomi-insinööri. Ei ole aihepiiriä, jota ei diplomi-insinöörin olettaisi hallitsevan. Lääkärit ehkä ovat eri juttu, hehän keskittyvät vain katsomaan onko kurkussa räkää. Yäk.

Tilastomatikkaa ja todaria tarvitsisivat kaikki, mutta sitäkään ei osata lukioissa opettaa. Johtunee siitä että lukioiden opettajat eivät itse ymmärrä siitä muuta kuin teknisen suorituksen.

Opetusta varmasti parantaisi se, että enemmän järjestettäisiin koulutusta verkko-opiskeluna, jonne maan huiput tekisivät opetusmateriaalit.