Hyvä pitchaaja on usein pelkkä pelle

Hyvä pitchaaja on usein uskottavan yrittäjän vastakohta. Myyntipuhe ei kerro mitään bisneksestä.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Olenkohan ainut startup-aktiivi, joka on totaalisen kyllästynyt pitchaamiseen eli tiivistettyyn ja määrämittaiseen myyntipuheeseen?

En halua kuunnella pitchejä. Ja vaikka olen erittäin suulas ja sosiaalinen, inhoan itseäni, kun höpötän hissipuhetta esimerkiksi sijoittajalle.

Pitchaamista opetetaan yhä enemmän suomalaisille startup-yrittäjille, varsinkin opiskelijat joutuvat kursseilla tai työpajoissa esittelemään liikeideoitaan lähes viikottain.

Esiintymiskoulutus on tietysti hyväksi meille ujoille suomalaisille, mutta liian usein näkee nuoria hörhöjä, joiden startup on viisi kalvoa, jenkkityylinen myyntipuhe ja miljoonavaluaatio. Homma on lähdössä lapasesta.

Pitchi eli myyntipuhe ei useinkaan kerro mitään todellista bisneksestä. Se kertoo lähinnä esiintyjän lavakarismasta ja pokasta. Aivan naurettavastakin liikeideasta voidaan kehittää mullistavan kuuloinen pitchi.