Suomen kuvalehti

Unohtuiko salasana? | Rekisteröidy.

28.5.2009 klo 12:15

Kristillisdemokraattien Sin City -farssi

Huomasin vasta tänään, että Kristillisdemokraattien EU-vaalikampanjan ilme on pastissi tai suora lainaus Frank Millerin Sin City -sarjakuvasta ja siitä tehdyn elokuvan graafisista markkinointimateriaaleista.

Ratkaisu on sangen kiehtova ja ristiriitainen.

Sin City -elokuva sai Suomessa ensimmäisellä tarkistuskerrallaan elokuvatarkastamossa ikärajan K-18, ja sarjakuvat kuuluvat kirjastoissa visusti aikuisten osastolle. Moni kristillisdemokraattien vakituinen äänestäjä niitä tuskin tuntee.

Sin Cityn tyylitelty maailma on film noir-vaikutteista, mutta paljon perinteistä noiria ronskimpaa fantasiaa, jossa toivo ei juuri pilkahda ja melkein kaikki käyttävät toisiaan hyväksi. Miehet ovat joko tappajia tai täystunareita, naiset strippareita tai vielä vanhemmassa ammatissa. Silloin kun tarinoissa on moraalia, se on kylmäkiskoista ja äärimmäisen vanhatestamentillista.

Väkivaltaa Miller rakastaa yli kaiken. Verisyydet ovat mielikuvituksellisen raakoja, esimerkiksi raajoja ja päitä irrotetaan ihmisruumiista reippain ottein.

Sin City

Ilmeisesti kristillisdemokraattien tarkoitus on ollut peilata tästä mustasta ja kipeästä maailmasta kritiikkiä omaamme, ja ehkä Brysseliin.

Sari Essayahin ja kumppanien olisi kuitenkin kannattanut tutkia se sarjakuva hieman huolellisemmin.

Kieltämättä Sin Cityssa on suorasukaista, jos ei kovin älyllistä yhteiskuntakritiikkiä. Kirkko saa huutia instituutiona vähintään yhtä paljon kuin poliitiikka. Kolmiosaisen elokuvan toisessa tarinassa arvostettu kirkonmies paljastuu kirjaimellisesti kannibaaliksi.

Mitä muuta Sin Cityssä tapahtuu? No elokuvassa esimerkiksi revitään eräältä roistolta paljain käsin ns. munat irti. Yksi tarinoista pyörii ihmisen irtopään ympärillä. Ruumisluku nousee kymmeniin.

Sin City sai elokuvatarkastamolta lopulta K-15-myönnytyksen, uusintatarkastuksessa. Perustelut kuuluvat: ”Runsaasti yksityiskohtaista, veristä ja osin liioiteltua väkivaltaa. Väkivalta edellyttäisi sinänsä K18- ikärajaa, kokonaisuuden sarjakuvamaisuus ja tyylittelevyys lieventävät vaikutusta. Rajatapaus.”

Elokuva kuuluu siis siihen ”väkivaltaviihteeseen”, jonka Päivi Räsänen on halunnut panna haittaverolle, anteeksi saasteverolle.

Toisin sanoen hänen puolueensa käyttää nuoria äänestäjiä kalastellessaan hyväkseen elokuvaa, joka on Räsäsen mielestä nuorisolle haitallista saastetta.

Tosin Kalevassa kampanjaa selitellessään Räsänen ainakin paljasti, ettei tiedä yhtään mitään siitä, mikä tämä Sin City oikein on. Hauskinta on Räsäsen arvio, että ”tämä on otettu jonkinlaisesta elokuvakulttuurista”.

Ihan farssiksi homma menee, kun kristillisdemokraattien vpj Asmo Maaselkä selittää Essayahin kampanjasivulla, että film noir -elokuvat ovat pohjimmiltaan yhteiskuntakritiikkiä ja heittää peliin myös Aki Kaurismäen mukavan elokuvan Mies vailla menneisyyttä.

Frank Millerin kannibaalipapeilla ja Aki Kaurismäen arjen sankareilla on yhteistä suunnilleen saman verran kuin sähkötuolilla ja kirnupiimällä.

Kristillisdemokraatit Sin City

Asiat

Kristillisdemokraatit , EU-vaalit , Sin City , Frank Miller

 

Joko olet tilannut Suomen Kuvalehden uutiskirjeen?

Saat uusimmat, kiinnostavimmat ja puhutuimmat aiheet
kerran viikossa suoraan sähköpostiisi.


 

Kommentit (88)

28.5.2009 klo.12:27 Plip

Plip kirjoitti:

Pakko kyllä myöntää, etten keksi tähän muuta sanottavaa kuin jo kuluneen internet-vitsin tasoa olevan lausahduksen: epic fail. Kyseinen termi kuvastaa täysin mistä on kyse, eikä jätä liemmin tulkinnanvaraa. Ennen kaikkea, miksi tuo edes tehtiin?

28.5.2009 klo.13:8 asdf

asdf kirjoitti:

Kaipa se oli se mustavalkoisuus mikä heihin vetosi.

28.5.2009 klo.13:9 Hieno idea

Hieno idea kirjoitti:

Erinomainen kampanja, Sin City, syntien kaupunki. Sitähän Essayah lähtee parantamaan.

28.5.2009 klo.13:18 Neuroploitation

Neuroploitation kirjoitti:

Hiekkalaatikolta on vielä pitkä matka sarjakuvakauppaan tai elokuvateatteriin saatika oikeaan elämään.

28.5.2009 klo.13:20 Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen kirjoitti:

Hieno idea: ”Erinomainen kampanja, Sin City, syntien kaupunki. Sitähän Essayah lähtee parantamaan.”

Totta: mikäli KD tavoittelee kampanjalla yhteyttä niihin eturivin intellektuelleihin, jotka riemastuvat oivaltaessaan sin cityn tarkoittavan syntien kaupunkia, niin kampanjahan on kerrassaan ainutlaatuisen erinomainen.

28.5.2009 klo.13:21 mainosvedätys

mainosvedätys kirjoitti:

Siisti kamppis- …. päivi pihalla ;)

28.5.2009 klo.13:32 Kalle pihalla

Kalle pihalla kirjoitti:

Jos ei tiedä elokuvasta, niin ei tule assosiaatiota, vaan Sarihan se siinä pönöttää. jos tietään, niin ajattelee että syntien kaupunki, Bryssel. Pahuuden pesäke.

28.5.2009 klo.13:55 Aave

Aave kirjoitti:

Fraasin ”Tehtävä EU:ssa” mielikuvia olisi voinut varmaan ihan onnistuneesti hakea jostain Bondien, Mission Impossiblen tai vaikka Tinttien maailmoista. Tämä puolivillaisuus ei toimi alkuunkaan.

28.5.2009 klo.13:56 Aave

Aave kirjoitti:

No, kulunuttahan se olisi toki ollut.

28.5.2009 klo.14:16 tvaara

tvaara kirjoitti:

Olisi hauska tietää, onko tämä synynyt vitsinä mainostoimistossa tilauksen saavuttua, vai onko mainistoimisto saanut idean (pöllinyt sellaisen) ja kaupitellut sitä ympäriinsä kelle hyvänsä ideaa kipeästi kaipaavalle. Ja totta hitossa ne näyttä hyviltä. Melkein yhtä syntisen hyviltä kuin puhtoinen Jessica Albakin, mutta on se silti se kuuluisa epic fail.

28.5.2009 klo.14:20 tvaara

tvaara kirjoitti:

Totta - teksti ei ole Sin Cityä, mutta ehkä lopputuloksen on tarkoitus ollakin Mission Impossible tai sitten Pink Pantherin lämmitetty versio… ”Palsta sielusi - potki perseeni Brysseliin” olisi ollut uskollisempi alkuperäiselle, mutta se olisi ehkä herättänyt kysymyksiä imagosta sivistymättömimmäsäkin joukossa, sanoja kun on usein helpompi lukea kuin kuvia.

28.5.2009 klo.14:33 Asmo Maanselkä, kd

Asmo Maanselkä, kd kirjoitti:

Ideat oli ihan kotikutoisia. ( Opiskelin Jyväskylän yliopistossa poliittista retoriikkaa, ja usein tunneilta pois ;) Yksin tosin en olisi saanut näin näyttävää jälkeä aikaiseksi. Käytössä oli huippugraafikko Tero Ahonen.

28.5.2009 klo.14:49 Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen kirjoitti:

No tervetuloa Asmo, ja kerropa nyt, että keneltä Sarin pitäisi Brysselissä repiä munat ja kenties myös pää irti? Tällaisia assosiaatioitahan Sin City-yhteys herättää.

28.5.2009 klo.14:57 Loistavaa

Loistavaa kirjoitti:

Sin City + KD on aivan käsittämätöntä.

28.5.2009 klo.15:20 Asmo Maanselkä

Asmo Maanselkä kirjoitti:

Niin, olen aika kauan pyöritellyt mielessäni sitä yhtälöä, että miksi toisaalta rikos, väkivalta, seksi yms. Sin City-asiat ovat pop elokuvamaailmassa. Ihmiset menevät ihan himona katsomaan näitä elokuvia, mutta sitten on niin epäseksikästä puhua samoista asioista epäkohtien muodossa, se on heti moraalista paatosta ja tekopyhyyttä. Ajatus lähti siitä, että jos laajentaisi poliittista tilaa sekä ajattelua ja yhdistäisi nämä teemat yhteen varustettuna postmodernilla kritiikillä. Olisiko se pop? Ehkä, siitä saa kansa päättää.

Sin City on korruptoitunut maailma, joka kuvaa ironisesti EU:ta, huomioiden

KD:n historiallisen skisman 90-luvun alussa ajatus saa myös uskonnollisen vivahteen ”Sin Cityn”, syntien kaupunki.
Kaupungissa ei ole perinteisiä instituutioita tai niiden vaikutus on heikko, ja pahimmillaan korruptoitunut. Tällä on vaikutusta päähenkilöiden elämään ja tapaan ratkaista ongelmia, mikä johtaa väkivaltaan yms. asioihin. Sin City ei edes ole kaukana jos ajatellaan vaikkapa tuota ihmiskauppaa, väkivaltatilastoja tai muuta.. Tehtävä on todellakin muuttaa politiikan suuntaa, jotta ihmisten tavat ratkaista ongelmia muuttuisivat. Uuskonstruktivistisesti ajatellen eheytyminen alkaisi yhteiskunnassa.

No tämän varmaan arvasitkin jo vastaavan.

Mielestäni kiinnostavin on Tehtävä EU:ssa, koska silloin eräällä tavalla hämärtyy raja elokuvan tarinan ja Kristillisdemokraattien kanssa. Herää kysymys ovatko he (kd.) niitä, vai meitä. Keitä he (kd.) ovat? Tämän kysymyksen pohtiminen on postmodernin ihmisen olemassaolon ongelma. Vakuutan että Sari Essayahin tarina, tulee olemaan erilainen vaikka tässä korruptoituneessa maailmassa elämme. ”Perhearvot” kun ovat varsin erilaiset.

28.5.2009 klo.19:20 Aave

Aave kirjoitti:

Olen Asmon kanssa samaa mieltä siitä, että postmodernin ihmisen olemassa olon ongelma on nimenomaan kysymys siitä, keitä kristillisdemokraatit oikein ovat.

28.5.2009 klo.20:12 Marv

Marv kirjoitti:

Sin Cityssähän ”pahaa” edustavat nimenomaan korruptoituneet poliitikot ja papit, joita vastaan taistellaan tappamalla koko porukka äärimmäisen väkivaltaisesti. Tätä ideaa kannattaa ehdottomasti käyttää kulmakivenä kristillisten mainonnassa. Jaellaanko vaalitilaisuuksissa nykyään rintamerkkien sijaan heittotähtiä ja käsiaseita?

Perussuomalaisten ”8 surmanluotia” -kamppista odotellessa…

28.5.2009 klo.20:29 visitor

visitor kirjoitti:

Mainoksen syvällisin sanoma ei näköjään ole mennyt kaikkien kaaliin. Nimenomaan syntisessä kaupungissa kristityillä on tehtävä! ”Ei terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat” sanoi eräs mies 2000 vuotta sitten. Uskomatonta kuinka pinnallisia nykyihmiset ovat, edellä olevien kommenttien perusteella.

28.5.2009 klo.20:59 conan barbaari

conan barbaari kirjoitti:

”Mainoksen syvällisin sanoma ei näköjään ole mennyt kaikkien kaaliin.”

Jos tavoitteena olisi saada viesti ”tehtävä syntisessä kaupungissa” perille, siihen olisi olemassa monta muutakin tapaa. Sin Cityssä ongelmat ratkotaan murhaamalla ja tarinan sankarit ovat joko huoria tai ammattirikollisia. Ihan selvää on että puolueen johdolla ei ollut mitään hajua koko leffan sisällöstä. Melkein yhtä fiksua olisi tehdä pastissi jostain natsi-eksploitaatioelokuvan julisteesta.

28.5.2009 klo.21:1 Pinokkio

Pinokkio kirjoitti:

visitor:

Kristinuskossa elävä ihminen on henkisesti sairas, ja tarvitsee apua. Uskomatonta kuinka pinnallinen olet itse.

28.5.2009 klo.21:3 Arttu Tolonen

Arttu Tolonen kirjoitti:

Niin, mutta millainen tehtävä? Ja jos nyt tosiaan referoidaan tätä kyseistä populaarikulttuurituotetta, miten ne osat jaetaan? Sehän tässä on se perimmäinen kysymys, ainakin mitä toteutettuun kampanjaan tulee. Kehen Sin City-elokuvassa kd:t samaistuvat?

Vai käytettiinkö tässä vain siistejä ”pop”-kuvia? Se olisi aika pinnallista…

28.5.2009 klo.21:5 Kytkönen

Kytkönen kirjoitti:

Itse ymmärrän kampanjan niin että KD:n ehdokkaat ovat niitä ”hyviksiä”, jotka joutuvat toimimaan ”Sin City”:mäiseksi lipsahtaneessa maailmassa.

28.5.2009 klo.21:10 Arttu Tolonen

Arttu Tolonen kirjoitti:

Mutta miksi valita elokuva/sarjis, jossa ne hyvikset ovat väkivaltaisia ja elättävät itseään juuri niillä tavoilla joita kd:t eivät voi sietää? Pieleen meni valinta.

28.5.2009 klo.21:18 Kytkönen

Kytkönen kirjoitti:

Toki näin, Sin City on läpimätä. Kampanjaa ei ehkä oltu ajateltu noin pitkälle ja vielä tuntematta taustoja. Eipä nuo DC/Marvel yms. sarjikset tunnu muutenkaan kovin krisse-myönteisiltä julkaisuilta.

28.5.2009 klo.21:32 tvaara

tvaara kirjoitti:

Itselläni pahiten tökkii kaksinaismoralismi - vastustetaan tämäntyyppistä viihdettä, ja samalla käytetään sen kuvastoa hyväksi.

Koetan myös pohtia, minkä sortin prostituoitu Sari Essayah on - elokuvan nähneelle mielleyhtymä on melko luonnollinen.

Jos taas ei omaa viitekyhystä lainkaan, mainokset saattavat vaikuttaa aika tyylikkäiltä ja ammattimaisesti suunitelluilta. Mistä päästään takaisin kaksinaismoralismiin, sillä kuvasto on surutta pöllitty taho(i)lta, jonka työtä KD:n johto tuntuu pitävän moraalisesti niin arveluttavan, että sen täydellinen kielto olisi suositeltavaa. Jos siis ajatellaan, että Frank Millerin huorat, murhaajat, huumet ja veren roiskiminen on se alkuperäinen kuvasto, jolle tämä ikonografia pohjaa.

28.5.2009 klo.21:53 P.Lahti

P.Lahti kirjoitti:

US:n eurovaali blogien perusteella Sari on etittäin osaava ja älykäs ehdokas. Asiaosaaminen ja ehdokkaan arvot ratkaisevat,eikä mainoskuvan tausta. Miksi kivitätte häntä ? !

29.5.2009 klo.0:10 Marv

Marv kirjoitti:

”Miksi kivitätte häntä ? !”

Mainoskampanjaa tässä on kommentoitu. Edellisen viestin pointti taisi olla, että mainoskampanja pistää ehdokkaat hiukan kyseenalaiseen kontekstiin.

29.5.2009 klo.1:39 tvaara

tvaara kirjoitti:

P.Lahti:”US:n eurovaali blogien perusteella Sari on etittäin osaava ja älykäs ehdokas. Asiaosaaminen ja ehdokkaan arvot ratkaisevat,eikä mainoskuvan tausta. Miksi kivitätte häntä ? !”

Jos tämä liitty aiempaan kommentiini: ”Koetan myös pohtia, minkä sortin prostituoitu Sari Essayah on - elokuvan nähneelle mielleyhtymä on melko luonnollinen.”, on sanottava, että sanomani ei liity mitenkään Essayahin persoonaan, vaan mainonnan luomiin mielikuviin.

Syntinen kaupunki saattaa tarvita sitä sun tätä, mutta kuvattuna Sin Cityn kuvastolla kuvattu kohde samastuu anti-sankareihin, eli elokuvan ja sarjakuvien

prostituituihin, tappajiin tai sitten niihin, jotka kyseisessä maailmassa edustavat ns. pahaa, eli korruptoitunutta polisia ja vielä korruptoituneempaa kirkkoa. Se, että näistä ylipäänsä puhutaan ei johdu ehdokasasettelusta, vaan mainoskampanjasta.

29.5.2009 klo.8:57 Erkki

Erkki kirjoitti:

En oikeen ymmärrä jos yhteiskuntaa kritisoidaan Sin Cityksi, ja sitten puhutaan cannibalismista, jota ilmeisesti on tuossa elokuvassa. Tehtävänä on muuttaa yhteiskuntaa, eikös se ole näin yksinkertaista. Silloin ihmisten elämäntavat muuttuvat.

29.5.2009 klo.9:33 Asmo Maanselkä

Asmo Maanselkä kirjoitti:

Kiitos vilkkaasta keskustelusta. Ainakin yksi veriteko on luvassa, mikäli kamppis ei mene putkeen. Meikäläinen nyljetään ensi kesän puoluekokouksessa ;) Sen verran on tässä henkilökohtaista riskiä otettu. Uskon siihen, että riskiä pitää ottaa ja puolueen imagoa nuorentaa. Ilman sitä Kristillisdemokraateilla ei ole tulevaisuutta.

29.5.2009 klo.11:7 Marv

Marv kirjoitti:

Sarjakuvat lukeneena ja leffan nähneenä ainoa mielleyhtymä on:
”Osaakohan Sari Essayah tanssia yhtä seksikkäästi kuin Nancy…”
…ja jos osaa ja sen näen niin äänestän Nanc… siis Saria, muuten tuo vaalimainos on pelkkä Epic Fail!

Ihmettelen että miksei KD ottanut enemmän selvää Sin Citystä.. ai niin mutta sehän on KD:ltä kiellettyä tavaraa, eihän ne voi tietää siitä, hyvä KD, nyt en ainakaan äänestä tuollaisia kaksinaismoralisteja!

29.5.2009 klo.11:8 Totuus

Totuus kirjoitti:

Tämä blogi on farssi itsessään.

Ensinnäkin kaikki äänestäjät on täysi-ikäisiä, joten sen puolesta tuossa ei ole mitään ongelmaa.

Toiseksi, tyhmempikin ymmärtää, että tuossa käytetään Sin cityä vertauskuvana maailmalle, jossa asiat on pielessä.

EI TAIDA KIRJOITTAJA ITSE OLLA KRISTILLISDEMOKRAATTI??

…empä ole minäkään, mutta tällainen toisten mollaaminen kääntyy kyllä kirjoittajaa itseään vastaan ja tarkoitusperät on aika läpinäkyvät kun kyse on politiikasta ja vaalit on lähellä.

29.5.2009 klo.11:14 Toni

Toni kirjoitti:

Tässä yritetään näköjään saada aikaiseksi myrskyä vesilasiin.

Niistä 100 000 - 1 000 000 suomalaisesta, jotka ehkä ovat nähneet Sin City elokuvan (kuten allekirjoittanut), harva yhdistää mielessään mainosjulistetta kyseiseen elokuvaan. Osa syy on ainakin se, että mainoksessa näkyvää graafista ratkaisua käytetään eri versioina muuallakin kuin näissä kahdessa em. tapauksessa.

Toinen syy on ihmisen muisti, joka ei kaikkien kohdalla riitä vain yhdistämään satunnaistekijöitä.

Kolmas syy on motivaatio, ketään ei kiinnosta, jos vaikka niillä onkin yhteistä. Ihan sama.

Itse mainos on oleellinen.

1) Sari Essayah pyrkii MEPiksi ja 2) on KD:n pääehdokas, ja 3) graafinen ulkoasu hakkaa mennentullen kaikki muut nähdyt mainokset. Pointsit KD:lle.

Oli mielenkiintoista lukea Asmon kertomaa mainoksen taustoista. Hauskasti yhdistelty ideoita. Pointsit sinulle ja tiimille.

29.5.2009 klo.11:19 H T

H T kirjoitti:

Ehkäpä Kinnunen kampanjajuliste on ihan tarkoin harkiten valittu.

Mun mielestä nyt hiukan väännät tikusta peistä, kun Räsäsen tietämättömyyden elokuvasta perusteella johtopäättelet, että koko puolueen osalta ollaan täysin ulapalla samaisesta asiasta.

Itse näen ainakin mahdollisuutena myös sen, että kampanjan suunnittelu julisteineen ym. on puolueessa delegoitu selkeästi tietyille henkilöille, joiden selvitys asiasta vain on saanut Räsäseltäkin hyväksynnän. Ei hän ole katsonut tarpeelliseksi siinä tilanteessa itse Sin Citystä perillä ollakaan.

En ole ns. uskovainen enkä muutoinkaan perinteisesti

nähdyllä tavalla uskonnollisesti virittynyt, edes sen laveassakaan merkityksessä, mutta tässä yhteiskunnan ja maailman tilanteessa todella tarvitaan nyt kristillistä etiikkaa vastapainoksi yltiöliberalismille sekä kulttuuri- ja arvorelativismille, yltiöpäisiä nekin.

Suomessa kristillisyys on jo niin hyvässä määrin ihmisten henkilökohtaisella tasolla, että täytyy arvostelevalla henkilöllä olla jumittunut jokin 70-luvun levyistä päälle, jos hän Suomessa haloota uskonnon tuomisesta politiikkaan nostaa.

Saattaisin jopa harkita Essayahin äänestämistä. Pitää miettiä.

29.5.2009 klo.11:22 whitejazz

whitejazz kirjoitti:

Kristillisdemokraateilla ei ole tulevaisuutta koska puolueen sanoma on auttamattomasti vanhentunut. Siinä syy miksi niin harva ihminen eivätkä varsinkaan nuoret äänestä puoluetta. Graafinen jälki on kyllä hienoa, mutta mielestäni elokuvapastissit alkavat olla jo liian kulunut juttu herättääkseen enää kiinnostusta. Keskivertosalkkarikansalaiselle tosin varmaan vielä toimivat hyvinkin *toteaa elokuvasnobi*. Mutta asian ydin on tämä hirveä ristiriita pastissin lähteen ja puolueen jäsenten tietämättömyyden välillä. Päivi Räsäsen lempiohjelma on hänen tyttärensä mukaan (HS Kuukausiliite) Pieni talo

preerialla, jota katsoessaan Räsänen itkee joka kerta. Veikkaan että 10 minuuttia tai vähemmän Sin Cityä saisi Räsäsen järkyttymään sydänjuuriaan myöten ja vaatimaan sen täydellistä kieltämistä. Yhtä hyvin Vihreät voisivat repäistä vaikka natsikampanjalla jossa vaaditaan ilmastonmuutoksen lopullista ratkaisua! Ymmärrän suunnittelijoiden ajatuksen ristiriidasta KD:n ja SC:n välillä, mutta kun politiikassa on kyse enemmän sisällöstä kuin kääreestä. Ainakin toivon näin.
Tällainen kampanja on kuin pahemman luokan epätoivoinen kasvojenkohotus ikädaamin naamalla, osuvampi elokuva KD:lle olisikin Sunset Boulevard. They sure are ready for their closeup!

Just my 99francs.

29.5.2009 klo.11:24 H T

H T kirjoitti:

Ei voinut olla jatkamatta kommentointia.


Nimim. Marv:

”Ihmettelen että miksei KD ottanut enemmän selvää Sin Citystä.. ai niin mutta sehän on KD:ltä kiellettyä tavaraa, eihän ne voi tietää siitä, hyvä KD, nyt en ainakaan äänestä tuollaisia kaksinaismoralisteja!”


Onko tässä malliesimerkki kansalaisen ajatuksenjuoksusta, johtopäätöksien vetämisestä asioiden välillä kuin lopullisenkin osalta sekä logiikasta? On ainakin oiva peruste sille, miksei ainakaan joka asiassa kansanäänestystä pidä järjestää :)

29.5.2009 klo.11:50 T

T kirjoitti:

Kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta! Eipä ilman tätä kampanjaa olisi ko.puolue näin paljon esillä.
Loistava kampanja veto!

29.5.2009 klo.11:53 Traileri

Traileri kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=IwIlEu7o9ZM

Kattokaapas traileri

29.5.2009 klo.14:17 Päivin Blogi

Päivin Blogi kirjoitti:

Päivi Räsäsen blogi
Sin City tarvitsee kristillisdemokraatteja
29.05.2009 13:40


Puolueemme vaalijuliste on herättänyt ansaittua huomiota. Elokuvamainoksen muotoon tehdyn julisteen ideana on konkretisoida, miten Tehtävä EU:ssa odottaa tekijäänsä. Kristillisdemokraattisten arvojen suomalaista puolustajaa tarvitaan Brysselissä kipeämminkin kuin koskaan. Henkinen pahoinvointi, arvojen kaaos, päihdeongelmat ja perheiden kriisit eivät rajoitu Suomeen, vaan koko läntinen postmoderni maailma kärsii elämää kantavien arvojen murtumisesta.

Julisteen innoittajana ollut ”Sin City” on yhteiskuntakriittinen

kuvaus maailmasta, jossa yhteiskunnallisten instituutioiden merkitys on pienentynyt ja luonnolliset sosiaaliset hajonneet. Korruptoituneet vallanpitäjät riistävät pientä ihmistä, rikollisuus ja naiskauppa rehottavat.

Euroopan Unionin ongelmia ovat vallan keskittyminen, byrokratisoituminen ja korruptio. Talouden epävakaus, työttömyys ja perheiden pahoinvointi ovat lisääntyneet. Tehtävämme EU:ssa on kestävien arvojen, perheiden ja instituutioiden jälleenrakentaminen, työn ja hyvinvoinnin luominen sekä unionin epäkohtiin puuttuminen rankalla kädellä.

Sin City –elokuvan maailma on todellakin ronskia fantasiaa, mutta valintamme oli aivan tietoinen. Maailmassa on paljon epäkohtia ja raakuutta, minkä vuoksi Kristillisdemokraatteja tarvitaan toivon tuojina ja kestävien arvojen rakentajana.

29.5.2009 klo.14:29 Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen kirjoitti:

Toni: ”Niistä 100 000 - 1 000 000 suomalaisesta, jotka ehkä ovat nähneet Sin City elokuvan (kuten allekirjoittanut), harva yhdistää mielessään mainosjulistetta kyseiseen elokuvaan. – Toinen syy on ihmisen muisti, joka ei kaikkien kohdalla riitä vain yhdistämään satunnaistekijöitä. – Kolmas syy on motivaatio, ketään ei kiinnosta, jos vaikka niillä onkin yhteistä. Ihan sama.”

Jos asia on näin simppeli, miksi tuo graafinen ratkaisu on sitten tehty? Miksi on valittu Frank Millerin ääriväkivaltainen ja avoimen sovinistinen Sin City? Siksi, että yhteyttä nimenomaan EI tunnistettaisi? Että tätä assosiaatiota

EI tehtäisi? Puhut nyt ihan kummallisia.

Sin City sai kymmeniä tuhansia katsojia elokuvateatterissa, oli ykköshitti dvd:llä ja on esitetty televisiossakin. Sin City ja sen poikkeuksellisen moraaliton ajatusmaailma lienee jollain tasolla jopa sadoille tuhansille yhä tuttu ja muistissa.

Huvittavaa, että KD haluaa yhdistää itsensä juuri tähän fantasiamaailmaan.

Totuus: ”toisten mollaaminen kääntyy kyllä kirjoittajaa itseään vastaan ja tarkoitusperät on aika läpinäkyvät kun kyse on politiikasta ja vaalit on lähellä.”

Vaalikampanjan käsitteleminen on jostain merkillisestä syystä ajankohtaista näin vaalien alla.

tvaara: ”Itselläni pahiten tökkii kaksinaismoralismi - vastustetaan tämäntyyppistä viihdettä, ja samalla käytetään sen kuvastoa hyväksi.”

Tämä tässä minuakin eniten ihmetyttää. Räsänen on käynyt kovaäänistä taistelua Sin Cityn kaltaisia elokuvia vastaan. Nyt niitä hyödynnetään nuorten äänien kalastelussa. Tekopyhää jos mikä. Hyi.

29.5.2009 klo.14:38 Hauska soppa

Hauska soppa kirjoitti:

Kalle pihalla, KD pihalla kaikki pihalla. Aitoa taidetta.

29.5.2009 klo.14:39 Ajan henki

Ajan henki kirjoitti:

Euroopan komissio houkuttelee Youtubessa äänestäjiä samassa hengessä, eli ilmeisesti nuoriin äänestäjiin koitetaan vedota:

http://www.youtube.com/watch?v=tlP5ekdGwik&NR=1

On tuossa kristillisten mainoksessa ainakin tekemisen meninki, eikä mitään Toverimaisia lupauksia, jotka tuntuvat hukkuvan suhdanteisiin..

29.5.2009 klo.15:5 jauhantaa

jauhantaa kirjoitti:

Loppupeleissä tuo valinta on ollut mitä loistavin:

- Mediajulkisuus (kuka oikeasti kiinnittää mitään huomiota mihinkään vaalijulisteisiin? tällä julisteella huomioarvo on nostanut itse ehdokkaankin päivän puheenaiheeksi)
- Juliste erottuu (olkoonkin, että idea on kopioitu, mutta oli nähnyt elokuvaa tai ei niin juliste tuskin jää huomioimatta)

Onhan julisteen sanoma jokseenkin ristiriitainen, mutta kenen arvomaailmaa se oikeastaan loukkaa? Onkohan julisteella kenties haettu nuoria äänestäjiä, jotka eivät vedä hernettä nenäänsä jos liitetään yhteen kd ja sin city. Vanhempi kansa mitä todennäköisemmin

pitää julistetta loukkaavana, mutta ovatko he kohderyhmä? Eikä tarvitse olla ruudinleikkaaja tajutakseen julisteen sanoman (”essayah puhdistamaan sin citya”). Olisihan tuon julisteen voinut tehdä toisella tavalla, mutta nyt se ainakin on ihmisten tiedossa.

Niin, pitäisiköhän sitä piruuttaan äänestää Essayahia, ihan vain tämän takia.

29.5.2009 klo.15:28 Mainossuunnittelija

Mainossuunnittelija kirjoitti:

Ei tässä mun mielestäni ole mitään ihmeteltävää. KD on vain tyypillisen kömpelö mainostaja, joka kommunikoi epäselvästi ja onnistuu siinä ohessa kampittamaan itsensä. Mokakin on tyypillinen - viestitään organisaation omaa käsitystä itsestään ja unohdetaan kokonaan, että mainoksen näkijälle nämä näkemykset eivät välttämättä ole tuttuja.

Pitäisi ymmärtää, että katumainokset ovat nopeasti silmäiltäviä, parissa sekunnissa sisältönsä kommunikoivia lyhyitä visuaalisia viestejä. Ihmiset ovat jo todenneet KD:n mainokset omahyväisen teennäisiksi ja ajattelemattomiksi. Se mielikuva ei muutu avaamalla niihin johtanutta ajattelua.

29.5.2009 klo.15:36 keitai

keitai kirjoitti:

Lisää tällaisia ennakkoluuloja murtavia siirtoja joilla saadaan lokerointihaluiset toimittajat vikisemään.

Kuinka toimivaa tuo sitten on, en tiedä kun en ole kohderyhmää(?), mutta liberaalit (KD:t varmaan sanovat perinteisten suomalaisten arvojen vastustajat) toimittajat mollannevat KD:ten kamppanjan joka tapauksessa ummehtuneena/vanhanaikaisena/tylsänä/tms niin mediapelillisesti kannataa valita se josta saa eniten melua.

29.5.2009 klo.15:40 Kalle Kinnunen

Kalle Kinnunen kirjoitti:

Asko Maanselkä: ”Mielestäni kiinnostavin on Tehtävä EU:ssa, koska silloin eräällä tavalla hämärtyy raja elokuvan tarinan ja Kristillisdemokraattien kanssa. Herää kysymys ovatko he (kd.) niitä, vai meitä. Keitä he (kd.) ovat? Tämän kysymyksen pohtiminen on postmodernin ihmisen olemassaolon ongelma.”

Kampanjan ymmärtämiseksi kristillisdemokraatit siis sinun, kampanjan ideoijan mielestäsi nimenomaan pitää yhdistää Sin Cityn tarinaan ja maailmaan? Tämä avaa uusia tulkinnan mahdollisuuksia.

Päivi Räsäsen blogi: ”Henkinen pahoinvointi, arvojen kaaos, päihdeongelmat ja perheiden kriisit eivät rajoitu

Suomeen, vaan koko läntinen postmoderni maailma kärsii elämää kantavien arvojen murtumisesta.

Julisteen innoittajana ollut Sin City on yhteiskuntakriittinen kuvaus maailmasta, jossa yhteiskunnallisten instituutioiden merkitys on pienentynyt ja luonnolliset sosiaaliset hajonneet. Korruptoituneet vallanpitäjät riistävät pientä ihmistä, rikollisuus ja naiskauppa rehottavat.”

Olen aivan varma, että Räsänen ei ole nähnyt Sin Cityä, vaikka hän sitä kommentoi. (Nimimerkki whitejazzin kommentti tuossa aiemmin muistuttaa siitä, miksi. ”Arvojen kaaos” voisi iskeä aika pahasti kasvoille.) Mitä pitää ajatella siitä, että poliitikko on näin valmis kommentoimaan ja kuvailemaan taideteosta, jota hän ei ole vaivautunut kuitenkaan itse katsomaan?

Mainoksen sanoma ei ole yksinkertainen ”Essayah puhdistaa syntien kaupungin”, sillä Millerin kiistelty teossarja on harvinaisen epäkorrekti.

Väitti Räsänen mitä tahansa, umpimakaaberi Sin City ei ole kovin kehittynyttä saati salonkikelpoista yhteiskuntakritiikkiä (ellei yhteiskuntakritiikiksi lasketa sitä, että Frank Millerin maailmassa kaikki poliitikot ja kirkonmiehet ovat luodin päähänsä ansaitsevia konnia).

Sin City on Millerin ikioma, kiistatta keskenkasvuinen fantasia isorintaisista strippareista/huorista ja tuhoontuomituista palkkamurhaajista. Sovinistiksi tunnustautuvan Millerin maailma on hänen omien, usein liioittelevan kyynisten asenteidensa leikkikenttä. Siellä hetken lohtua tuovat vain (taatusti avioton) seksi tai raaka kosto.

Tämä on Milleristä ihan jees. Kyseessä on aikuisten satu.

Ja lukijoistakin (ja katsojista) se on jees. Kukaan Sin City-sarjakuvista tai elokuvasta pitävä ei niistä nauttiessaan toivo, että Millerin Sin Cityyn tulisi rauha ja järjestys. Tai että sen naiset emansipoituisivat ja pääsisivät irti seksiammateista. Tämän fantasiamaailman status quo nimenomaan on synkkyys ja epätoivo. Sin Cityssä vallitsee arvotyhjiö, ja yleisin kanssakäymisen muoto on huippuunsa estetisoitu, siis kaunis väkivalta.

Hymyilevän ja jakkupukuisen Sari Essayahin liittäminen tuhmuudessa ylpeästi rypevään Sin City-kuvastoon aiheuttaa vain tavattoman naiivin vaikutelman.

En siis ymmärrä, miten tätä yliampuvan tyyliteltyä, testosteronin ja visuaalisuuden ehdoilla luotua tissi- ja konepistoolimaailmaa voisi mitenkään rinnastaa todellisen elämän ongelmiin. Lähempää tarkastelua kestävä ”yhteiskuntakriittisyys” täytyy Räsäsen ja Maanselän yrittää kiinnittää siihen väkisin superliimalla, eikä se silti pysy.

Haluaako Essayah siivota siis Millerin fantasian, vai nähdäänkö Brysselin todellisuus KD:ssa yhtä lapsekkaan mustavalkoisena kuin sarjakuvassa, jossa väkivalta on ongelmanratkaisukeino numero yksi?

(Olisi myös jännittävää tietää, mitä tiukan linjan ateisti Frank Miller ajattelee siitä, että KD ratsastaa hänen luomuksellaan.)

Mutta hauskaahan tämä jo on, ennen kaikkea. Tahattoman koomista.

29.5.2009 klo.15:51 asdf

asdf kirjoitti:

Eikö mainoksen viestin voisi myös nähdä niin, että KD:n mielestä kaikki paitsi kristillisdemokraattisesti ajattelevat yksilöt ovat luodin päähänsä ansaitsevia syntisiä syntikaupunkilaisia?

29.5.2009 klo.16:46 Toni

Toni kirjoitti:

Arvoisa Kalle Kinnunen :)

Periaatteessa tuossa jäljempänä ”Mainossuunnittelija” kirjoitti tavallaan vastauksen, jonka tuon esiin omin sanoin, koska olen hänen kanssaan sekä samaa että eri mieltä joistakin yksityiskohdista.

Jos oletetaan, että KD:tä äänestää pääasiassa keski-iältään vanhempi ryhmä, heille assosioituu syvällisen tai syvättömän pohdinnan tuloksena: ”jahas, tällainen A2-kokoinen juliste, ei hullumpi”

Koska käsittääkseni KD pyrkii aktiivisesti myös saavuttamaan nuorempaa äänestäjäkuntaa tutkikaamme heidän käyttäytymistään. Heille pääosin KD ei tarkoita mitään (koska ei kiinnosta).

Osa taas ajattelee heistä negatiivisesti lyöden samaan koppaan tekokristityt, fundamentalistit, kirkkomummot ja kaiken mahdollisen. Tällainen kohderyhmä luultavasti ”Mainossuunnittelijan” tapaan vilkaisee mainosta n. 2 sekuntia. Mielestäni ”Mainossuunnittelija” sortuu liian pitkälle menevään ajatteluun, ainakaan minä en ehdi tuossa ajassa noin monimutkaiseen syväanalyysiin.

Uskoakseni lopputulos on: ”No tekivätpähän kerrankin edes normaalia paremmalta näyttävän julisteen”. Jos tällaisia ajatuksia syntyy, niin siinä tapauksessa mainonta on ollut: onnistunut.

Markkinoijan on hyväksyttävä tänä päivänä yksi perusajatus: Koko viesti ei välttämättä mene perille. Jos näin käy, hyvä niin. Jos ei käy, niin silloin mainoksen on pelastettava edes jotain ja jätettävä positiivinen mielikuva. Tässä kohdassa mielestäni KD:n mainos onnistuu. Lopputulos on tyylikäs.

Väitän että joka tapauksessa äänestäjäkunnasta marginaalinen osa tuntee Sin City elokuvan niin hyvin, että yhdistää mielessään nämä kaksi asiaa. Vielä marginaalisempi on se ryhmä, jota kiinnostaa perehtyä niin KD:n kuin muidenkin puolueiden tapaan työskennellä Euroopan Parlamentissa jossain ”paikallisessa puolueessa”. Luultavasti jää alle 1000 henkilöön äänestäjäkunnasta (pois sulkien ehdokkaat), jotka jaksavat tutustua puolueiden tuottamiin EU-vaaliteemoihin. Joten loppuväitteenäni tälle koko keskustelulle: Ihan turhaa ajanhaaskausta (ainakin suurimman osan kommentoijien kohdalla). Itsekukin on valinnut mielipiteensä, ja sitä ei muuta yhdenkään ehdokkaan hyvät tai huonot perustelut. Se tässä on vielä ironisempaa, että luultavasti suurin osa ehdokkaista ajattelee samoista kysymyksistä, lähes samoilla tavoilla lukuunottamatta joitakin selkeästi erottuvia kysymyksiä, kuten esim. EU:n laajeneminen Turkkiin.

Joka tapauksessa se pieni ryhmä, joka saa Sin City assosiaation katsoessaan KD:n mainosjulistetta, heille, älykkäille ja ajatteleville ihmisille se saattaa herättää monenlaisia mielenkiintoisia kysymyksiä. Ja tiedä vaikka joku perustaisi SC vs. KD-fanisivuston etsimään yhtenevyyksiä ja eroavaisuuksia.

Itse ajattelen, että Sin City teeman vetäminen yhteiskuntapoliittisen keskustelun herättäjäksi on onnistuneempi kuin yrittää sovittaa KD:n teemoja Taru Sormusten Herra-trilogiaan, tai Star Warsiin. Uutisotsikoita päivittäin seuraavat ihmiset ovat varmasti todenneet, että liikaa tapahtuu ”hyvin ikäviä” asioita ja monet yksilöt elävät pelottavan lähellä Sin Cityn - ei niin epärealistista - maailmaa.

”Tehtävä EU:ssa”. Voiko MEPit oikeasti muuttaa asioita? Oikeastaan.. tämähän alkaa kiinnostaa :D

Kiitos Kalle jos jaksoit näin pitkälle lukea. Arvostan sitä ;) Vain ammattilainen perehtyy kommunikointiin.

Tapasi kärjistää ja provosoida vaikuttaa jollain tavalla ammattimaiselta, sori vaan :D Vaikea ajatella, että ajattelet näin mustavalkoisesti KD:sta. Toki jos sinua kiinnostaa jatkaa keskustelua, niin olen valmis vastaamaan muihinkin esille tuomiisi kysymyksiin. :) Rentoa kesäpäivän jatkoa joka tapauksessa, ja muista käydä äänestämässä hyvä tyyppi parlamenttiin ;)

29.5.2009 klo.16:55 Hamara

Hamara kirjoitti:

Hyvin onnistunut rinnastus. Veikkanpa että kamppanjan suunnittelijat ja idean keksijät ovat hyvinkin selvillä siitä mikä Sin City on taustoiltaan ja mitä siinä kuvataan. Rohkea veto! Eivät kuitenkaan saa minun ääniäni tämän ansiosta.

Kirjoita oma kommentti

HUOM Vain rekisteröityneiden käyttäjien kommentit nousevat Suomen Kuvalehden etusivulle.Rekisteröidy nyt

Kuvien takaa

Toimittaja Kalle Kinnunen kirjoittaa elokuvasta.

Lue kaikki Kuvien takaa -jutut

Kirjoittaja

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja. kuvientakaa@gmail.com Lue kaikki kirjoittajan jutut

Tuoreimmat

Tuoreimmat kuvat