Suomen kuvalehti

17.12.2011 klo 13:01

Vaalikone Vanhasen tapaan: 16 kysymystä presidenttiehdokkaille

Tsymbolikuvaasavallan presidentillä on vahva asema ulkopolitiikan johtamisessa ja hänellä on myös muita valtaoikeuksia. Jos tekisin vaalikoneen ehdokkaille, koostuisi se seuraavista kysymyksistä:

1. Suomi on toivottavasti kohta YK:n turvallisuusneuvoston jäsen ja vuorollaan sen puheenjohtaja. Kaksi suurvaltaa hyökkää Iranin väitettyjä ydinlaitoksia vastaan ja tuhoaa ne estääkseen maata valmistamasta ydinasetta. Suomelle ei puheenjohtaja-asemasta huolimatta etukäteen kerrottu yllätyshyökkäyksestä. Iskun jälkeen molemmat suurvallat pyytävät Suomelta ymmärtämystä ratkaisulleen ja kutsuisivat teidät mielellään vierailulle. Miten toimitte ja miten Suomi suhtautuisi turvaneuvostossa asiaan?

2. Teette vienninedistämismatkan Aasiaan ja matkan varrelle osuu luontevasti valtio, joka ei uskontoonsa perustellen hyväksy homoutta ja käyttää edelleen ruumiillisia rangaistuksia. Maassa on suomalaisyrityksille mielenkiintoinen investointimahdollisuus. Suomalaiset ihmisoikeusjärjestöt vetoavat, että ette johtaisi valtuuskuntaa kyseiseen maahan. Miten menettelette?

3. Euroopassa asuva uiguurien ihmisoikeusaktivisti on tullut EU:n säännösten mukaisesti Suomeen ja perustanut tiedotustoimiston. Hän esiintyy julkisesti voimakkaasti Kiinan johtoa vastaan. Kiina esittää kysymyksen, joka on tulkittava kehotukseksi häätää henkilö Suomesta. Monet pelkäävät kiistan heijastuvan kauppasuhteisiimme. Mikä on kantanne?

4. Suomen aluevesillä kaapataan matkustajalaiva, jossa on mukana 300 venäläistä turistia. Venäjä tarjoaa asevoimiensa virka-apua tilanteen selvittämiseen. Meillä poliisijohto katsoo, että kyseessä on poliisiasia ja poliisiylijohtaja ilmoittaa pitävänsä päätöksentekovallan itsellään. Mikä on toimintalinjanne pääministerin koolle kutsumassa ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan (UTVA) kriisikokouksessa?

Vai kutsutteko itse kokouksen Mäntyniemeen? Kenellä on mielestänne toimivalta tehdä ratkaisut: poliisiylijohtajalla, hallituksella vai presidentillä? UTVA:n kokousta valmisteltaessa puolustusministeriön kansliapäällikkö ilmoittaa, että valmistelun ohjaus kriisijohtamisessa kuuluu kokonaismaanpuolustuksen määritelmän mukaisesti hänelle - ei pääministerille. Kumman puolelle asetutte?

5. Eräs toinen sotilaallisesti liittoutumaton maa ilmoittaa luottamuksellisesti, että he aikovat lähiaikoina hakea Naton jäsenyyttä. Mikä on toimintalinjanne?

6. Venäjä ilmoittaa uuden presidenttinsä toimesta tiivistävänsä yhteistyötä Naton kanssa ja ilmoittaa olevansa valmis yhteisen neuvoston sijasta strategiseen kumppanuuteen ja toimiin yhteisten kriisivalmiuksien parantamiseksi. Mikä on toimintalinjanne?

7. Eurooppa-neuvoston pysyvä puheenjohtaja kutsuu neuvoston jäsenet - ei siis teitä - kokoukseen keskustelemaan yhdessä uuden valitun Venäjän presidentin kanssa. Mikä on toimintalinjanne?

8. Hallitus on ohjelmassaan antanut lupauksen kansalaisille ja luottoluokittajille, että valtion velkasuhde käännetään laskuun tämän vaalikauden kuluessa. Kevään kehysriihessä käy ilmi, että hallitus ei kykene uskottaviin ratkaisuihin budjettiaukon kattamiseksi.

Oletteko valmis keskustelemaan pääministerin kanssa ratkaisusta, jossa hän käyttäisi uhkaa uusien vaalien järjestämisestä päätösten ajamiseen läpi ja te puolestaan ilmoittaisitte, että teette asiasta lähipäivien kuluessa ratkaisun nähtyänne, pystyykö hallitus noudattamaan ohjelmassaan antamaansa sitoumusta?

9. Käy ilmi, että Pohjoismaissa on säästötarpeiden takia ilmennyt kasvavaa valmiutta ilmatilakuvayhteistyön lisäksi siirtyä yhteiseen ilmatilan valvontaan ja sitä kautta voimien yhdistämiseen ilmatilan puolustamisessa. Käy ilmi, että Natolla ei ole mitään tällaista yhteistyötä vastaan.

Yhteistyö kytkeytyy luontevasti nykyisen hävittäjäkalustomme vanhenemista seuraavaan päätöksentekoon uusista hävittäjistä ja niiden määrästä. Samalla käy ilmi, että säästösyistä Nato-maat olisivat halukkaita siirtämään osan Baltian ilmavalvonnasta Suomelle ja Ruotsille. Mikä on toimintalinjanne?

10. Turvaneuvostokaudellamme kriisi Israelin ja Palestiinan välillä kärjistyy jälleen väkivallaksi. Yksi ministereistämme ottaa yksipuolisen Israelin tuomitsevan kannan, josta unohtuu pois maininta Israelin oikeudesta puolustautua. Toinen ministeri reagoi tähän syyttämällä puoluekokouksessaan palestiinalaisia yksipuolisesti provokaatiosta. Kukaan ei tunnu tietävän Suomen linjaa. Miten menettelette?

11. Korkeimman hallinto-oikeuden presidentiksi on ehdolla liberaali ja konservatiivi. Kumman nimitätte?

12. Jos paljastuu, että Yhdysvallat on käyttänyt aluettamme luvatta vankikuljetuksiinsa ja rikkonut Suomen lakia, miten menettelette?

13. Jos paljastuu, että Venäjän ilmavoimien koneet ovat uudelleen ryhtyneet loukkaamaan ilmatilaamme Suomenlahdella, miten menettelette?

14. On tehty päätös kutsua hallitusten välinen konferenssi koolle neuvottelemaan EU:n perussopimukseen muutos, jolla tehdään mahdolliseksi päättää jäsenmaiden kokoaman pysyvän kriisirahaston rahoista enemmistöpäätöksellä, jotta mikään yksittäinen jäsenmaa ei voi estää päätöksentekoa.

Ranskasta, Romaniasta ja Latviasta neuvotteluvaltuuskuntiin osallistuvat presidentti, pääministeri ja ulkoministeri. Suomesta valtuuskunta on ollut perinteisesti pääministeri ja ulkoministeri. Esitättekö, että teidän tulisi nyt presidenttinä osallistua neuvotteluun ”valtiosopimuksesta” ja jos niin, johtaisitteko valtuuskuntaa vai olisitteko pääministerin avustaja?

15. Pitäisikö Mäntyniemeen rakentaa suomalaisuutta edustava rantasauna ja kenellä katsoisitte olevan velvollisuus tehdä tätä koskeva esitys?

16. Mikä on ohjeenne, pitääkö valmistella Palestiinan valtion tunnustaminen itsenäiseksi ilman rauhaa Israelin kanssa?

Kuvitus Outi Kainiemi.

Edit 13.1.2012: Jutun alkuperäisessä versiossa kysymyksiä oli lueteltu, kuten otsikossakin virheellisesti esitettiin, yhteensä 17 kappaletta. Kuten kirjoittaja itsekin kommentissaan totesi, tosiasiassa kysymyksiä olikin ”vain” 16. Toimitus pahoittelee kömmähdystään.

Asiat

presidentinvaalit 2012 , vaalikoneet , Matti Vanhanen , ulkopolitiikka

Joko olet tilannut Suomen Kuvalehden uutiskirjeen?

Saat uusimmat, kiinnostavimmat ja puhutuimmat aiheet
kerran viikossa suoraan sähköpostiisi.


Tilaa Suomen Kuvalehti

Kommentit (55)

17.12.2011 klo 14:10 je

je kirjoitti:

Paljon parempia kysymyksiä kuin tähän mennessä vaalikoneissa (varsinkin YLEn) ja vaalitenteissä. Samojen epärelevanttien jankkausten tilalle tarvitaan oikeasti presidentin valtaan kuuluvia ja riittävän monimutkaisia kysymyksiä, jotta ehdokkaiden todelliset erot tulisivat ilmi.

17.12.2011 klo 14:59 hyvä je

hyvä je kirjoitti:

Samat sanat. Voisiko Suomen Kuvalehti tehdä vaalikoneen näillä kysymyksillä? Vastata saisivat ne ehdokkaista, jotka haluavat.

17.12.2011 klo 16:19 aktivisti

aktivisti kirjoitti:

Hyviä, mutta 2.: pääsääntöisesti ihmisoikeusjärjestöt eivät kannata boikotteja - paitsi jos juuri ko. tuotetta on syytä olettaa käytettävän ihmisoikeusrikkomuksiin. Tämä on järkevää, koska kauppa lisää suvaitsevaisuutta, ymmärrystä ja rauhaa paljon tehokkaammin kuin esim. demokratia.

17.12.2011 klo 16:33 abi

abi kirjoitti:

Vanhasen vaalikone lienee kaikista mielenkiintoisin ja vielä peräti liittyy suurelta osin presidentin tehtäviin (vrt. tarveketupakointi-kysymykset)… joten mistä vetoa ettei juuri ketään ehdokkaista saada vastaamaan?

Kysymys nro nelosesta taitaa kuultaa läpi tietty Arctic Sea -katkeruus, kun pääministerille ei poliisijohto suostunut kertomaan tuolloisesta laivakaappauksesta yhtään mitään.

17.12.2011 klo 17:36 Se on ihan Matti

Se on ihan Matti kirjoitti:

Piti oikein ruveta miettimään että mitä se Matti oikein teki, että hänen piti lähteä pois politiikasta? Kepun tappiot vaaleissa ehkä, mutta eikö nämä lautakasat ja naisseikkailut olleet kuitenkin aika triviaaleja juttuja? Vaalirahoitussotkuissa on rypeneet useimmat puolueet.

Vaan eipä ole sanottu etteikö pompsahda takaisin. Virallinen syy oliko leikkaukseen meno.

17.12.2011 klo 17:58 Maalaismummo

Maalaismummo kirjoitti:

Jopa tuli ihan oikeita kysymyksiä!

On se hyvä, että meillä on osallistuva entinen pääministeri.

17.12.2011 klo 20:29 Pro Suomi

Pro Suomi kirjoitti:

Vihdoinkin konkreettisia kysymyksiä presidenttiehdokkaille. Hyvä Matti !

17.12.2011 klo 21:15 Juha Kinnunen

Juha Kinnunen kirjoitti:

Mihin 14. kysymys on kadonnut? Ei ollut lehdessäkään.

17.12.2011 klo 22:38 Eetwartti

Eetwartti kirjoitti:

Meille äänestäjinä lienee aivan välttämätöntä tietää, onko Örmy värjännyt hiuksiaan?
Soiniko olisi presidenttinä päättämässä terveydenhuollon yksityiskohtaisista toimenpiteistä, kuten raiskattujen ja ”raiskattujen”aborteista?

Vasta MV iski tässä pöytään olennaisia, presidentin tehtävään liittyviä kysymyksiä. Hyvä, Masa !

Surnalisteille ei liene vielä valjennut, että presidentinvaaleissa kyseessä ei ole idollssit, talentit eikä pigBrotherssit :-))

18.12.2011 klo 5:38 Ursus Maritimus

Ursus Maritimus kirjoitti:

Demokratia ja vapaa mielipide on ok.
Pitaisiko se ottaa pois ex-paaministerilta.
Vanhanen vei Suomen persaukisten velkojen makseluun, huolimatta lupauksestaan: SUOMI EI KREIKAN VELKOJA MAKSELE.

3 kuukauden kuluttua olikin sitten jo toinen aani kellossa.
'Suomella on ainutlaatuinen mahdollisuus rikastua lainaamalla rahaa Kreikalle.'
Ja Katainen:rikastumme silla.

Mies joka omalta osaltaan vei Suomea tuhon tielle, olisiko oikein etta edes nyt turpa pysyisi tukossa.

18.12.2011 klo 5:52 Ursus Maritimus

Ursus Maritimus kirjoitti:

Nyt pitaa keskittya presidentinvaaleihin.

Loiko vai tonaisiko Paavo Lipponen opettajaa Kuopion lyseossa 56 VUOTTA SITTEN.

Estaako Pekka Haaviston PUOLISON juovuksissa autolla ajo Equadorissa (tuliko oikein?) Haaviston paasyn presidentiksi.

Omalta osaltani lisaisin: muitellaanpa mita Vaeryspate teki tai jatti tekematta silloin kun oli ulkoministerina ja Tyolaisvaltion Punalaivasto ampui Suomea ohjuksella. Tai miten Pate edusti Suomea Kiinassa ratsastamalla kivihevosella.

Saako Tarja Halonen survotuksi Eva B:n presidentiksi ohi muiden pyrkyreiden koska pressana pitaa olla vain nainen

tai homo.

Oliko Niinistolla IHAN PIENTA osuutta kun Suomi vietiin euroon vastoin parustuslakia, ilman kansanaanestysta.

Jos ja KUN se riippuu Halosesta kenesta tulee presidentti, viime kierroksella ovat Lipponen ja Biaudet.
Halonen vain ilmoittaa etta on OIKEUSTAJUN VASTAISTA ellei hanen maaraamansa ompeluseuratoveritar tai ainakin sossu ole seuraava pressa.

Halonen voisi Haaviston hyvaksya. Vain nainen, sossu tai homo.
Muilla ei ole mahdollisuuksia.
Ellei Halonen itse mene jatkoajalle Kekkosen tyyliin…

18.12.2011 klo 12:43 KeramilaII

KeramilaII kirjoitti:

Vaalikonetta ei voi olla ilman vastausvaihtoehtoja. Vanhasen kysymyksistä saisi presidenttikirjoitukset, jossa presidenttitutkintolautakunta arvostelisi vastaukset. Vanhasen kysymyksissä ei ehkä esiinny kriisipäätöksille ominaista epätietoisuutta ja informaatiovajetta.

@abi: Parveketupakointia koskeva kysymys (muuan vaalikone) on relevantti, koska tarkoituksenakin oli saada ehdokkaat vastaamaan, että kaikkea ei pidä säädellä lainsäädännöllä. Tähän voi myöhemmin vedota, valittiinpa kuka hyvänsä. Esitin teemaa, varmaan monien muiden joukossa, presidentin tehtäviin liittyvässä muodossa: ”Saako sinun presidenttikaudellasi Mäntyniemessä tupakoida a) sisällä, b) parvekkeella…” (jota ei ole olemassa). Tässä muodossa kysymys muistutti Vanhasen kysymystä 16.

18.12.2011 klo 15:22 Vakaa

Vakaa kirjoitti:

Halutaanko kysymyksellä 11 politisoida ja kenties vielä ulkopolitisoida tuomioistuinlaitoksen nimitykset? - Toisaalta: tarkoittaako liberaali tässä arvoliberaalia vai uusliberaalia? Niillä ei välttämättä ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

18.12.2011 klo 18:51 ysahama

ysahama kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymyssarja, jonka toivoisi saavan vastauksiakin. Näyttää siltä, että kokemusta omaavat poliitikot, jotka ovat irrottauneet päivittäisestä puoluepolitiikasta, vasta emerituksina osoittavat sen, että ymmärtävät asioita huomattavasti syvemmin kuin on ollut mahdollista aktiiviuran aikana ilmaista. Ovatko poliitikot siis propagandan vankeina pakotetut näyttämään tyhmemmiltä kuin oikeasti ovat? Puoluetoimistoissa kyllä taidetaan aika yleisesti aliarvioida äänestäjien ajattelukykyä.

18.12.2011 klo 19:28 opiskelija

opiskelija kirjoitti:

todella mielenkiintoisia kysymyksiä! Tuollaisista asioista pitäisi oikeasti keskustella..

18.12.2011 klo 19:41 P.Lahti

P.Lahti kirjoitti:

Matti Vanhasen asioiden osaaminen ja tehokas johtamistapa olivat tunnettuja. Hänen vuoden 2007 vaalivoiton jälkeen valtamedia YLE etunenässä päätti panna hänet ja keskustapuolueen matalaksi keinoja kaihtamatta ja se onnistui. Yritysten antamista 100-200 000 euron vaaliavustuksista tehtiin suuri rikos, jota jauhettiin kolme vuotta. Lopulta Vanhanen heitti hanskas tiskiin ja pyyhkeen kehään.
Tältä se minulle näyttää.
Nyt media on tekemässä presidentinvaalista idols kisan YLE taas keulassa, mikä on täysin järjetöntä.
Vaalitentin toimittajat pitää vaihtaa ulkopolitiikasta edes vähän tietäviin ja ymmärtäviin. Sillä se on edelleen presidentin tärkein tehtävä.

18.12.2011 klo 22:23 Kiinnostunut

Kiinnostunut kirjoitti:

Yksi kysymys, johon haluaisin vastauksen olisi seuraava:

”Monet puolueettomat Euroopan ulkopuoliset taloustieteilijät sanovat, että euro voidaan pelastaa vain tiivistämällä euromaiden integraatiota. Kumman Te valitsisitte: Euroopan liittovaltion vai euron hajoamisen?”

19.12.2011 klo 10:35 Snowman

Snowman kirjoitti:

Hyviä kysymyksiä ja rauhalliseen tyyliin asiaa, kuten arvata saattaa kirjoittajaltaan.

Hänen pääministerikautenaan me kaikki opittiin se, että eronneen, vapaan poliitikon on syytä vakiintua ekan, viimeistään tokan deittaamansa vapaan naisen kanssa tai muuten on gigolo. Onnistuukohan tuo osumatarkkuus keneltäkään ei-julkimoltakaan… : )

19.12.2011 klo 11:29 Tapsa

Tapsa kirjoitti:

Loistavia kysymyksiä Matilta. Miksei TV-tenteissä oikeasti haasteta ehdokkaita vaikeilla kysymyksillä.

19.12.2011 klo 12:44 Maalaismummo

Maalaismummo kirjoitti:

Vanhanen pitää kutsua viimeisiin vaalitentteihin kysyväksi toimittajaksi mukaan!
Hänhän on toimittaja.

20.12.2011 klo 8:40 Epäilevaan

Epäilevaan kirjoitti:

Toimittajaksi voi käsittääkseni ryhtyä kuka vaan. Mitään muodollista pätevyyttä ei tarvita.

Kysymys 16 on aika triviaali. Jos Mäntyniemessä ei ole rantasaunaa ja jos se sinne rakennetaan, niin sou not.

20.12.2011 klo 11:47 Vanhanen

Vanhanen kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Kysymys neljä kertoo siitä toimivallanjaosta, joka tällä hetkellä keskeisten turvallisuusviranomaisten välillä on. Ja siihen liittyvistä mahdollisista tulkintaongelmista. Valittavan presidentin kannattaa tutustua tarkkaan kriisijohtamiseen perinteisten kansallisten onnettomuuksien ja sodan väliin jäävissä kriisityypeissä. Kysymys 11 viittaa siihen, että korkeissa virkanimityksissä on aina kyse keskenään yhtä pätevien henkilöiden välillä tehtävästä valinnasta. Kysymys 14 puuttuu virheeni takia. Lyhentäessäni tekstiä yhdistin kysymykset Pohjolan yhteistyöstä ilmatilakuvasta ja kysymyksen Baltian ilmavalvonnasta. Samalla kysymys 14 poistui.

20.12.2011 klo 13:24 jutta

jutta kirjoitti:

Aivan upeita kysymyksiä, tällaista kovaa faktaa onkin odottanut. Ehdokkailta kysytään hömppää, mutta ei osata tai uskalleta kysyä ydinasioita. Maailmaa on kovaa ja yllättäen syntyy ongelmia ja niihin on hyvä olla jo etukäteen kannanotot. Vanhanen on rautaa ja hänestä tulisi oiva hiillostaja kysymyksillään tentteihin. Sitten ei voisi sumuttaa, ehdokas vaan pitäisi argumentoisa sekä katsojakin ymmärätisi ken on päällystöainesta. Vanhasta kampitettiin avan turhaan. Tosi mies !!

20.12.2011 klo 16:18 Marleena

Marleena kirjoitti:

Kiitokset Matti Vanhaselle. Tällaisiin kysymyksiin toivoisimme saavamme vastauksia presisentiksi pyrkiviltä ehdokkailta. Ei voi olettaa, että presidentillä olisi toimikautensa alussa aikaa opiskella presidentin virkaa, vaan näkemystä ja kokemusta saatetaan tarvita heti toimikauden alkupäivinä. Toimittajat sen sijaan kerta toisensa jälkeen vääntävät haastatteluissa epäolennaisten asioiden parissa.

20.12.2011 klo 16:30 jutta

jutta kirjoitti:

Vanhanen on pääministerinä kokenut ja tietävä, joten hänet pitäisi palkata toisen kierroksen kahden kandidaatin haastattelijaksi. Silloin ei voisi kierrellä koukerolausein tai puhumalla jargonia. Hän oli aikaansa edellä eläkeikää pohtiessaan, mutta kansan mielistelijät eivät tunteneet vastuuta valtion kokonaisedusta ja aloittivat rähinöinnin. Nythän Lipponen on Heinolan puheessaan tuonut keskusteluun kovat faktat. Siitä kiitos hänelle. Jo on aikakin käydä kiinni koviin asioihin turhanpäiväisen soun asemesta.

20.12.2011 klo 17:56 Durak

Durak kirjoitti:

Vanhaselle pitäisi varata paikka toiselle kierrokselle vaalikeskusteluun. Vanhaselle kävi kuten Ahtisaarelle, että median viihdetoimittajat katkaisivat poliittisen uran. Kansa on menettänyt uskonsa äkkivääriin politiikan toimittajaiin ja ryhtynyt luottamaan ja uskomaan viihteen ammattilaisiin. Luultiin, että viihteen ammattilaisiin voi luottaa, sillä he tekevät jotain rehellistäkin työtä eli naurattavat kansaa. Heillä on siten tietty määrä rehellistä uskottavuutta. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että viihdetoimittajat vetävät omien puolueittensa tai muiden kalliitten tuttaviensa suuntaa yhteisen kansan äärimmäiseksi vahingoksi. Vanhasta on jo tullut raskaasti ikävä.

21.12.2011 klo 11:57 ALPO

ALPO kirjoitti:

Hyvä Vanhanen. Sinulla on asiaa.

21.12.2011 klo 16:48 Mika Lako

Mika Lako kirjoitti:

Onneksi äänestin viime kierroksella kaksi kertaa Sauli Niinistöä!
Matti Vanhasella on mielenkiintoinen käsitys lobbarin roolista, tai ehkä hän kuvittelee olevansa vielä pääministeri?

Minulla olisi pari kysymystä Matti Vanhaselle:

1. Mikä oli Nuorisosäätiö-konsernille myymienne taulujen myyntikate?
1b. Osasitteko laskea myyntikatteen KRP:n kuulustelijalle?

2. Kuinka monta prosenttia vuoden 2003 vaalirahoituksestanne tuli Nuorisosäätiön piiristä?

3. Mitä mieltä te olette Suomi24-treffipalvelusta?
3b. Sopiiko kyseinen treffipalvelu presidenttiehdokkaalle?

21.12.2011 klo 17:03 Mika  Lako

Mika Lako kirjoitti:

11. Korkeimman hallinto-oikeuden presidentiksi on ehdolla liberaali ja konservatiivi. Kumman nimitätte?

Vastaus: Paremman tuomarin. Kun tämä kysymys on ajankohtainen, niin miten Matti Vanhanen tekee tämän erotuksen? Onko Pekka Hallberg liberaali? Onko mummoratkaisun veivaaminen liberaalia?

Oikea vastaus: Nimityksen tekee Tarja Halonen, takapiruna toimii Hallberg

12. Jos paljastuu, että Yhdysvallat on käyttänyt aluettamme luvatta vankikuljetuksiinsa ja rikkonut Suomen lakia, miten menettelette?

Vastaus: Miten tämä lain rikkominen on mahdollista? Kansainvälisen oikeuden mukaan ilma-alus

noudattaa lipun lakia. Eli Suomen lentokentällä ei välttämättä ole voimassa Suomen laki.

13. Jos paljastuu, että Venäjän ilmavoimien koneet ovat uudelleen ryhtyneet loukkaamaan ilmatilaamme Suomenlahdella, miten menettelette?

Vastaus: Käsken Hornettien ampumaan ne alas! (sarkasmia)
Onko entinen pääministeri Vanhanen sitä mieltä, että hänen pääministerikaudella Venäjän koneet rikkoivat Suomen ilmatilaa tahallaan?

Siis nämä kysymykset ovat aivan järkyttäviä?!

16. Pitäisikö Mäntyniemeen rakentaa suomalaisuutta edustava rantasauna ja kenellä katsoisitte olevan velvollisuus tehdä tätä koskeva esitys?

Museoviraston?

21.12.2011 klo 19:03 Mika Lako

Mika Lako kirjoitti:

Jahas, lainaus on paras älyn korvike. Työvaliokunnan kokous 12.11.1998, jossa Vanhasen paperi oli esillä. Väyrynen piti Vanhasen paperia ”sekavana”.

Esimerkki:

17. Mikä on ohjeenne, pitääkö valmistella Palestiinan valtion tunnustaminen itsenäiseksi ilman rauhaa Israelin kanssa?
Siis mitä tämä on suomeksi?
a) Pitääkö Suomen tunnustaa Palestiinan valtio ennen kuin Israelin valtio tunnustaa Palestiinan valtion?

22.12.2011 klo 22:44 nelmi

nelmi kirjoitti:

Paras hiillostaja on itse asiat kokenut, niin poliitikko sanantaitajana ei voisi väistellä. Siksi Vanhasesta kakkoskierrokselle päällekäyvä reportteri.

5.1.2012 klo 12:16 Kalpa

Kalpa kirjoitti:

Ehdotus tv-ohjelmaksi:

Annetaan ehdokkaille 60 minuuttia aikaa kirjoittaa omat vastauksensa jokaiseen kysymykseen yksin. Sitten ehdokkaat arvioivat toisten vastauksia ja antavat niille pisteitä asiantuntevuudesta ja toimivuudesta. Näistä muodostetaan sitten kunkin ehdokkaan paremmuus toisten ehdokkaiden silmissä.

Kaikki vastaukset ja pisteet julkistetaan tietysti netissä kaiken kansan arvioitavaksi.

Tv-ohjelma saattaa olla liian hidastempoinen tosi-tv -sukupolvelle, mutta presidentin tehtävät ovat haastavia, joten vaalitentitkin pitää olla.

5.1.2012 klo 14:54 Tutustu asioihin

Tutustu asioihin kirjoitti:

Vanhanen on tässä aivan oikeilla linjoilla. Näitä vaaleja käydään niinkuin tarkoitus olisi valita charmikkain appiukko. Nyt tarvitaan hyvä johtaja Suomelle, joka on samaa mieltä suomalaisten enemmistön kanssa maan suunnasta. Täällä on todella arvokasta pohdittavaa:

http://sites.google.com/site/presidentinvaali/

Klikkaa ja mieti mitä sinä haluat presidentiltä!!

5.1.2012 klo 15:00 jm

jm kirjoitti:

Saisiko tästä vaalikoneen, kiitos?

5.1.2012 klo 16:09 Henkkamaukka

Henkkamaukka kirjoitti:

Hyvä idea, Kalpa! Ehdokkaat voisivat arvioida toistensa vastauksia vieläpä niin, ettei kirjoittajan henkilöllisyys ole selvillä.

5.1.2012 klo 17:28 Jani

Jani kirjoitti:

Kysymykset ovat erinomaisia. Harmittavasti Vanhanen itse ei vastaavanlaisia mietintöjä esittänyt silloin, kun olisi itse vielä joutunut näihin vastaamaan..

Oli miten oli, mielenkiinnolla näkisin ehdokkaiden vastaukset näihin.

6.1.2012 klo 1:29 Huomio

Huomio kirjoitti:

Pääministerinä ollessaan Vanhanen yleensä vähätteli eri päätösten poliittisuutta, ja muka hoiti kaikkia asioita virkamiesmäisesti sen mukaan, mikä oli pakko ja järkevintä. Tämä kysymyslista osoittaa, että Vanhanen on kyllä itse ymmärtänyt kaikenlaisten päätösten ja ratkaisujen poliittisen luonteen.

6.1.2012 klo 13:26 Surupusero

Surupusero kirjoitti:

Kysymykset ovat sen verran hyviä ja ajankohtaisia, että ehdokkaat eivät uskalla ottaa niihin kantaa. Asia saadaan korjattua pyytämällä Vanhanen haastatttelemaan ehdokkaita suoraan tv-lähetykseen.

12.1.2012 klo 18:44 jv_

jv_ kirjoitti:

Pekka Haavisto vastasi Vanhasen ”vaalikoneeseen” tänään: http://www.pekkahaavisto.net/?p=722

Muiden ehdokkaiden näkemyksiä odotellessa…

13.1.2012 klo 8:05 Sahaaja

Sahaaja kirjoitti:

Tuolta löytyy Pekka Haaviston vastaukset Vanhasen loistaviin kysymyksiin: http://www.pekkahaavisto.net/?p=722

13.1.2012 klo 8:55 Hyvä

Hyvä kirjoitti:

Hyvä, että sentään Pekka vastasi. Voisivatko muutkin vastata? Kysymykset loistavia.

13.1.2012 klo 9:35 Hyviä kysymyksiä

Hyviä kysymyksiä kirjoitti:

Hyvä Mika Lako

Sinun kirjoituksesi jäi ihmetyttämään.

Onko toisen loukkaaminen tärkein ihmisen hyve? Tosin, tällaisiin kirjoituksiin ei kannattaisi edes kommentoida.

Hyvä Matti Vanhanen. Olin fanisi pääministerinä ollessanne ja edelleen. Hyvää jatkoa!

13.1.2012 klo 10:03 Varsinaiseen asiaan

Varsinaiseen asiaan kirjoitti:

Presidenttiehdokkaiden tavoiteohjelma tarpeen


Viestimissä on presidentinvaalien kampanjoissa keskitytty etupäässä viihdyttämiseen, saamaan aikaan väittelyä ja draamaa. Jossain määrin on pyritty saamaan ehdokkailta selkeät kannat muutamiin kysymyksiin. Ne eivät yleensä ole kuitenkaan olleet niitä, jotka liittyvät presidentin tehtäviin ja valtaoikeuksiin. Siis ne ovat olleet sivuasioita ja tarpeettomia pääasian eli presidentin tehtävien kannalta. Keskusteluiden perusteella on saatu tietysti jonkinlaista tuntumaa kunkin henkilön ominaisuuksista.

Vanhasen kysymyksissä lähestytään jo paljon

presidentin tehtäviä.

Se mikä on puuttunut kampanjoista tai ei ainakaan ole tullut suurelle yleisölle ilmi, ovat ehdokkaiden tavoiteohjelmat presidenttikaudelle: mitkä ovat presidentin tehtävien osalta konkreettiset tavoitteet, miten tavoitteiden toteutuminen mitataan sekä viestitään valitsijoille eli kansalle. Tarvitaan myös välitarkistuspisteitä vähintäänkin kerran vuodessa, jotta voidaan todeta, onko tavoitteet saavutettu. Kansa tekee sitten johtopäätöksensä siitä, saako presidentti jatkaa, vai onko hänen syytä erota.
Tarvitsemme siis tietoa siitä:
1) Miten ehdokas aikoo presidentiksi valituksi tultuaan käyttää hallitusvaltaa?
2) Millä kriteereillä presidentti päättää ennenaikaisista eduskuntavaaleista ja
3) nimittää Valtioneuvoston jäsenet tehtäviinsä ja vapauttaa tehtävistään?
4) Mitkä ovat konkreettiset tavoitteet Suomen kansainvälisille suhteille?
5) Mitkä ovat lainsäädäntöasioiden hoidon osalta konkreettiset tavoitteet?
6) Mitkä ovat tavoitteet asetusten annon ja virkanimitysten osalta?
7) Miten ehdokas aikoo hoitaa Puolustusvoimien ylipäällikkyyttä?
8) Mikä on armahdusten annon politiikka?
9) Millä kriteereillä annetaan arvonimiä ja kunniamerkkejä?
10) Miten ehdokas aikoo hoitaa Ahvenanmaa-asiat?
11) Miten ehdokas aikoo käyttää valtuuksiaan poikkeusoloissa, jos sellaisia sattuu?

Jos valitsijoilla ei ole ennakkoon tietoa näistä asioista, ollaan ostamassa sikaa säkissä. Tähän asti on kansan tyytyväisyyttä presidenttiin mitattu kyselyillä. Tietoa presidentin toiminnan onnistumisesta ei kuitenkaan kansalla ole ollut. Nyt on jo aika siirtyä puuhastelusta tavoitteelliseen toimintaan, mikäli presidentti-instituutiota aiotaan edelleen ylläpitää.

13.1.2012 klo 11:48 Nenna

Nenna kirjoitti:

Vihdoinkin kysymyksiä, joissa kuvaillaan mahdollisesti realisoituvia tilanteita. Loistavasti asetetut kysymykset! Olisi kiinnostavaa lukea ehdokkaitten vastaukset.

13.1.2012 klo 14:28 Jake Frost

Jake Frost kirjoitti:

Kysymykset ovat loogisia ja varsin mahdollisia toteutua seuraavalla presidenttikaudella. Kysymykset osoittavat myös kysyjän asiantuntemusta maailmanpoliittisista kysymyksissä.
Presidenttiehdokkaat vastatkoon ja vaivatkoon päätänsä. Mielenkiintoista.

13.1.2012 klo 16:16 Kepa

Kepa kirjoitti:

Todella hyviä kysymyksiä juuri presidentiksi pyrkivälle. Miksi näitä ei ole kysytty Tv-tenteissä?

13.1.2012 klo 16:58 Kriittinen Äänestäjä

Kriittinen Äänestäjä kirjoitti:

Loistavaa Matti Vanhanen !!

Kyllä näkee, että Vanhanen on todellinen päätäksentekijä ja kykenee ajattelemaan monimutkaisia ja vaikeita kysymyksiä, joita juuri presidentti joutuu tekemään!!

Matti Vanhanen olisi ollut paras Presidentti Suomelle - osaava ja kýkenevä kovassakin paineessa!!
Fiksu ja hieno mies, joka ei kiukuttele ja ärjy tai tiuski, kuten nytkin ehdolla olevat
ns. ”valtiomiehet” akkamaisen sivistymättömästi tekevät!!

Media mustamaalsi Vanhasen totaalisesti ja tyhmä suomenkansa hairahtui täysillä mukaan median lööppijulkisuuden luomaan mielikuva-ansaan , ja kaiken kukkuraksi keskustapuolue jätti hänet
täysin yksin, ja keskustalaiset saavat nyt maksaa siitä kovaa hintaa…
josta eduskuntavaalien katastrofaalinen kannatusromahdus on oiva osoitus!!

13.1.2012 klo 20:13 K.K.

K.K. kirjoitti:

Matti Vanhasen vaalikoneen kysymykset kuuluvat sarjaan:
”Jos jos sanaa ei olisi, lehmätkin lentäisivät.”

Yksikään kysymys ei ollut oikein todellisuudesta… Esitettiin skenaarioita joita on turha pohtia niin kauan kun mitään ei ole tapahtunutkaan…

Aijan voisi käyttää hyödyllisemmin kuin pohtia jonninjoutavia… Jos aihetta ilmenee, kyllä vastauksiakin lötynee..

13.1.2012 klo 20:39 laatua

laatua kirjoitti:

Aivan erinomaisesti laadittuja kysymyksiä Vanhaselta! TV:ssä käydyt tentit ovat olleet laadultaan heikkoja, ovat olleet viihteellisiä tai on jankattu aiheista, jotka eivät mitenkään liity presidentin toimivaltaan.

Nimenomaan Vanhasen laatimien esimerkkikysymysten käynnistämää keskustelua tarvittaisiin. Eihän ehdokkailla voi noihin kuvitteellisiin tilanteisiin olla ”oikeita vastauksia”, mutta tapa, jolla ehdokas lähtisi pohtimaan kysymyksen tilannetta paljastaisi paljon ehdokkaan ammattitaidosta ja kokemuksesta.

On todella harmi, että vaalikeskustelut ovat pinnallista höpötystä ja jankkaamista eivätkä ne näin ollen tuo esiin ehdokkaiden pätevyyseroja.

14.1.2012 klo 0:45 Mr. Conspiracy Int.

Mr. Conspiracy Int. kirjoitti:

1. Suomi ei ole toivottavasti Yk:n turvallisuusneuvoston jäsen, koska olen siitä Obamaa informoinut Halosen toiminnan vuoksi. Hypoteesiin vastaan, että Suomi hyväksyy ydinohjelmastaan salailevaan valtioon puuttumisen.

2. Sivuutan asian koska sillä ei ole merkitystä. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille ihmisille ilman kommentointia.

3. Emme karkoita. Kiina ei tällaista vaatimusta esitä.

4. Poliisin hommia.

Edelleen, poliisin hommia.

5. Se on heidän asiansa.

6. Suomi ei lähde yhteistyöhön venäläisen Naton kanssa.

7. Menen kalastamaan.

8.En puutu.

9. Suomessa ilmavalvonnassa

ei ole puutteita. FIR Tampereen toimintaan voisi puoltaa lisärahoitusta

10. Ilmoitan Suomen linjan. Suomi on sitoutunut YK:n 1947 päätökseen ja 1948 itsenäisen Israelin valtion perustamisen kunnioittamiseen.

11.En kumpaakaan. Nimitän ao. esittelijän vaihtoehdoista pätevimmän.

12. Jos paljastuu, että Yhdysvallat on käyttänyt aluettamme luvatta vankikuljetuksiinsa ja rikkonut Suomen lakia, miten menettelette?

Käsken ulkoministeriötä laatimaan nootin.

13. Uudelleen? Joudun joka tapauksessa ilmoittamaan koskemattomuudesta.

14. En osallistu.

15. Voin sen tehdä tai olla tekemättä. Mieluummin panostaisin kalastusvälineisiin Naantalissa.

16. Suomi ei tue hankkeita missä ei ole rauha mukana.

Ilmoita asiaton viesti
Toimitus

Toimitus

Voit osallistua keskusteluun, kun olet rekisteröitynyt käyttäjäksi ja kirjautunut sisään.

kirjaudu sisään

Eri mieltä!

Kirjoituksia, jotka eivät jätä sanattomaksi.

Lue kaikki Eri mieltä! -jutut

Kirjoittaja

Matti Vanhanen

Matti Vanhanen

Kirjoittaja on entinen pääministeri (kesk) ja Perheyritysten liiton toimitusjohtaja.

Lue kaikki kirjoittajan jutut

Tuoreimmat

Tuoreimmat kuvat