Suomen kuvalehti

21.11.2011 klo 12:31

Suomalaiset eivät käy elokuvissa

Aina kun joku valittaa, ettei Suomessa saada valkokankaalle sitä tai tätä kiinnostavaa leffaa, joudun toteamaan kylmän tosiasian. Me suomalaiset emme ole elokuvakansaa. Jos kävisimme leffassa useammin, kannattaisi tänne tuoda levitykseen enemmän myös niitä pienempiä elokuvia.

The Guardianissa julkaistiin juttu Etelä-Korean elokuvatuotanto- ja menestysihmeen syistä. Jutun pointti oli muualla, mutta mukana oli lista maista, joissa elokuvissa käydään eniten suhteessa asukaslukuun.

Tartutaan siihen, kymmenen kärki tässä:

1. Islanti (5,4 leffalippua vuodessa per asukas)
2. Singapore (4,5)
3. Australia (4,1)
4. Yhdysvallat (4,0)
5. Irlanti (3,7)
6. Uusi-Seelanti (3,5)
7. Ranska (3,4)
8. Hongkong (3,2)
9. Kanada (3,1)
10. Etelä-Korea (3,0)

Iso-Britanniassa käyntejä kertyi 2,7 vuodessa.

No, mikä on Suomen luku?

Se on Länsi-Euroopan huonoimpia: käymme elokuvissa keskimäärin 1,4 kertaa vuodessa. EU:n keskiarvokin on yli kaksi käyntiä per vuosi. (Olemme sentään vähän petranneet, viisi vuotta sitten Suomen luku oli 1,16 kertaa vuodessa.)

Itke siinä sitten, miksi niin monet elokuvat menevät suoraan dvd-levitykseen. Sellaisia ovat uusista esimerkiksi Cary Fukunagan tehokas tulkinta Jane Eyrestä - pääosissa Carey Mulligan ja Michael Fassbender - ja Ruben Fleischerin jopa coenmainen 30 Minutes or Less, jossa Jesse Eisenberg ja Danny McBride ovat hyvässä vedossa. Paul Giamatti tekee yhden uransa parhaista rooleista Barney’s Versionissa, jota sitäkään ei meillä kankaalla nähdä. Voi myös ihmetellä, miksi maailmalla hyvin menestynyt ja tiettävästi kelpo kauhujännäri Insidious putkahti meillä vain dvd- ja bluray-julkaisuna (nimellä Riivattu).

Suoraan dvd:lle menevät myös Olkikoirien remake, jonka ohjaaja Rod Lurie on tehnyt mielenkiintoisia elokuvia, sekä kulttitaiteilija Banksyn hillitön esikoisohjaus Exit Through the Gift Shop, jonka parasta ennen -päivä alkaa joka tapauksessa olla käsillä.

Vähemmän harmillisesti teatterilevityksen ohittavat ovat esimerkiksi Anonymous, Roland Emmerichin draama Shakespearen salaisuudesta, Michael Mannin tyttären Amiin yritteliäs rikostarina Texas Killing Fields sekä Country Strong, jonka pääosassa on Gwyneth Paltrow.

Kehittymättömän elokuvissakäyntikulttuurin seurauksista lisää ikäviä uutisia pian.

Vapaa toimittaja Kalle Kinnunen kertoo elokuva-alan kuulumisia ja purkaa tuntojaan näkemästään myös Twitterissä: @kallekinnunen

Seuraa tätä blogia Facebookissa

Asiat

elokuvissakäynnit , elokuvateatterit , suoraan dvd:lle , elokuvayleisöt

Joko olet tilannut Suomen Kuvalehden uutiskirjeen?

Saat uusimmat, kiinnostavimmat ja puhutuimmat aiheet
kerran viikossa suoraan sähköpostiisi.


Tilaa Suomen Kuvalehti

Kommentit (48)

21.11.2011 klo 12:54 Plörö

Plörö kirjoitti:

Tätä surkeutta voisi lähteä analysoimaan vaikka sillä vanhalla kliseellä, jonka mukaan suomalaiset ovat geneettisesti ja perusluonteeltaan niin nurkkakuntaisia ja ahdistuneita, että ajatus viihtymisestä suuressa ihmisjoukossa on meille kauhistus. Siksi me ostamme pientaloja peltojen keskellä kaukana naapureista, sisustamme ne pakkomielteisesti omiksi pikku maailmoiksemme ja varustamme kellareihin maailman hienoimmat ja kalleimmat hifi-kotiteatterilaiteet, joissa kukaan muukalainen ei pääse iholle.

Onko sattuma, että elokuvissakäyntien määrän lasku ja persujen kannatuksen nousu osuu melkein yhteen…

21.11.2011 klo 13:08 Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen kirjoitti:

Oho, Jane Eyren naispääosassa siis Mia Wasikowska, ei Carey Mulligan.

21.11.2011 klo 13:11 -----

----- kirjoitti:

Rakkautta ja anarkiaa
Sodankylän elokuvajuhlat
Espoo cine
Night visions

Elokuvia pääsee kyllä näkemään oikein muikeasti. Kumma kyllä, että festareita on vain kesällä ja syksyllä.

21.11.2011 klo 13:15 P.

P. kirjoitti:

Islanti kärjessä? Kun kävin siellä leffassa jengi vastaili estotta puhelimeen ja puolessa välissä oli röökitauko. Tunnelma oli rennompi kuin Suomessa.

21.11.2011 klo 13:24 siis häh

siis häh kirjoitti:

”Onko sattuma, että elokuvissakäyntien määrän lasku ja persujen kannatuksen nousu osuu melkein yhteen…”

Sitaatti jutusta:
käymme elokuvissa keskimäärin 1,4 kertaa vuodessa. EU:n keskiarvokin on yli kaksi käyntiä per vuosi. (Olemme sentään vähän petranneet, viisi vuotta sitten Suomen luku oli 1,16 kertaa vuodessa.)

Eli viisi vuotta sitten 1,16 kertaa ja nyt 1,4 kertaa vuodessa. Millähän logiikalla elokuvissa käyntien määrä on laskenut?

21.11.2011 klo 13:25 Plörö

Plörö kirjoitti:

Juu, Suomessa on kyllä ihan kiitettävästi - no ainakin tyydyttävästi - elokuvafestivaaleja, mutta ne tyydyttävät ennen kaikkea kovien elokuvaharrastajien leffanälkää. Tämä sakki on kuitenkin sen verran pieni ja vaativa ettei sillä määrällä pyöritetä kaupallista elokuvalevitystä. Ongelman ytimessä ovat ne ”tavikset” joiden oletetaan kaivavan kuvetta väh. kaksi kertaa vuodessa, nähdäkseen jotain viihdemössöä, joita ns. vaativampi väki ei ehkä niin välttämättä halua nähdä. Eivät ne kuitenkaan sitä tee valitettavasti. Vitosen devarit Anttilan kaukaloissa houkttavat enemmän.

21.11.2011 klo 13:54 JL

JL kirjoitti:

Nimimerkki Plörö ei liene aivan väärässä. Oliko se Mato Valtonen joka vitsaili, että suomalaisia ei saa liikkeelle edes jos Elvis esiintysi ja Jeesus spiikkasi, tai jotain sellaista. Lienee kyse myös muna ja kana ongelmasta-kun ei ole kysyntää ei ole tarjontaa ei ole kysyntää. Itse kaipaisin nimenomaan laadukkaita aikuisten elokuvia roskan ja taide-elokuvien välimaastosta, tarkoitan, aikuisille katsojille sopivia elokuvia jotka eivät ole sen paremmin Transformers III kuin se elokuvakerhojen iänikuinen Polkupyörävaraskaan (jossa sinänsä ei ole mitään vikaa). Tuo Plörön mainitsema suomalaisten innostus kotien vuoraamiseen elektroniikalla on tosiaan jotain kummallista: samat ihmiset jotka valittavat 10 euron elokuvalipusta investoivat 10 000 euroa kotiteatteriin…

21.11.2011 klo 13:58 xxxx0

xxxx0 kirjoitti:

Maksat lipusta kymmenisen euroa ja pääset tauotta jotain äänekkäästi rouskuttavien ja kännykkäänsä jatkuvasti räpeltävien idiootien kanssa ”nauttimaan” elokuvasta. Ei kiitos.

21.11.2011 klo 14:09 hemmo

hemmo kirjoitti:

en ihmettele asiaa yhtään tv-mainostuksesta huolimatta ehkä 1-3 elokuvaa vuodessa vetoaa ihmisiin sillä periaatteella että vois käydä katsomassa heti itse sitäkin kriittisempi elokuvia kohtaan että 1 elokuva per vuosi kiinnostaa mennä teatteriin kattomaan sumuisella kuvalla joka ei todellakaan ole hyvä juttu tämän päivän elokuvien suhteen ku pimeät kohtaukset kestää useita minuutteja joista ei näe yhtikäs mitään ja istumaan ei niin mukaville penkeille pariksi tunniksi niin kyllä aika hyvin jaksan oottaa blu-ray julkaisuja paremmalla kontrastilla omistaessani makuu asentoon taitettavan laiskanlinnan full hd videotykin ja kohtuullisen äänentoiston ja ostoksena voin katsoa sen mukaan mitä kerkiän ja eikä tarvi pähkäillä yö näytöksiin väsyneenä ja seuraavana päivänä sitäkin väsyneempänä töihin

21.11.2011 klo 14:21 JuusoL

JuusoL kirjoitti:

Top kympissä on aika paljon maita, joissa väestötiheys on ihan eri luokkaa kuin Suomessa ja/tai suurin osa väestöstä asuu erittäin isoissa kaupungeissa. Asukaslukuun suhteuttaminen ei siis ole koko totuus. Jopa Islannissa asutus keskittyy muutamaan kaupunkiin, vaikka väestötiheys onkin meitä paljon alhaisempi.

Olisikin kiinnostava vertailla HKI-TAMP-TURK -kansalaisten leffassa käyntiä Köyliöön, Tuupolanvaaraan ja Karkkilaan.

Tai ylipäätään juttu jossa huomioidaan myös elokuvateatterin sijainti suhteessa katsojaan, miten vaikuttaa katsomismääriin. Järki sanoo että vaikuttaa. Eli onko tämä enemmänkin landepaukkujen ongelma?

21.11.2011 klo 14:35 Harmaahapsi

Harmaahapsi kirjoitti:

Syytä lienee etsittävä huonoista keleistä suhteessa lähiteatterin etäisyyteen.

Aina syytetään lippujen hintoja ja mökääviä kanssakatsojia, mutta samat hinnat ja kanssakatsojat ne ovat muissakin maissa. Olen käynyt elokuvateatterissa Ranskassa, Ruotsissa, Irlannissa, Englannissa ja Yhdysvalloissa. Samoja multiplexejä, samoja kännykkään puhuvia teinejä ja samat hinnat.

Syyn täytyy olla kansan luonteenpiirteissä ja tottumuksessa. Syy ei ainakaan ole kotimaisen elokuvassa, koska kotimaiseen elokuvaan myydään moninkertaisesti enemmän lippuja kuin Irlannissa myydään Irlantilaisiin elokuviin.


Huonot kelit? masennus- ja loskakuukaudet Loka- Marraskuu ovat vuoden huonointa elokuvateatteriaikaa ja keväällä kun aurinko paistaa, niin terassit kutsuvat. Ihmiset menevät mieluummin oluelle kuin elokuviin.

Yksi iso syy voi olla Finnkinon monopoliasema? Olisi kiinnostava tietää lukuja ajalta ennen Finnkinon monopoliasemaa ja ajalta ennen Sandrew-Finnkino kamppailuaikakautta, jolloin molemmat elokuvaketjut pyörittävät vain samoja rainoja.

Ne luvut eivät kuitenkaan käyne täysin vertailuun, koska silloin ei ollut kotiteattereita.

21.11.2011 klo 14:36 Harmaahapsi

Harmaahapsi kirjoitti:

JuusoL kirjoittikin osittain samasta asiasta samaan aikaan.

21.11.2011 klo 14:41 jlkj

jlkj kirjoitti:

Tuohon rinnalle olisi mielenkiintoista saada lipun hinta.

21.11.2011 klo 15:05 tre biljetter till Mamma Mia

tre biljetter till Mamma Mia kirjoitti:

Espanjalaisen kuluttajajärjestön FACUAn sivuilta. elokuvalipun hinta eri kaupungissa. Listattuna keskihinta arkipäivänä, keskihinta viikonloppuna, 3-D-lipun hinta.

Arkena Ateena, Kööpenhamina, Tukholma eli Estocolmo, Dublin Lontoo ja Pariisi ovat Helsinkiä kalliimpia.

Viikonloppuhinnassa, ja 3-d:ssä Helsinki on noin euron noita kalliimpi.

Ámsterdam (Holanda) 7,60 € 8,80 € 12,00 €
Atenas (Grecia) 8,25 € 8,75 € 12,00 €
Berlín (Alemania) 6,56 € 7,48 € 9,65 €
Bratislava (Rep. Eslovaca) 6,00 € 6,00 € 8,25 €
Bruselas (Bélgica) 7,44 € 8,63 € 11,00 €
Bucarest (Rumania) 3,93 € 4,88 € 7,08


Budapest (Hungría) 5,18 € 5,18 € 6,66 €
Copenhague (Dinamarca) 9,74 € 9,84 € 12,43 €
Dublín (Irlanda) 8,80 € 9,34 € 10,64 €
Estocolmo (Suecia) 9,36 € 9,36 € 12,30 €
Helsinki (Finlandia) 8,16 € 10,20 € 13,50 €
La Valeta (Malta) 5,32 € 5,50 € 7,00 €
Lisboa (Portugal) 5,86 € 5,86 € 6,65 €
Londres (Reino Unido) 9,05 € 9,60 € 12,12 €
Liubliana (Eslovenia) 4,95 € 5,10 € —
Luxemburgo (Luxemburgo) 6,80 € 7,30 € —
Nicosia (Chipre) 7,50 € 7,50 € —
París (Francia) 8,72 € 9,26 € 13,00 €
Praga (Rep. Checa) 6,44 € 6,44 € 8,42 €
Riga (Letonia) 3,68 € 4,48 € 7,80 €
Roma (Italia) 6,11 € 7,34 € 10,00 €
Sofía (Bulgaria) 3,37 € 3,84 € 6,14 €
Tallin (Estonia) 4,94 € 4,94 € 7,03 €
Varsovia (Polonia) 4,58 € 5,63 € 7,95 €
Viena (Austria) 6,72 € 7,66 € 10,15 €
Vilna (Lituania) 3,06 € 3,62 € 5,97 €
Madrid (España) 6,91 € 6,93 € 10,40 €

21.11.2011 klo 15:09 EJP

EJP kirjoitti:

Olis kiinnostava tietää onko missään muussa läntisen Euroopan pääkaupungissa niin huono elokuvateatteritilanne kuin Helsingissä nyt (kulttuuripääkaupunki Turusta nyt puhumattakaan). Normaaliohjelmistoa pyörittää Hesassa kaksi multipleksiä, yksi ”naisten teatteri” ja yksi move over -teatteri. Varmaankin kaikkialla muualla on asiat paremmin.

21.11.2011 klo 15:25 Plörö

Plörö kirjoitti:

Elokuvalipun hinnasta on kyllä aina valitettu näiden keskustelujen yhteydessä, mutta itse en kyllä jaksa uskoa että se olisi mikään todellinen syy kieltäytyä elokuvin menemisestä. Kun ei se raha ole mikän kynnyskysymys muidenkaan vapaa-ajanviettomuotojen kohdalla. Suomalainen tavis maksaa silmää räpäytämättä monta kymppiä lätkämatsin näkemisestä tai ravintolaillasta, ja teatterit ja oopperat ne vasta kustantavat. Onkin mielenkiintoista pohtia, että millä logikalla ja mentaliteetilla nämä arvotetaan elokuvan yläpuolelle. Eihän se nyt ole mikään luonnonlaki, että teatterissa käynti on kaliimpaa kuin leffailta.

21.11.2011 klo 15:27 Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen kirjoitti:

EJP: ”Olis kiinnostava tietää onko missään muussa läntisen Euroopan pääkaupungissa niin huono elokuvateatteritilanne kuin Helsingissä nyt (kulttuuripääkaupunki Turusta nyt puhumattakaan). Normaaliohjelmistoa pyörittää Hesassa kaksi multipleksiä, yksi ”naisten teatteri” ja yksi move over -teatteri. Varmaankin kaikkialla muualla on asiat paremmin.”

En suoraan sanoen usko, että tilanne on näin paha missään läntisessä Euroopassa.

Mutta siksi se Bristolkin meni kiinni, kun se ei enää kannattanut.
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/kuvien-takaa/hyvasti-e lokuvateatteri-bristol

21.11.2011 klo 15:37 Rigi

Rigi kirjoitti:

Plörö: ”Suomalainen tavis maksaa silmää räpäytämättä monta kymppiä lätkämatsin näkemisestä tai ravintolaillasta, ja teatterit ja oopperat ne vasta kustantavat. Onkin mielenkiintoista pohtia, että millä logikalla ja mentaliteetilla nämä arvotetaan elokuvan yläpuolelle.”

Teatterissa käyminen on enemmän ”kokemus” kuin elokuvissa käyminen. Samoin lätkämatsi, ooppera jne. Vaikka periaatteessa viihdearvo on sama, niin elokuvissa käynnistä on se kokemusaspekti vähentynyt samalla kun lippujen hinnat ovat nousseet. Jonkin verran tässä on sentään paikkakuntakohtaista vaihtelua, esimerkiksi meidän Tampereen

Plevnassa käyminen tuntuu kivemmalta kuin vaikkapa jossain kauppakeskuksen teatterissa poikkeaminen. Varsinkin kun vieressä on mukavia ravintoloita, jolloin usein tulee yhdistettyä leffassa käyminen ja ravintolassa käyminen. Jos tämä otetaan pois, niin tuntuu ilta aika laihalta.

21.11.2011 klo 15:37 Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen kirjoitti:

Plörö: ”Elokuvalipun hinnasta on kyllä aina valitettu näiden keskustelujen yhteydessä, mutta itse en kyllä jaksa uskoa että se olisi mikään todellinen syy kieltäytyä elokuvin menemisestä.”

Niinpä! Olen korviani myöten täynnä itkua siitä, että leffassa käynti olisi Suomessa muka jotenkin erityisen kallista. Noista top 10-maista Australiassa keskivertolipun hinta on meikäläistä hieman korkeampi, eikä ainakaan Pariisissa tai Lontoossa pääse multiplexissä leffaan yhtään Helsinkiä halvemmalla. Tietysti monissa maissa on halvempia pikkuteattereita, jotka meiltä puuttuu, mutta vastaavasti ainakin Helsingin teatterit ovat teknisesti erittäin korkeatasoisia. Esimerkiksi Lontoossa olen tyyriissä ydinkeskustan teatterissa nähnyt ihan karmeeta, epäskarppia projisointia.

21.11.2011 klo 15:40 Mikko Pihkoluoma

Mikko Pihkoluoma kirjoitti:

Dublinissa asiat ovat huonommin ainakin arkistonäytösten ja muun kuin englanninkielisen elokuvan suhteen. Kaupallisessa levityksessä pyörii laajemmin sellainen laadukas amerikkalainen independent-elokuva, joka ei meillä saa juuri mitään huomiota. Saleja on toki vaikka millä mitalla, mutta niissä pyörii säälittävän vähän eurooppalaisia elokuvia. Ilman Irish Film Instituten järjestämiä näytöksiä uudesta eurooppalaisesta elokuvasta Irlanti olisi selkeästi Helsinkiä jäljessä. Tiedot pohjautuvat pitkälti vuoteen 2006 (jolloin Irlanti oli yksi maailman rikkaimmista maista BKT/asukasluku listalla) ja nopeaan selailuun nykytilanteesta, josta voi kukin käydä tekemässä päätelmiään täällä: http://www.google.com/movies?near=dublin&date=1

21.11.2011 klo 15:57 Tero

Tero kirjoitti:

JuusoL kirjoitti:
”Olisikin kiinnostava vertailla HKI-TAMP-TURK -kansalaisten leffassa käyntiä Köyliöön, Tuupolanvaaraan ja Karkkilaan.”

Viime vuonna (2010) parhaimman tuloksen käyntiä per asukas -mittarilla tekivät Helsinki (3,68), Tampere (3,53), Turku (3,32), Oulu (2,91), Lahti (2,63), Jyväskylä (2,33), Pori (2,33), Vantaa (2,42), Joensuu (2,22) ja Vaasa (2,08).

JuusoL:lle tiedoksi: Köyliön lähimmät elokuvateatterit ovat Eurassa ja Huittisissa. Joensuun Tuupovaaran lähimmät elokuvateatterit ovat Joensuussa ja Kiteellä. Karkkilalaisella on polkupyörämatkan päässä (n. 50 km) eniten teattereita: Vihti, Nummela, Somero, Riihimäki, Hyvinkää, Nurmijärvi, Forssa yms.

21.11.2011 klo 16:01 Ai

Ai kirjoitti:

Vihjaako Mikkop että suomalaisten maku muuttuisi huonommaksi jos elokuvissa käytäisiin ahkerammin

21.11.2011 klo 16:17 Mikko Pihkoluoma

Mikko Pihkoluoma kirjoitti:

Kysyttiin, että missä eur. pääkaupungissa asiat ovat huonommin ja yritin tarjota vastausta.

21.11.2011 klo 16:23 EJP

EJP kirjoitti:

Ja kun vielä vertaa kuinka paljon Helsingissä on teatteria (siis näytelmiä) esittäviä teattereita verrattuna elokuvateattereihin. Kansallisteatteri ja Kaupunginteatteri käyvät päittäin vertailukohdista Tennispalatsiin ja Kinopalatsiin. Mutta sitten tulee valtava ero: pikkuteattereita on teatteripuolella vaikka kuinka paljon enemmän kuin elokuvateattereita. Eihän teatterissakäynti voi näin suosittua olla elokuviin nähden? Vanhoja elokuvateatterisalejakin on muutettu teatterikäyttöön (muusta viihdekäytöstä puhumattakaan), mutta yhtään uutta elokuvateatterisalia ei ole Helsinkiin avattu yli vuosikymmeneen! Miksi on näin? Jotain on ainakin selvästi elokuvakulttuurin tukipolitiikassa pahasti vialla tässä suhteessa…

21.11.2011 klo 16:33 ulkosuom.

ulkosuom. kirjoitti:

USAssa on ihan yleinen viikonlopun viihde lähdeä ystäväporukalla tai pariskunnittain leffaan. Leffassakäynti on ollut koko kansan viihdettä 1910-luvulta saakka. Suomessa taas perheytyneet ja avoliittoutuneet pönöttävät neljän seinän sisällä - no onhan ne niin kalliit pankin omistamat seinät, että kai niitä pitää käyttää sitten.

21.11.2011 klo 16:35 JuusoL

JuusoL kirjoitti:

Haa! Kuten epäilinkin. Me Helsinkiläisthän olemme ihan kansainvälistä kärkeä! (Lasketaanko näihin tilastoihin muuten festivaalinäytöksiä? Ne muodostavat kuitenkin ison osan ns. hevijuusereiden katsomismäärästä tänä päivänä.)

Hyvä kommentti ylhäällä munasta ja kanasta. Tää on tietynlainen syöksykierre, jota on hiton hankala katkaista. Jossain vaiheessa (80-luvulla? 90-luvulla? Mistä näkee tilastoja?) ihmiset vain lopettivat leffassa käymisen. Eikö kotimaisen elokuvan kulta-aikana katsojamäärät kuitenkin olleet aika isoja? VHS killed the movie star?

Olisiko meillä enemmän katsojia, jos maakunnissa

vielä olisi tiheämmin teattereita? Mutsikin alkoi heti käymään leffassa, kun muutti Somerolle - ja lähelle elokuvateatteria. Propsit Kinosille ja muille pienemmille yhtiöille, jotka pitävät unelmaa yllä kehä III:n ulkopuolella. Teitä tarvitaan enemmän kuin elokuvakulttuuria vihaavaa Finnkinoa.

Stadin tilanteesta ei viitsi edes puhua. Finkkarin pleksit, joissa molemmissa pyörii about sama ohjelmisto ja pari muuta. Siinäpä sitä valinnanmahdollisuuksia. Mutta kyllä siellä tarpeeksi hyviä leffoja silti pyörii ja sarjiksellahan liput maksavat vähemmän kuin yhdeksän egeä, myös viikonloppuisin.

21.11.2011 klo 17:00 Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen kirjoitti:

Emme me helsinkiläiset kansainvälistä kärkeä ole - Euroopassa luxemburgilaiset käyvät 16, pariisilaiset 14 ja kööpenhaminalaisetkin keskim. 8 kertaa vuodessa elokuvissa.

21.11.2011 klo 17:03 *öhöm*

*öhöm* kirjoitti:

Ei unohdeta, että suomalaisilla on todella huono elokuvamaku. Nykyään monet nuoret käyvät vain surkeita kriitikoiden haukkumia leffoja katsomassa ja tuskin monet nykyään käy mitään oikeastaan hyviä elokuvia katsomassa. Tintti näillä viikoilla on toisaalta toinen tapaus.

21.11.2011 klo 17:10 niintietenkin

niintietenkin kirjoitti:

Joo, kiinnostaa käydä paskaleffoissa että sitten ehkä mahdollisesti tulevaisuudessa pääsisin katsomaan sitä mitä haluan.

HALOO?

21.11.2011 klo 17:57 Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen kirjoitti:

niintietenkin:
Tällä hetkellä esim. Helsingissä pyörivät mm. seuraavat paskaleffat: Drive, Nader ja Simin - ero, Iho jossa elän, Pina, Tartunta, Apinatytöt, Midnight in Paris, Ikuisesti sinun, Le Havre ja The Tree of Life.

Oletko nähnyt yhtään?

21.11.2011 klo 18:06 MKK

MKK kirjoitti:

>>> Nykyään monet nuoret käyvät vain surkeita kriitikoiden haukkumia leffoja katsomassa

No kyllä minusta on mielekkäämpää katsoa oman maun mukaisia elokuvia kuin orjallisesti seurata jonkun muun mielipidettä. Kyllä ne kriitikot kotimaisia elokuviakin jaksavat hehkuttaa, mutta totuus on että muihin pohjoismaihin verrattuna suomalainen elokuva on suurimmaksi osaksi mielikuvituksetonta ja aneemista pas… no sitä itseensä. Enkä sen puoleen jaksa uskoa siihenkään että tarjonta laajenisi jos ihmiset kävisivät katsomassa enemmän massaelokuvia. Päinvastoin. Sehän lähettäisi vain sellaisen viestin että

niitä kannattaa suosia levityksessä. Itse tykkään kyllä katsoa elokuvia laidasta laitaan, mutta pyrin mahdollisimman paljon tukemaan erityisesti Night Visionsin ja Tampereen Cinemadromen kaltaisia tapahtumia ja suosimaan pienempiä teattereita.

21.11.2011 klo 18:24 Orava

Orava kirjoitti:

Pitää nyt karkkilalaisena kommentoida, kun paikkakunta mainittiin: ei se nimittäin paljon lohduta, että on monta teatteria 50 km säteellä, kun kaikissa pyörivät samat harvat hittielokuvat, joita ei haluaisi katsoa edes ilmaiseksi kotisohvalla. Käytännössä Vihti on ainoa järkevä suunta käydä Karkkilasta elokuvissa pelkän elokuvissa käynnin vuoksi (matkaa alle 20 km), useimmiten tulee käytyä Helsingissä muiden asioiden yhteydessä.

21.11.2011 klo 18:48 Antti Alanen

Antti Alanen kirjoitti:

Suomessa käytiin valtavasti elokuvissa vuoden 1905 korvilta 1960-luvulle, mutta televisio antoi meillä suuren iskun siksikin, että Suomessa oli Pohjoismaiden paras elokuvatarjonta. Suomessa oli ainoana Pohjoismaana mainostelevisio, ja ohjelmistossa toteutui parhaiten laadun ja viihteen tasapaino. Seuraavan iskun antoivat kotivideot 1980-luvulla. Suomi on harvaan asuttu maa: pinta-alaltaan yhtä iso kuin yhdistynyt Saksa mutta väkimäärältään vain 5,4 miljoonaa kun Saksassa on 82 miljoonaa asukasta. Jo ennen ensimmäistä maailmansotaa Suomessa käytiin enemmän elokuvissa kuin nykyään, mutta silloin ei ollut nettiä, kotiteattereita, televisioita, radioita eikä monella levysoitintakaan. Mutta taistelu jatkuu.

21.11.2011 klo 18:51 Antti Alanen

Antti Alanen kirjoitti:

Tarkoitin, että Suomen televisiossa oli Pohjoismaiden paras elokuvatarjonta. Tosin 1960-luvulla oli myös loistava elokuvateatteritarjonta. Ensi-iltoja saattoi olla 600 vuodessa, kun nykyään on kolmannes siitä.

21.11.2011 klo 19:21 Harmaahapsi

Harmaahapsi kirjoitti:

”MKK: Kyllä ne kriitikot kotimaisia elokuviakin jaksavat hehkuttaa, mutta totuus on että muihin pohjoismaihin verrattuna suomalainen elokuva on suurimmaksi osaksi mielikuvituksetonta ja aneemista pas… no sitä itseensä.”

Mihin tämä liittyi? Kotimaista elokuvaa pidetään arvossa, jos mitataan niihin myytyjen elokuvateatterilippujen kautta. Eli ongelma vähissä elokuvakäynneissä ei ole todellakaan siellä.

Ja kriitikot ovat viimeksi haukkuneet mm. elokuvat Likainen Pommi, Missä kuljimme kerran ja suurimman osan tämän vuoden Vareksista. Ihan ansiosta.

Kaurismäen Le Havre on Oscar-veikkauksissa korkealla ja suomalainen elokuva tuntuu saavan aika usein erinäisiä festivaalipalkintoja.

Eiköhän tässä ongelmassa ole kyseessä juuri tuo haja-asutus ja huono elokuvissa käymisen traditio.

21.11.2011 klo 20:03 EJP

EJP kirjoitti:

Mikko Pihkoluoma kirjoitti:
”Dublinissa asiat ovat huonommin ainakin arkistonäytösten ja muun kuin englanninkielisen elokuvan suhteen. Kaupallisessa levityksessä pyörii laajemmin sellainen laadukas amerikkalainen independent-elokuva, joka ei meillä saa juuri mitään huomiota. Saleja on toki vaikka millä mitalla”

Mikko Pihkoluoma
”Kysyttiin, että missä eur. pääkaupungissa asiat ovat huonommin ja yritin tarjota vastausta.”

Ei, kysyin kylläkin nimenomaan kaupallista ohjelmistoa esittävien teatterien tilannetta enkä ohjelmistorakennetta sinänsä. Tuntuu olevan täkäläinen erityispiirre, että suurissakin

kaupungeissa tungetaan (sinänsä suht monipuolinen ja laadukas) ohjelmisto mahdollisimman pieneen määrään teattereita. Esim. Tampereellakin Niagara yrittää mahduttaa yhteen saliinsa kaiken mahdollisen festareista arkistonäytöksiin ja jugoslavialaisen elokuvan viikkoihin, ja esittää siinä sivussa kaikki arthouse-ensi-illat ja Harry Potteriakin jossain välissä. Turussa ei ole kuin yksi ainoa elokuvateatteri. Tästä suomalaisesta erityispiirteestä en olisi lainkaan ylpeä.

Suomeen tarvittaisiin yksinkertaisesti suurimpiin kaupunkeihin lisää elokuvateattereita ja tukimuodot järjesteltävä sellaiseksi, että niiden pyörittäminen on mahdollista. Vuosi vuodelta surkeammaksi käyvä teatteritilanne tulee ennen pitkää vääjäämättä näkymään jossain vaiheessa myös ohjelmiston selkeämpänä kaventumisena.

Monet aikuiset, jotka ovat aikoinaan harrastaneet elokuvissakäyntiä aktiivisesti eivät nykyisessä vähemmän houkuttelevia vaihtoehtoja tarjoavassa teatteritilanteessa koe mieluisaksi lähteä enää lainkaan elokuviin. Elokuvissakäynti on kokonaisvaltainen kokemus. Ei ole sama käykö sen ranskalaisen laatuelokuvan katsomassa makkaraperunoita myyvän Kinopalatsin kellariluukussa vaiko fiksusti profiloituneessa arthouset-eatterissa.

21.11.2011 klo 20:07 inte-man

inte-man kirjoitti:

Suomessa elokuvatarjonta on jenkkiläistyny, sitä se kapitalismi teettää. Nuoriso on ainoa joka pyörittää teattereita. Kyllä vanhempi väki ja järkevät ihmiset kävis leffassa jos siellä olis jotain järkevää katottavaa. Itekki meen mieluummin filmihulluleffakauppaan kuin tennariin.

21.11.2011 klo 21:32 MS

MS kirjoitti:

Olettaisin, että pikkusalien Helsingistä 2000-luvun puolivälissä poistumisen syynä on ollut osittain levittäjien strateginen linjaus, jossa edes kohtalaisen hyvän suosion saaneita elokuvia ei pyöritetä niin pitkään kuin katsojia riittää, vaan keskitytään DVD-myyntiin ja teatterilevitys on ”ikkuna”, jossa ei ole tarkoituskaan lypsää kaikkia mehuja irti.
Muistelkaapa vaikka kuinka pitkään Kamraksella oli Sodoman 120 päivää Bio Cityn ohjelmistossa - 2000-luvulla! Kai siellä aina joku katsoja sitten oli.
Ilahduttavaa, että joku Black Swanin kaltainen viihdyttävä, mutta taiteellisesti tasokas ”iso” elokuva voi tehdä asiassa selvän poikkeuksen niin, että elokuvaa esitetään vielä selvästi DVD:n julkaisun jälkeenkin. Kuvittelisi, että tällainen tapaus noteerataan.

21.11.2011 klo 21:44 Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen kirjoitti:

MS: ”Olettaisin, että pikkusalien Helsingistä 2000-luvun puolivälissä poistumisen syynä on ollut osittain levittäjien strateginen linjaus, jossa edes kohtalaisen hyvän suosion saaneita elokuvia ei pyöritetä niin pitkään kuin katsojia riittää, vaan keskitytään DVD-myyntiin ja teatterilevitys on ”ikkuna”, jossa ei ole tarkoituskaan lypsää kaikkia mehuja irti.”

Miksi levittäjät tekisivät tällaisen linjauksen? En ymmärrä.

”Muistelkaapa vaikka kuinka pitkään Kamraksella oli Sodoman 120 päivää Bio Cityn ohjelmistossa - 2000-luvulla! Kai siellä aina joku katsoja sitten oli.”

Niin no - kävitkö niissä Bio Cityn pienimmissä saleissa? Niissähän oli tyyliin 16 paikkaa.

Toisaalta Kamraksen bisnes ei muutenkaan ollut aina ihan arkijärjellä käsitettävää, mutta Bio Citysta oli kyllä iloa.

21.11.2011 klo 23:16 Jussi Olavi Jokinen

Jussi Olavi Jokinen kirjoitti:

Suomalaista elokuvakulttuuria häiritsee Finnkinon monopoliaseman lisäksi elokuvakulttuurin tukemiseen käytettävien määrärahojen puute.

Opetusministeriöltä on jo pitkään odotettu toimenpiteitä laaja-alaisemman elokuvakasvatuksen mahdollistamiseksi myös pienemmillä paikkakunnilla, sen sijaan että arkistonäytökset rajoittuvat pelkästään isoihin kaupunkeihin ja käytännössä ainoastaan Helsingissä voidaan sanoa olevan kattava tarjonta elokuva-arkiston esityksiä.

Lisäksi tuntuu siltä, että elokuvien levittäjät ovat yhä enemmän Finnkinon armoilla ja vapaa kilpailu kuihtuu pikkuhiljaa pois. Jos Finkkari

ei ota elokuvaa levitykseen, on sitä turha yrittää tuoda Suomen muihin teattereihin.

Lopuksi vielä. Tulin juuri elokuvateatterista. Oli mukavaa, vaikka ihmiset ympärilläni hengittivät, nauroivat ja jotkut jopa söivät. Nautin tästä kollektiivisesta kokemuksesta.

22.11.2011 klo 10:20 Mika

Mika kirjoitti:

Pari vaikutelmaa:

Lapsena ravattiin jatkuvasti katsomassa leffoja Ritzissä, Adlonissa, Pirtissä… Nykyään tulee lähdettyä ehkä kerran vuodessa. Silloin oli TV:ssä kaksi kanavaa, nykyään TV:ssä tallennusmahdollisuuksineen enemmän katsottavaa, elokuviakin, kuin ikinä ehtisin tuijottaa. Ja verkon houkutukset päälle.

Toki elokuva isolta kankaalta on edelleen televisioon verrattuna elämys.

”Suomalainen tavis maksaa silmää räpäytämättä monta kymppiä lätkämatsin näkemisestä tai ravintolaillasta, ja teatterit ja oopperat ne vasta kustantavat.”

Moni maksaa. Itsellä on jääkiekko vaihtunut jalkapalloon ja salibandyyn osaltaan hinnankin vuoksi. Oopperassa en ole käynyt koskaan, teatterissakin perin harvoin.

22.11.2011 klo 10:44 Mikko Pihkoluoma

Mikko Pihkoluoma kirjoitti:

Vaikka moni kommentoija yrittääkin sitä väittää, ongelma ei ole siinä, että maaseudulla katseltaisiin liian vähän elokuvia tai että koko maa on harvaan asuttu. Ongelma on siinä, että kaupungit ovat harvaan asuttuja. Pääkaupunkiseudulla asuu niin paljon ihmisiä, ettei pitäisi olla mikään ongelma yltää Kööpenhaminan lukemiin jos elokuvakulttuuri kiinnostaisi suomalaisia ja jos kotona kyyhöttäminen ei olisi kansallisperinne.

Jos elokuvakulttuuria halutaan parantaa koko maassa sen pitäisi olla parempaa pääkaupungissa. Eli edelleen ainut lääke on käydä useammin elokuvissa eikä jankuttaa, että siellä menee pelkkää paskaa. Tällä hetkellä on tarjolla kaikkea laadukkaasta viihteestä laadukkaaseen taide-elokuvaan, jota sopii katsoa vaikka useita kertoja elokuvateatterissa.

22.11.2011 klo 11:08 Siru_S

Siru_S kirjoitti:

Tekisi mieli vähän neuvoa Finnkinon ohjelmistosuunnittelijaa ”lukujärjestyksen” laatimisessa.
Olisi suotavaa, että kaikista heillä pyörivistä elokuvista olisi edes yhtenä arki-iltana näytös johon päivätyötä tekevätkin ehtisivät. Esim. tällä viikolla The Guard menee Kinari 10:ssä vain ma-to kello 11:00. Tämä on vain yksi esimerkki siitä kun tajuaa olevansa auttamatta myöhässä. Ei se tulevinakaan viikkoina tule olemaan paremmissa näytöksissä eli Amazon vetää jälleen kerran pidemmän korren.

Kino Engelissä olisi rauhoittavaa käydä (vaikka valkokankaat onkin turhan pienet), mutta siinä vaiheessa

kun jokin elokuva vihdoin pyörii siellä olen useimmiten ehtinyt käydä katsomassa sen jo Tennishelve..palatsissa, tarkoitan. Nytkin minulla on tammikuussa vanhentumassa Engeliin sarjalippuja kun kaikki siellä pyörivät leffat olen nähnyt jo aikaa sitten. Kyllähän hyvän leffan jaksaa katsoa useampaankin kertaan, mutta Engelissä voisi olla useammin heidän omia maahantuontejaan ensi-illoissa.

Aika moni ei selvästikään käy edes yhtä vuosittaista leffakäyntiään kun minä kannan korteni kekoon kerran viikossa. Millä sen ”nukkuvien puolueen” saa herätettyä - vai eikö millään?

Sandrew Metronom huomioi aikoinaan heavyuserit tuntuvalla alennuksella, mutta Finnkinolla ei ole sarjakorttia kummempaa etua vaikka joku istuisi siellä joka ilta. Lähes monopoliasemassa on hyvä näköjään porskuttaa.

22.11.2011 klo 12:07 EJP

EJP kirjoitti:

”Siru_S kirjoitti:
Tekisi mieli vähän neuvoa Finnkinon ohjelmistosuunnittelijaa ”lukujärjestyksen” laatimisessa.
Olisi suotavaa, että kaikista heillä pyörivistä elokuvista olisi edes yhtenä arki-iltana näytös johon päivätyötä tekevätkin ehtisivät. Esim. tällä viikolla The Guard menee Kinari 10:ssä vain ma-to kello 11:00. Tämä on vain yksi esimerkki siitä kun tajuaa olevansa auttamatta myöhässä. Ei se tulevinakaan viikkoina tule olemaan paremmissa näytöksissä eli Amazon vetää jälleen kerran pidemmän korren.”

Tähän se juuri johtaa, kun ei ole enää tarpeeksi teattereita. Kiinnostavia elokuvia löytyy ohjelmistosta mutta älyttömiin aikoihin.

24.11.2011 klo 0:46 blaablaa

blaablaa kirjoitti:

Vaikuttaa ikävältä valitukselta, jope tekosyyltä mutta itse koen näytösaikojen olevan mielenkiintoisten elokuvien kohdalla aika rajoittuneita että elokuvissakäyntiä on ihan oikeasti vaikeata sovittaa arkeen omilla työajoillani. Toivoisin teattereilta enemmän joustoa näytöskarttoihin.

25.11.2011 klo 23:32 "Mother!...Mother!"

"Mother!...Mother!" kirjoitti:

”…kun kaikissa pyörivät samat harvat hittielokuvat, joita ei haluaisi katsoa edes ilmaiseksi kotisohvalla.”

Tämä on todellinen syy katsojakatoon. Hyvien elokuvien ystävät eivät todennäköisesti edes enää seuraa tarjontaa, koska se on aivan ala-arvoista.

Helsingissä voi nähdä hyviä elokuvia satunnaisesti Orionissa tai Engelissä. Muut teatterit eivät pyöritä vanhoja eivätkä uudempiakaan klassikoita tai valtavirrasta poikkeavia elokuvia, jotka kuitenkin näyttäisivät suurella kankaalla aivan toiselta kuin kotiteatterissa.

26.11.2011 klo 7:44 Antti Alanen

Antti Alanen kirjoitti:

MATKA EDENIIN näkyi juuri pudonneen leffakartalta, mutta Espanjan maisemat olivat isolla kankaalla ericemäisen vaikuttavia Rax Rinnekankaan kuvaamina.

30.11.2011 klo 10:22 Father Father

Father Father kirjoitti:

”Mother!….Mother!”: Olet oikeassa, nytkin Helsingin Finnkino-saleissa pyörii sellaista sontaa kuin Drive, Hiljaa toivotut, Iho jossa elän, Ikuisesti sinun, Le Havre, Mama Africa, Midnight in Paris, Nader ja Simin: Ero, Neds, Piiat, Pina 3D, Polisse, Tartunta, The Tree of Life ja Tintin seikkailut. Näihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan!

Eiku…

Ilmoita asiaton viesti
Toimitus

Toimitus

Voit osallistua keskusteluun, kun olet rekisteröitynyt käyttäjäksi ja kirjautunut sisään.

kirjaudu sisään

Kuvien takaa

Toimittaja Kalle Kinnunen kirjoittaa elokuvasta.

Lue kaikki Kuvien takaa -jutut

Kirjoittaja

Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja. kuvientakaa@gmail.com Lue kaikki kirjoittajan jutut

Tuoreimmat

Tuoreimmat kuvat