Finnairin uutuuskone esittäytyi - käyttö jää vähiin jos Venäjä kieltää ylilennot
Finnair käy Airbusin kanssa neuvotteluita myös toisesta jättikaupasta.
Suomalaisen liikenneilmailun tulevaisuus seisoi keskiviikkoaamuna ukkoskuuron kastelemalla Helsinki-Vantaan lentoaseman platalla. Asetelma oli symbolinen.
Platalla seisoi uusi, kiiltävä ja kaunis kone, Airbus A350-900 XWB, jonka varaan Finnair laskee Aasian-liikenteensä kehittämisen. Se tarkoittaa yhä enemmän koko lentoyhtiön tulevaisuutta.
Koneen taustalle kerääntyi isoja, mustia pilviä. Ne olivat kuin symboli uhalle, joka on noussut varjostamaan Aasian-liikenteen ja samalla koko Finnairin olemassaoloa. Jos Venäjä kieltää osana Ukrainan kriisin synnyttämää pakotekierrettä länsiyhtiöiltä lennot ilmatilassaan, Finnairin Aasian-liikenne romahtaa eikä A350-koneillekaan enää löydy mielekästä käyttöä.
Helsinki-Vantaa oli eurooppalaisen jättiyhtiön Airbusin uusimman konetyypin A350XWB:n koelento- ja esittelykiertueen viimeinen pysähdyspaikka, josta kolme viikkoa eri puolilla maailmaa resunnut kone illansuussa palasi kotikentälleen Ranskan Toulouseen. Helsinki-Vantaalla oli uutuuden maailmanympärimatkalla merkittävä asema, koska Finnair on yksi 38 lentoyhtiöstä, jotka ovat tilanneet yhteensä 742 tällaista konetta. Samasta syystä koneen lensi illalla Helsingistä Toulouseen Finnairin A350-ryhmän päälentäjä Jari Paajanen.
Finnair tilasi A350-koneita ensimmäisten joukossa jo 2006. Silloin kerrottiin, että ensimmäiset koneet ovat käytössä jo 2011. Kuten niin monia muitakin teknologisia suurhankkeita, A350-ohjelmaa vaivasi kuitenkin joukko teknisiä ongelmia, jotka venyttivät kehittämisaikataulua.