Netflix ei suomalaiselle riitä

Lopettakaa Netflixin ylistys ja suomalaisten mediayhtiöiden pilkkaaminen. Lopettakaa Suomen tyhmentäminen ja kulttuurin halvennus.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Viime aikoina moni on muistellut, kuinka MTV:n toimitusjohtaja Heikki Rotko uhosi vuoden 2012 elokuussa potkivansa Netflixiä munille. Amerikkalainen videopalvelu oli juuri kertonut tulevansa Suomeen.

Mites siinä sitten kävikään? Netflix tuli jyrinällä ja kun Helsingin Sanomien Saska Saarikoski kertoi artikkelissaan viikko sitten, että ”Netflix mullistaa television katselun”, digi-irvailijat käkättivät vanhalle uutiselle ja vertasivat Saarikosken ”analyysia” oivallukseen, että kännykät ovat korvanneet lankapuhelimet.

Paitsi että valtaosa suomalaisista katsoo yhä ohjelmansa televisiosta ja Saarikoski tarjosi vain yleissivistävän katsauksen liikkuvan kuvan nykyhetkeen. Irvailu oli siinäkin mielessä tyhmää, että Netflixin saapumisesta Suomeen on oikeasti vain kolme vuotta aikaa – vaikka se digitalisteista saattaa tuntua vuosisadalta.

Netflixin menestys oli varmasti yksi syy, että Heikki Rotko sai viime keväänä kenkää. Omistajan mukaan irtisanomisen taustalta löytyi tarve ”tehdä valtava kulttuurinen hyppäys ja keskittyä entistä enemmän digitaalisuuteen.” Ei oltu potkittu jenkkejä munille, ei.

Varsinkin startup-piireissä kuvitellaan, että suomalainen mediakenttä on kuolemassa. Huvittuneena irvaillaan junteille, jotka yhä tuijottavat lähetysvirtatelevisiota. Naureskellaan suomalaiselle tv-tarjonnalle ja sen budjeteille.