Finnairin uutuuskone esittäytyi - käyttö jää vähiin jos Venäjä kieltää ylilennot

Finnair käy Airbusin kanssa neuvotteluita myös toisesta jättikaupasta.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suomalaisen liikenneilmailun tulevaisuus seisoi keskiviikkoaamuna ukkoskuuron kastelemalla Helsinki-Vantaan lentoaseman platalla. Asetelma oli symbolinen.

Platalla seisoi uusi, kiiltävä ja kaunis kone, Airbus A350-900 XWB, jonka varaan Finnair laskee Aasian-liikenteensä kehittämisen. Se tarkoittaa yhä enemmän koko lentoyhtiön tulevaisuutta.

Koneen taustalle kerääntyi isoja, mustia pilviä. Ne olivat kuin symboli uhalle, joka on noussut varjostamaan Aasian-liikenteen ja samalla koko Finnairin olemassaoloa. Jos Venäjä kieltää osana Ukrainan kriisin synnyttämää pakotekierrettä länsiyhtiöiltä lennot ilmatilassaan, Finnairin Aasian-liikenne romahtaa eikä A350-koneillekaan enää löydy mielekästä käyttöä.

Helsinki-Vantaa oli eurooppalaisen jättiyhtiön Airbusin uusimman konetyypin A350XWB:n koelento- ja esittelykiertueen viimeinen pysähdyspaikka, josta kolme viikkoa eri puolilla maailmaa resunnut kone illansuussa palasi kotikentälleen Ranskan Toulouseen. Helsinki-Vantaalla oli uutuuden maailmanympärimatkalla merkittävä asema, koska Finnair on yksi 38 lentoyhtiöstä, jotka ovat tilanneet yhteensä 742 tällaista konetta. Samasta syystä koneen lensi illalla Helsingistä Toulouseen Finnairin A350-ryhmän päälentäjä Jari Paajanen.

Finnair tilasi A350-koneita ensimmäisten joukossa jo 2006. Silloin kerrottiin, että ensimmäiset koneet ovat käytössä jo 2011. Kuten niin monia muitakin teknologisia suurhankkeita, A350-ohjelmaa vaivasi kuitenkin joukko teknisiä ongelmia, jotka venyttivät kehittämisaikataulua.