Finnair otti ympäristöriskin

Eurooppaan lennetään koneilla, joiden päästöt ja melu voivat tulla kalliiksi.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Finnair näyttää tehneen päätöksensä Aasian-lentojensa syöttöliikenteen hoitajasta. Matkustajia ei Helsinki-Vantaalle ja Helsinki-Vantaalta ympäri Eurooppaa syötä ulkomainen kumppani eikä uusi kotimainen lentoyhtiö Norra. Finnair hoitaa syöttöliikenteen tai ainakin pääosan siitä ihan itse.

Tätä tarkoitusta varten yhtiö tarvitsee lisää kapearunkoisia koneita. Ne on päätetty hankkia leasing-vuokraamalla suuren kiinalaisen pankin Bank of Chinan Singaporessa toimivalta leasing-yhtiöltä nimeltä BOC Aviation.

Finnair on sopinut BOC Aviationin kanssa kaikkiaan kuuden Airbus A321-200-koneen vuokraamisesta. Sopimusajat ovat pitkiä eli vähintään kahdeksan vuotta. Ensimmäiset BOC:n koneet tulevat Finnairille vuoden 2017 ensimmäisen puoliskon aikana. Niissä on 209 matkustajapaikkaa.

Konevalinta yllätti monet asiantuntijat. Finnair on yleensä panostanut uusimpaan teknologiaan. Tuorein esimerkki on pitkien reittien uusi konetyyppi A350. Finnair otti sen käyttöön viime syksynä yhtenä ensimmäisistä lentoyhtiöistä.

Nyt valitut koneet ovat vanhaa joskin tietysti koeteltua tekniikkaa. Ensimmäinen A320 lensi jo 1987.