Asiakkaat äänestivät jaloillaan: OP sai kymmeniä tuhansia asiakkaita – "Nalle" Wahlroosin Nordea pani käteisnostot maksullisiksi

Uutisanalyysi: Panama-kohu satoi OP:n laariin.

Ari Kaperi
Teksti
Mikko Niemelä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suomen suurimmalla finanssiryhmällä eli OP:lla menee hyvin. Noin 180 itsenäisestä osuuspankista muodostuva pankki- sijoitus- ja vakuutuspalvelujen myyjä teki historiansa toiseksi parhaan puolivuotistuloksensa.

Myös OP Ryhmän vakavaraisuus säilyi vahvana Euroopan pankkiviranomaisen (EBA) toteuttamassa stressitestissä. Tulosten perusteella OP Ryhmän vakavaraisuus ylittää selvästi viranomaisten asettamat vähimmäistasot.

Osuuskuntatoiminnalle perustuvan finanssilaitoksen tulos ennen veroja heikkeni vain muutaman miljoonan 614 miljoonaan euroon vertailukaudesta.

Kannattavuutta tukivat korko- ja vakuutuskatteen kasvu sekä vähäiset luottotappiot. Pankki- ja vakuutustoiminta oli vertailukauteen nähden miinuksella, mutta varainhoito kasvatti tulostaan.

Lisäksi OP kertoi saaneensa uusia pankkiasiakkaita puolessa vuodessa 77 000, ja omistaja-asiakkaiden määrä nousi 190 000 noin 1,7 miljoonaan.

Asiakasmäärän kasvu painottui yhtiön mukaan vuoden toiselle neljännekselle, eli niin kutsutun Nordean Panama-kohun jälkimaininkeihin.

OP-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen kertoi jo huhtikuussa, että pankki on saanut uusia asiakkaita Panama-kohun seurauksena.

Tuolloin Nordean Suomen maajohtaja Ari Kaperi sanoi Ylelle, että pankki on kohun vuoksi menettänyt ”yksittäisiä asiakuuksia”.

Seuraavan tulosjulkistuksen yhteydessä Kaperi sanoi Suomen Kuvalehdelle, että asiakkaita on menetetty ”jonkin verran”.

Jonkin verran on siis tuhansia.

 

Pankkimies Björn Wahlroosin johtama Nordea puolestaan ilmoitti, että se tekee automaattien käteisnostoista maksullisia.

Neljä ensimmäistä käteisnostoa kuukaudessa ovat maksuttomia euroalueella. Viidennestä nostosta lähtien peritään jokaisesta 40 sentin maksu.

Nordea perusteli muutosta pankin omalla kyselytutkimuksella, jonka mukaan ihmiset maksavat ostoksensa mieluummin kortilla kuin käteisellä. Käteisen käyttö on Nordean mukaan vähentynyt 5-6 prosentin vuosivauhtia.

Nordean internetkyselyyn osallistui 1066 ihmistä, ja heidän ikänsä oli 18–65 vuotta.

Saa nähdä, miten tämä ”muutos” vaikuttaa Nordean asiakasmääriin varsinkin yli 65-vuotiaiden joukossa. Vaikka Suomi on korttimaksamisen edelläkävijä, on täällä useita paikkoja, joissa käteinen on yhä välttämättömyys.

Toistaiseksi esimerkiksi OP ei veloita käteisnostoista. Danske Bank on perinyt nostoista maksua jo keväästä saakka. Myös pienemmät pankit, kuten Ålandsbanken perii maksua alle 80 euron nostoista.

Pankit siirtävät kuluja asiakkaidensa harteille, sillä käteisen pyörittelystä aiheutuu niille kuluja. Toistaiseksi perusasiakkaan kannalta OP onkin houkuttelevampi pankki ainakin käteisnostojen suhteen.