Malttia liikenteeseen: Näin pelti rytisi tänään pitkin Etelä-Suomea – kuvakooste

Netta Vuorinen
Kotimaa 3.2.2012 11:57
Yli kymmenen autoa oli osallisina ketjukolarissa Turunväylällä Espoossa 3. helmikuuta 2012. Kuva Vesa Moilanen / Lehtikuva.

Ajokeli on tänään ollut huono erityisesti Etelä-Suomen teillä, joilla pelti on rytissyt reippaanlaisesti. Erilaisia kolareita on sattunut päivän mittaan kymmeniä, muun muassa Turun- ja Lahdenväylällä sekä Kehä III:lla ja Kehä I:llä.

Poliisin mukaan auto kannattaa tänään jättää kotiin – siitäkin huolimatta, ettei joukkoliikennekään suju ongelmitta.

”Aamun ja aamupäivän aikana on poliisin tietoon tullut jo yli kahdeksankymmentä liikenneonnettomuutta. Oman auto tulee käyttö tulee rajata vain ehdottoman välttämättömiin tilanteisiin”, poliisin julkaisemassa tiedotteessa todetaan.

”Autolla aamulla töihin tulleita poliisi kehottaa jättämään auton työpaikalle esimerkiksi parkkihalliin mikäli se on mahdollista ja hakemaan auton viikonlopun aikana. Tämä siitäkin huolimatta, että julkisella liikenteellä on myös vaikeuksia. Joka tapauksessa kotiinlähtöä kannattaa tänään siirtää myöhäisemmäksi.”

Myös liikenneviraston tiedotteet kertovat, että tänään sattuu ja tapahtuu tavallista useammin:

  • Kehä III, klo 10:43. Kuninkaalan ja Kuusikon liittymän välillä itään päin ajettaessa tapahtui onnettomuus, jossa oli mukana raskas ajoneuvo.
  • Lahdenväylä, klo 12:11. Onnettomuus Kehä III:n ja Kehä I:n liittymän välillä Helsingin suuntaan ajettaessa. Poliisi ohjaa liikennettä.
  • Lahdenväylä, klo 12:41. Onnettomuus Kehä I:n liittymän kohdalla. Haittaa liikennettä ajosuunnassa Lahti. Tie on suljettu liikenteeltä.
  • Turunväylä, klo 13:18: Onnettomuus välillä noin 23 kilometrin päässä Helsingistä. Yksi ajokaista suljettu liikenteeltä Helsinkiin päin ajettaessa.
  • Lahdenväylä, klo 13:20. Onnettomuus Koivukylän liittymän kohdalla Lahteen päin ajettaessa.

Poliisi toivoo autoilijoilta pitkää pinnaa ja varovaisuutta: ”Kaikki kiire pois, sillä maltti on todellakin valttia tänään liikenteessä.”

Kolariautoja valmistellaan kuljetettavaksi pois onnettomuuspaikalta Turunväylällä Espoossa 3. helmikuuta 2012. Kuva Vesa Moilanen / Lehtikuva.

Kuva Vesa Moilanen / Lehtikuva.


Vesa Moilanen / Lehtikuva

Useiden autojen ketjukolari Lahdenväylällä Helsingissä 3. helmikuuta 2012. Kuva Jussi Nukari / Lehtikuva.

Useiden autojen ketjukolari Lahdenväylällä Helsingissä 3. helmikuuta
2012. Kuva Jussi Nukari / Lehtikuva.

Turunväylä. Kuva Jussi Nukari / Lehtikuva.

Useiden autojen ketjukolari Lahdenväylällä Helsingissä 3. helmikuuta 2012. Kuva Jussi Nukari / Lehtikuva.

Lahdenväylä. Kuva Jussi Nukari / Lehtikuva.

Lahdenväylä. Kuva Jussi Nukari / Lehtikuva.

Lahdenväylä. Kuva Jussi Nukari / Lehtikuva.

Keskustelu

Tsekkasin ajoneuvorekisteristä keiden autoja kyseiset kolariautot ovat. Kaikki rekkarit oli rekisteröity yritykselle työsuhdeautoina. Sillä lailla. Ei oo senttikään omaa rahaa koslassa kiinni niin ajampa täsää hieman varomattomasti ja kiilaampa tuonkin kun on niin kiire mökille kairaamaan avantoa ennen naapuria niin näytän, että kyllä työsuhdeautolla pääsee naapurin rotiskoa nopeemmin niin hautaan..

tuohan on erittäin edullinen kulkutapa -auto vaan kuljetusauton kyytiin ja poisto työpaikan pihaan :)
älkää vihjatko kyllöselle .se taas keksii kieltää lisää elämää

Itse maksoin oman autoni käteisellä. Ei tulisi mieleenkään roikkua jonkun puskurissa kiinni.

Mulla on autossa superkasko, se riittää. Eikös vakuutukset ylipäätään ole onnettomuuksia varten?

Jos vakuutusyhtiö lähtee kinaamaan, niin näytän heille ovea.

Jutta kuule, osataan kyllä, mutta vain täällä pohjoisempana…

Ajan kyllä työsuhdeautolla, joka lienee vakuutettukin, mutta ei tekisi mieli sillä perusteella minkäänlaiseen hölmöilyyn. Ihmishenki irtoaa tästä tomumajasta pienellä napautuksella, eikä siihen auta, vaikka näissä nykypeleissä on turvatyynyjä joka kulmassa niin, että hyvä, kun matkustajat sinne sekaan sopivat.

Selvisin eilisestä haavereitta, mutta kokemuksesta huolimatta täydellinen näkymättömyys alkoi aamupäivällä pohjoisesta tullessa Keravan liepeillä niin nopeasti, että silkasta hölmistymisestä meni hetken aikaa riskinpeudella. Sitä ennen oli mitä aurinkoisin pakkaspäivä. Ajan n 55 tkm vuodessa ja kyllä monta kertaa tuuri on pelastanut kokemusta paremmin.

surkeita kuskeja! aina perseessä kiinni ajetaan etelässä! ihan oikein niille. vaikka ajais 150 ni takana tulevan pitää päästä ohi tai ajaa metrin päässä takana