Ylen pitää olla Facebookissa

Iltalehden päätoimittaja Kivelä on laskelmoiva ja väärässä nälviessään Kioskin somenäkyvyyttä.

Profiilikuva
Blogit Hupparihörhö
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Iltalehden vastaavan päätoimittajan mielestä Yleisradio ei saisi toimia somessa. Kari Kivelä jopa vihjailee mediasetämäiseen tapaansa, että Yle ”venyttää kyseenalaisesti Yleisradiolakia”. Voi mahoton ja hyvänen aika, kuinka joku voi olla laskelmoivasti väärässä.

”Laista poikkeavaa toimintaa on Yleisradion näkemys siitä, että yleisiä viestintäverkkoja ovat Facebook ja YouTube”, Kivelä toteaa Näkökulma-kolumnissaan.

Jopa kaltaiseni keski-ikäisen miehen on vaikea ymmärtää, mitä Kivelä tarkoittaa puhuessaan ”yleisistä viestintäverkoista”. Siis vanhoja kunnon broadcast-verkkoja? Sielläkö se Yle saisi vain toimia vuonna 2016? Nykyaika kiellettävä!

”Ovatko Facebook ja Youtube siis lain tarkoittamia viestintäverkkoja, jotka tuovat sisällöt kaikkien ulottuville yhtäläisin ehdoin? Eivät ole.”

Ovathan. Juuri sitä ne nettipalvelut ovat, Kivelä.

Iltalehden päätoimittaja nostaa tekstissään tikun nokkaan Ylen nuoriso-ohjelma Kioskin.

”Yleisradio perusti Kioski-nimisen nuorisopalvelun. Se on erikoistunut YouTubessa julkaistaviin sisältöihin. Verovaroin on saatu aikaiseksi yli 500 videota YouTubeen ja omalle YouTube kanavalle 14 000 tilaajaa. Vertailun vuoksi sellaisella yhden miehen kanavalla kuin Arttu Lindeman on YouTubessa kymmenen kertaa enemmän tilaajia. Armotonta menoa.”

Olit sitten käynyt Kari katsomassa tubettajia intternetskussa. Mutta tässäkin ammut ohi. Kioski-ohjelman päätehtävä ei ole kerätä YouTube-seuraajia, vaan se toimii monikanavaisesti muun muassa Snapchatissa, Instagramissa, Facebookissa, Twitterissä, Yle Areenassa ja tietysti myös siellä rakastamassasi old school -töllössä.

Kioski on onnistunut tavoittamaan nuorison hienosti ja tuottamaan junnuille tärkeitä ohjelmia, sivistystä ja jopa kasvattamaan nuoria. Kioski tekee juuri sitä Yleisradion tehtävää, johon Iltalehden kaltaiset lööppimediat eivät koske, koska on halvempaa kertoa tosi-tv-tähden tisseistä.

Eli, juttele sinä Kari niistä ”yleisistä viestintäverkoista” lastesi kanssa ja katso, ketä kiinnostaa.